"Мотор Січ" завжди буде українською компанією на українській землі / фото УНІАН

Китайський бізнесмен Ван Цзин, що є ключовим акціонером Beijing Xinwei Technology Group та Beijing Skyrizon (компаній-інвесторів ПАТ "Мотор Січ") дав перше інтерв'ю українським ЗМІ. У світі його називають китайським Ілона Маском через гучні масштабних високотехнологічних проектів.

Ван Цзин розповів, які насправді інтереси у китайських інвесторів в Україні, що думає про справу "Мотор Січі", яке майбутнє чекає на підприємство та які перспективи інвестиційного спору з державою Україна. Він повідомив, що інвестує в понад 200 компаній, які працюють в більш ніж 30 країнах і регіонах світу, включаючи Азію, Європу, Африку і Латинську Америку. Серед цікавих йому сфер бізнесу - виробництво телеком-обладнання, стільниковий зв'язок, інфраструктура, спорт, культура та інше.

Відео дня

В Україні Ван Цзин працює з 2013 року: разом з партнерами розглядав варіант будівництва глибоководного порту в Криму. Однак після анексії півострова Росією, відмовився від цих планів, хоча й розглядає можливість повернутися до проекту, але вже на материковій частині нашої країни. Крім того, з 2014 року Xinwei Group почала надавати українським користувачам послуги мобільного широкосмугового мультимедійного зв'язку, у 2015 році розпочала співпрацю з ПАТ "Мотор Січ". А у 2016 році Ван Цзин та його партнери спільно інвестували в ПАТ "Мотор Січ". 

Свій інтерес до "Мотор Січ" бізнесмен пояснює такими чинниками, як "величезний і постійний попит в Китаї та достатні гарантії фінансування, історія довгострокового дружнього співробітництва між Китаєм і Україною, високий ступінь відповідності між продукцією "Мотор Січ" і попитом на китайському ринку". Станом на сьогодні китайська сторона вклала в проект "Мотор Січ" вже понад 1 мільярд доларів. Ван Цзин підкреслив, що захоплюється віковою історією компанії й назвав фактичного керівника підприємства В'ячеслава Богуслаєва символом українського авіабудування. Водночас бізнесмен вважає, що конкуренція у світі дуже висока, і якщо зараз не скористатися шансом на китайському ринку, скоро продукція "Мотор Січ" втратить актуальність.

Якщо не скористатися шансом на китайському ринку, продукція "Мотор Січ" втратить актуальність / Фото УНІАН

Коментуючи поточний стан справ на "Мотор Січі", Ван Цзин сказав наступне: "Ми зазнали величезних збитків. Невдачі, удари та тиск, від яких ми постраждали, цілком виходять не з комерційної сфери. Ми досі не знаємо, у зв'язку з чим ми були необґрунтовано позбавлені наших законних прав без будь-яких ясних пояснень". Нагадаємо, що китайські інвестори ані самі, ані в партнерстві, не можуть з 2016 року вступити в права власності: угода заблокована з 2017 року, акції арештовані за ініціативою СБУ, а Генпрокуратура в серпні наклала додатковий арешт на акції. При цьому АМКУ не дає дозволу на концентрацію - на днях відомство повернуло спільну заявку Skyrizon і групи DCH, українського партнера китайських інвесторів. Співпраця з DCH китайська сторона почала після того, як "Укроборонпром" заявив про неактуальність спільної з Skyrizon діяльності щодо "Мотор Січі". "З невідомих причин" Укроборонпром "не став використовувати цю можливість", - сказав Ван Цзин. І додав, що китайські інвестори вибрали DCH в якості нового партнера, оскільки бачать загальний напрямок роботи та поважають бенефіціара групи: "Олександр Ярославський мудрий, енергійний, далекоглядна людина, репутація якого вже давно переступила за межі України".

Ван Цзин офіційно спростував чутки про перенесення виробництва авіадвигунів із Запоріжжя в Китай: "Мотор Січ" завжди буде українським підприємством і завжди буде існувати на українській землі".

Водночас китайський бізнесмен підкреслив, що він та його партнери мають намір "рішуче відстоювати свої законні права та інтереси". Раніше повідомлялося, що до Мін'юсту направлено претензію китайських інвесторів "Мотор Січі" з інформацією про їх намір почати інвестиційний спір з державою Україна з метою відшкодування завданих їм збитків у розмірі 3,5 мільярда доларів. При цьому Ван Цзин все ж сподівається на врегулювання ситуації за столом переговорів з українською владою. "Виграш в суді не завжди означає перемогу. Я щиро сподіваюся, що ми з державою Україна зможемо прийти до взаємної вигоди, взаємної перемоги та до спільного розвитку".

Як відомо, на початку серпня 2020 року Beijing Xinwei Technology Group в рамках розкриття суттєвої інформації про свою діяльність повідомила на Шанхайській фондовій біржі, що пов'язана з нею компанія Beijing Skyrizon і українська група DCH подали спільну заяву в АМКУ про покупку акцій ПАТ "Мотор Січ". Одночасно зараз в українських судах ведеться кілька розглядів за позовами різних акціонерів "Мотор Січ", які оскаржують арешти акцій. Згідно з чинним законодавством Мін'юст, отримавши повідомлення про намір іноземного інвестора почати інвестиційний спір, повинен створити робочу групу з усіма залученими в процес органами влади - ОП, КМУ, СБУ, ГПУ, АМКУ та інші.