Реформа УЗ не може чекати: уряд визнав необхідність змін уже зараз

11 грудня на ХVII міжнародній конференції "Ведення агробізнесу в Україні" (DoAgro25), організованій УКАБ, тема залізничних тарифів вийшла за рамки галузевої дискусії й фактично стала питанням економічної безпеки країни.

Контекст напружений: "Укрзалізниця" вже кілька місяців просуває ідею підвищення тарифів на вантажні перевезення на 37% – спершу з лютого 2025 року, пізніше мова йде про 2026 рік. Аналітики попереджають: це може скоротити вантажну базу, зменшити обсяги перевезень на десятки мільйонів тонн і вдарити по ВВП та податкових надходженнях значно сильніше, ніж принесе додаткових доходів самій компанії.

На панелі "Відверто про логістику" аграрії, металурги, "Укрзалізниця" та уряд вперше публічно зійшлися в одному: стару модель треба змінювати зараз.

Відео дня

"Це не тариф, а додатковий податок"

Заступник голови Всеукраїнської аграрної ради Михайло Соколов назвав чинну систему кроссубсидування "де-факто податком" на експортні галузі: "Для аграріїв підвищення вантажного тарифу фактично дорівнює новому податку. Ми платимо не тільки за послугу, а й за те, щоб комусь було дешевше. Це спотворює конкуренцію й б’є по конкурентоздатності українського зерна на зовнішніх ринках". У результаті зростає собівартість експорту та відбувається відтік вантажообігу із залізниці на автотранспорт.

Він наголосив, що ВАР підтримує ідею збалансованого тарифу, але категорично проти збереження нинішнього дисбалансу: "Очевидно, що маршрутні перевезення для УЗ є дешевшими, ніж повагонні, і якщо маршрутні тарифи будуть нижчими — але однаковими для всіх учасників ринку, ми – за! Зрозуміло, що окремі компанії мають більше маршрутних відправлень і, відповідно, користуються цією моделлю частіше. Це нормально. Але тоді ті самі умови мають бути доступні всім — лише так тарифоутворення буде прозорим і справедливим".

Водночас Соколов підкреслив, що аграрна спільнота не ставить питання реваншу чи перекладання витрат на інші галузі. "Ми не говоримо: якщо 20 років субсидували, то тепер нехай платять інші. Ми пропонуємо інше — порахувати реальну собівартість перевезень, визначити обґрунтовану планову рентабельність і застосовувати єдині правила для всіх", — пояснив Соколов.

Необхідність реформування УЗ підтримав і директор з логістики агровиробничої компанії Kernel Микола Мірошинченко: "Треба провести реформи та відділити інфраструктуру від перевізника. У світі вже існує багато прикладів, залишається обрати той, що нам найбільше підходить. Це додасть прозорості і конкурентності в систему залізничних перевезень. Гарний приклад вагони — є ринок приватних одиниць, ціни регулюються попитом, а не УЗ чи державою. І при цьому виграють всі: і держава, і фермер, і власник вагону-зерновозу". 

Реформа УЗ не може чекати: уряд визнав необхідність змін уже зараз

Позиція металургів плати за те, чим користуєшся

Голова офісу CEO групи Метінвест Олександр Водовіз нагадав, що різниця між класами вантажів історично пояснювалась різною технологією перевезень, але сьогодні ця логіка часто не працює: "Має бути арбітр у вигляді держави, яка визначить, що вигідніше для економіки: підвищити тарифи зараз чи отримати більше податків та валютної виручки від експорту в довгостроковій перспективі".

Метінвест підтримує перехід до моделі, де більше навантаження на інфраструктуру означає вищий тариф – незалежно від того, чи йдеться про руду, зерно чи будматеріали.

Уряд: аргументів не реформувати більше немає

І хоча голова правління АТ "Укрзалізниця" Олександр Перцовський визнає, що зовсім уникнути індексації тарифів не вдасться через низку зрозумілих факторів: обстріли, зростання цін на електроенергію, пальне, комплектуючі тощо, держава фактично публічно погодилась із бізнесом - час переходити від "латання дірок" до реформи моделі УЗ.

Заступник Міністра розвитку громад та територій України Олексій Балеста окреслив два напрямки для змін: "Перший крок – це передача безпекових та адміністративних функцій від монополіста на рівень держави, що є необхідною умовою для допуску приватних гравців. Другий – системна компенсація пасажирських перевезень з бюджету, адже саме крос-субсидування роками блокувало прийняття нового закону та відкриття ринку".

Заступник Міністра економіки, довкілля та сільського господарства України Тарас Висоцький наголосив, що механічне +37% – це шлях у нікуди: "Зміна тарифів повинна базуватися на чіткій структурі собівартості, а не на простому пропорційному підвищенні".

Реформа УЗ не може чекати: уряд визнав необхідність змін уже зараз

Що далі

Бізнес і профільні асоціації очікують від уряду і парламенту швидких рішень: відмови від крос-субсидування, переходу до єдиних принципів тарифікації й запуску повноцінної реформи залізничного сектору.

Сигнал з DoAgro25 прозорий: підняти тарифи простіше, ніж реформувати систему, але для економіки й експорту України другий шлях єдиний, який має сенс у довгій перспективі.