
Деякі категорії українських пенсіонерів мають пройти ідентифікацію, щоб не втратити пенсійні виплати. Адвокатка Адвокатського бюро "Івана Хомича" Олена Воронкова розповіла УНІАН, як і де саме можна пройти ідентифікацію пенсіонерів, які документи для цього потрібні, а також що чекає на тих, хто не виконають цю вимогу вчасно.
Кому потрібна ідентифікація пенсіонерів в Україні, та де її можна пройти
Адвокатка пояснює, для чого потрібна ПФУ ідентифікація пенсіонерів - так фонд може пересвідчитись, що особа жива, і саме вона отримує пенсію.
Ця процедура обов’язкова не для усіх пенсіонерів.
"Наразі ідентифікація передбачена для пенсіонерів, які проживають на тимчасово окупованих територіях або виїхали з тимчасово окупованих територій та проживають на підконтрольній території України. Також потрібна ідентифікація пенсіонерів за кордоном, які не мають статусу ВПО", - сказала Воронкова.
Вона зазначає, що ідентифікацію можна пройти на порталі Пенсійного фонду України - як просто шляхом авторизації, так і через відеоконференцію. Крім того, це можливо зробити через консульську установу у країні місцезнаходження, або у територіальному відділенні Пенсійного фонду України, незалежно від місця реєстрації.
Крім того, адвокатка каже, що з липня 2025 року ідентифікацію можна пройти й через банківську установу: "Якщо особа фізично отримує пенсію у відділенні банку, то банк подає відповідні відомості до Пенсійного фонду України".
Які документи потрібні та що буде, якщо не пройти ідентифікацію
Для проходження процедури ідентифікації особі потрібно мати з собою документ, що посвідчує особу, наприклад, паспорт.
"Як правило, питань щодо ідентифікації фізично у осіб не виникає. Найбільше запитань щодо того, як буде проходити ідентифікація через онлайн-дзвінок та у консульстві", - відмічає Воронкова.
За її словами, у разі реєстрації по відеозв’язку треба бути готовим пред’явити документ, який посвідчує особу, та відповісти на питання працівника пенсійного фонду. Тоді як у консульській установі консул має засвідчити, що особа – жива, та видати необхідне свідоцтво.
"Таке свідоцтво видається тільки особисто особі, яка за ним звернулась щодо неї самої. Таке свідоцтво особа направляє до територіального відділення Пенсійного фонду України засобами поштового зв‘язку з заявою про поновлення виплати пенсії або завантажує через портал Пенсійного фонду України", - пояснює адвокат.
Воронкова відмічає, що усі пенсіонери мають пройти ідентифікацію до кінця 2025 року. Якщо ж цього не зробити, особа перестане отримувати соціальну допомогу, пенсії чи інші виплати.
Ідентифікація пенсіонерів з 1 липня 2025 - що змінилося
Адвокатка зазначає, що з липня 2025 року українські пенсіонери отримали ще один зручний спосіб ідентифікації.
Тепер, якщо пенсіонер прийшов за пенсією безпосередньо у відділення банку, і працівник перевірив достовірність особи, яка отримує пенсію, цього вже достатньо. Такі відомості банк має передати до Пенсійного фонду України, і буде вважатись, що особа пройшла ідентифікацію.
"Можна сказати, що у зв‘язку з прийняттям постанови Кабміну №720 трохи було спрощено життя пенсіонерам, які підпадають під необхідність ідентифікації, але я б зі свого боку сказала, що як раз ті, хто отримує пенсію у банках, можуть і до Пенсійного фонду прийти для ідентифікації", - резюмує Воронкова.
Адвокатка додає, що найбільш складна ідентифікація пенсіонерів на тимчасово окупованих територіях, бо не всі пенсіонери мають належні технічні засоби. Також зі складнощами стикаються пенсіонери за кордоном, оскільки у консульствах прописана черга на досить довгий проміжок часу вперед.

Закінчила Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого.
Аспірант Державної наукової установи «Інститут інформації, безпеки і права Національної академії правових наук України». Спеціалізується на питаннях соціального забезпечення населення та військовослужбовців.