Податки з пального є дуже суттєвим джерелом отримання доходів державою. Оскільки на шостому місяці кривавої війни росіян проти України бюджет нашої держави очевидно знаходиться у скрутному положенні, питання повернення низки скасованих зборів неминуче.
Варто нагадати, що в березні паливний бізнес отримав суттєву підтримку: парламент скасував податковий акциз на пальне і знизив зобов'язання по ПДВ до 7 відсотків з 20-ти. Це допомогло споживачам і бізнесу у самі скрутні шокові часи мати пальне за прийнятною ціною.
На відміну від того, як це було до війни, податок пропонується зробити уніфікованим для всіх видів пального - у розмірі сто євро за тисячу літрів
До війни акцизна ставка на бензин становила 213 євро за тисячу літрів, дизпальне – 140 євро за тисячу літрів, скраплений газ – 52 євро. І це створювало суттєву різницю у кінцевих цінах.
Нещодавно народні депутати виступили з ініціативою повернути акциз на пальне. На відміну від того, як це було до війни, податок пропонується зробити уніфікованим для всіх видів пального - у розмірі сто євро за тисячу літрів.
За нинішніми цінами на АЗС в Україні це складає вісім відсотків вартості бензину та дизельного пального і десь дванадцять відсотків автогазу.
Логічно припустити, що у разі підвищення податків зросте і кінцева ціна пального для вітчизняних споживачів. Але наразі світовий ринок нафти, на відміну від газу, показує гарну динаміку до зниження. Наприклад, нафта марки Brent впала до 92 доларів за барель з рівня вище 120 на початку літа, що потягло за собою падіння вартості нафтопродуктів у закупці.
Якщо новий акциз все ж буде введений найближчим часом, то він буде нівельований за рахунок невеличкого зниження вартості бензину та дизелю. Але якщо на фоні зниження цін на нафту на світовому ринку влада не поверне акциз, то наші автомобілісти відчують навіть зниження вартості дизелю та бензину на 3-4 гривні. При цьому, автогаз, скоріше за все, ще трохи підросте в ціні.
За час руйнівної війни зниження вартості скрапленого газу і його більша доступність, на відміну від бензину та дизелю, підштовхнула українців збільшити його споживання.
Для порівняння, в середньому дизельне пальне на українських АЗС наразі коштує 53 гривні, бензин 51 гривню, а автогаз 27 гривень.
Кмітливі громадяни дуже швидко помітили тенденції більш дешевого автогазу, тому переобладнали під газ свої авто і споживання значно зросло.
Важко уявити собі, щоб у такій шоковій ситуації різкого зростання вартості і тотального дефіциту пального, який був в Україні навесні, робив би, наприклад, німець чи француз на своєму дизельному авто. Можливо, просто зупинився би в очікуванні кращих часів.
Українцям такий варіант не підходить, бо потрібно працювати і допомагати країні боротися із ворогом.
Експерти підрахували, що завдяки поверненню уніфікованого акцизу бюджет може розраховувати на додаткові два-три мільярди гривень на місяць
Наразі наша країна посідає перше місце в світі за часткою споживання газу на транспорті – третина від загального обсягу. Це свідчить про те, що акциз на автогаз не може бути меншим, ніж у інших видів пального, як це було раніше.
Експерти підрахували, що завдяки поверненню уніфікованого акцизу бюджет може розраховувати на додаткові два-три мільярди гривень на місяць. Для державного бюджету, який через війну та падіння економіки переживає важкі часи, це дуже пристойне доповнення.
Ще один показник того, що повертати частину податків на пальне вже час, – це кількість ввезених з-за кордону в Україну авто за час дії періоду їх пільгового розмитнення. За декілька місяців в Україну ввезли більше 236 тисяч автівок, що значно перевищує річні показники. Серед них були і особливо цінні моделі вартістю декілька мільйонів гривень.
Тож, якщо українці знаходять гроші на купівлю авто, то варто бути готовим сплачувати і податки на пальне, які, в тому числі, ідуть на ремонт зруйнованої російськими варварами дорожньої інфраструктури.
Що стосується підвищення податку на додану вартість на автомобільне пальне, то поки мова про це не йде. Влада, здається, розуміє, що це призведе до додаткового значного зростання його вартості, а ні бізнес, ні споживачі не витримають такого навантаження.
Деякі власники мереж АЗС у неофіційних розмовах розповідають, що ніколи не платили стільки податку на додану вартість, як у часи війни. Тому що знижений з двадцяти до семи відсотків податок значно легше заплатити. В такому випадку не має сенсу видумувати схеми і ухилятися від сплати. В цьому якраз і зацікавлена держава.
Українські автомобілісти мають бути готові до будь яких сценаріїв, в тому числі, до підвищення вартості пального.
Представники влади дуже обережні у своїх заявах про можливе зростання цін на важливі для українців товари чи послуги, але існують об’єктивні фактори. Взимку в Європі почне діяти ембарго на криваву російську нафту, а саме там наша країна закупає все пальне. У зв’язку з цим, європейців готують до можливого зростання цін на енергоносіїв. Українці повинні також це розуміти і готуватися.
Потрібно обмежити користування власними авто і, по можливості, пересідати на комунальний транспорт. Також варто звернути уваго на зростаючу популярність електричних авто і самокатів, яких на наших вулицях стає все більше.
Їздити на власному автомобілі цієї зими буде недешевим задоволенням, за який потрібно буде платити більше ніж зазвичай. Це є справедливим, бо за комфорт потрібно платити.
Ганна Бредіхіна