Україна стикнулася з дефіцитом палива / фото УНІАН

Розв'язати проблему з дефіцитом палива в Україні не вдасться швидко навіть попри підтримку європейських країн.

Керівник з політичних питань Київської школи економіки Павло Кухта пояснює, що іноземні нафтопереробні та транспортні галузі ніхто не готував до такої ситуації.

"Ба більше, енергетична криза у всьому світі диктує підняття цін. Якщо продають пальне за кордоном за ціну, еквівалентну 45−50 гривням, то бізнес ніяк не може його закупити з обмеженням цін в продажу в 37 гривень в Україні. Тому тут або висока ціна, або без пального. Третього немає. Принаймні, поки що. Україна зараз споживає в середньому на день, за дуже приблизними підрахунками, близько 5000 тон бензину та до 15000 тон дизелю. В цілому у нас, за повідомленнями Мінекономіки, з приватних та державних (доступних для цивільного сектору) запасів залишилось на ринку 92500 тон бензину та 81400 тонн дизелю. Тобто приблизно на 20 днів споживання бензину та на 5−6 днів - дизелю", - пише він у блозі для НВ.

Відео дня

Експерт пропонує два рішення проблеми:

  • Тримати рівень регульованих цін вищим за ринкові ціни — і постійно за ним слідкувати. На його думку, це захищатиме споживача від спекуляцій, при цьому розв‘яже руки приватним операторам ринку, яким регулювання завадило вчасно забезпечити країну пальним.
  • Розібратися з низкою логістичних проблем, які заважають швидко завезти потрібну кількість пального через західний кордон. 

Паливна криза в Україні: що відомо про ситуацію 

Наприкінці квітня в Україні виник дефіцит палива на АЗС. З метою вирішити питання його дефіциту 29 квітня уряд підвищив граничні ціни на бензин і дизельне паливо на 40-43%.

Директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко вважає, що дефіцит нафтопродуктів триватиме, поки триває війна і діє жорстке цінове регулювання.

За прогнозами експертів, дефіцит бензину може затягнутися до кінця літа, через що закриється безліч АЗС. 7 травня стало відомо, що чверть українських заправок підвищила ціни на паливо, літр бензину вже коштує близько 55 гривень. Також повідомлялося, що проблема поставок палива в Україну з боку ЄС пов'язана з заторами в портах Східної Європи, для вирішення цього МЗС працює над відкриттям з них "зеленого коридору".