Ілюстрація REUTERS

Український ринок врятує введення мита на російські нафтопродукти.

Таку думку у своїй статті для УНІАН висловив член правління Української енергетичної асоціації Дмитро Марунич.

Він нагадав, що основним джерелом постачання дизпалива на вітчизняний ринок залишається Російська Федерація. Кременчуцький НПЗ і Шебелинський ГПЗ можуть забезпечити внутрішній ринок України бензином на 100%, дизпаливом на 50%, LPG на 60%, але вітчизняний ринок залишається залежним від імпорту.

Відео дня

Так, споживання дизпалива у I кварталі 2020 року становило 1,387 мільйона тонн, що на 1,5% менше, ніж за аналогічний період 2019 року.

За даними Марунича, частка Росії у постачанні дизпалива на вітчизняний ринок у першому кварталі цього року склала 41%. Разом з тим, імпорт російського дизпалива у порівнянні з аналогічним періодом 2019 року знизився на 10%. Цьому сприяло обмеження поставок трубопроводом "ПрикарпатЗахідтранс", на які від жовтня 2019 року було встановлено спеціальне мито у 4%. Одразу на 45% зменшилися і поставки з білоруських НПЗ через обмеження поставок російської сировини в І кварталі 2020 року.

"Здавалося б, на фоні такого падіння імпорту із традиційних джерел ринок мала б очікувати глибока криза, а споживача – зростання цін на АЗС, спричинене дефіцитом? Однак ринок прийняв ці виклики і витримав. Так, зниження білоруського імпорту було частково компенсовано більш ніж дворазовим зростанням поставок литовського палива. Зросли поставки через морські порти на півдні країни", - зазначив він.

Експерт зауважує, що Росія має важелі впливу і на другого за обсягами постачальника дизпалива в Україну – Білорусь, і зимовий конфлікт між Москвою і Мінськом стосовно постачання нафти призвів до суттєвого зменшення імпорту нафтопродуктів із РФ.

Марунич пропонує обмежувати присутність російських нафтопродуктів, що має стати стратегічним кроком для української влади.

Він нагадав, що 21 січня 2020 року національні виробники нафтопродуктів ПАТ "Укртанафта", АТ "Укргазвидобування", ПАТ "Укрнафта" подали спільну скаргу щодо субсидованого імпорту російських нафтопродуктів. Заявники пропонують на 2020 рік встановити ставку компенсаційного мита на рівні 8,46%, що фактично дорівнює додатковій маржі, яку отримують трейдери та російські експортери. У разі ухвалення такого рішення додаткові надходження мит від російських нафтопродуктів вже у цьому році можуть становити 1,2 мільярда гривень та 3,6 мільярда гривень у 2021 році.

"Фактично Росія порушує правила міжнародної торгівлі при поставках нафтопродуктів до України, компенсуючи витрати виробникам з бюджету РФ, за схемою повернення з бюджету акцизів, що є субсидуванням та ігнорування норм ВТО. Окремі норми Податкового Кодексу РФ вводять персоніфіковані субсидії для російських НПЗ, які залежать від обсягів переробки нафти і обсягів виробництва продукції відповідної якості з цієї нафти, обсягів експорту і цін реалізації нафтопродуктів на експорт і на внутрішньому ринку, враховують місця розташування НПЗ і закладає механізм компенсації логістичних витрат, пов’язаних з експортом нафтопродуктів», - зауважив Марунич.

За його даними, лише у 2019 році за такими параметрами компенсації нафтовим компаніям із Фонду національного добробуту склали 400-450 мільярди рублів. Разом із цим, він переконаний, що окрім економічних аспектів також не слід забувати і про політичні.

"Зважаючи на агресивну політику Москви у відношенні України, спровокувавши чергову кризу, російська влада цілком може використати залежність українського ринку нафтопродуктів для реалізації власних цілей, що далекі від економіки", - вважає Марунич.

Експерт також нагадав, що пандемія коронавірусу призвела до повернення до політики економічного ізоляціонізму навіть у тих країнах Заходу, що раніше виступали за пришвидшення глобалізації та лібералізацію світової торгівлі.

"На пост-радянському просторі країни, що традиційно мають добрі стосунки з Росією, також використовують протекціоністські заходи. Зокрема, Казахстан, що є членом Митного союзу, запровадив чергові обмеження на поставки російського автомобільного палива на власну територію. Завдяки розумній протекціоністській політиці місцеві НПЗ ще у 2018 році завершили модернізацію, в результаті чого зросли обсяги виробництва. Збільшені потужності дозволили підприємствам не лише забезпечити внутрішній ринок, а й суттєво збільшити обсяги експорту нафтопродуктів, зокрема і до України", - констатував він.

Як повідомляв УНІАН, посилаючись на заяву народного депутата України Олександра Дубінського до голови Національної поліції України Ігоря Клименка, службові особи Департаменту торговельного захисту та Міжнародної комісії з міжнародної торгівлі Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, зловживаючи своїм службовим становищем, здійснили свідому підготовку проекту незаконного рішення про відмову в проведенні антисубсидиційного розслідування за спільною скаргою вітчизняних нафтопереробних підприємств на імпорт російських нафтопродуктів.