Законопроект визначає правовий статус розвідників / фото УНІАН

У Верховній Раді України зареєстровано президентський проект закону про розвідку (№2412).

Текст законопроекту розміщено на сайті парламенту.

У законопроекті дається визначення низці понять, зокрема, «розвідувальна діяльність», «розвідувальна інформація», «розвідувальні органи України», «співробітник під прикриттям» та «технічні засоби розвідки».

Відео дня

Читайте такожРада підтримала законопроект про єдину систему електронних реєстрівЗ метою ефективного виконання завдань розвідки в Україні функціонує розвідувальне співтовариство. Його суб’єктами є розвідувальні органи, які визначені цим законом; визначені Радою національної безпеки і оборони України інші складові сектору безпеки і оборони, які залучаються розвідувальними органами до виконання окремих розвідувальних завдань; координаційний орган з питань розвідки, який може утворюватися президентом України для сприяння реалізації його повноважень із керівництва розвідкою, забезпечення взаємодії та координації спільної діяльності суб’єктів розвідувального співтовариства.

Розвідувальними органами є Служба зовнішньої розвідки України; розвідувальний орган Міністерства оборони України; розвідувальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону.

Положення про розвідувальний орган затверджує президент. Розвідувальні органи є юридичними особами.

Розвідувальні органи, зокрема, здійснюють здобування, аналітичне опрацювання, оброблення і надання розвідувальної інформації її споживачам (зокрема, це президент, голова Верховної Ради України, прем’єр-міністр та секретар Ради національної безпеки і оборони України); виявляють та визначають ступінь зовнішніх загроз національній безпеці України, життю, здоров’ю її громадян та об’єктам державної власності за межами України, організовують і проводять спеціальні (активні) заходи щодо таких загроз та протидії іншій діяльності, яка загрожує національній безпеці України.

Крім того, вони беруть участь у забезпеченні безпечного функціонування установ України за кордоном; беруть участь у боротьбі з тероризмом, протидії розвідувально-підривній діяльності проти України, транснаціональній організованій злочинності та іншій злочинній діяльності, що становить зовнішню загрозу національній безпеці України; здійснюють співробітництво з компетентними органами іноземних держав, міжнародними організаціями.

Розвідувальні органи для здійснення визначених цим законом функцій мають право, зокрема, організовувати та проводити розвідувальні заходи; створювати структурні та територіальні підрозділи в межах загальної (граничної) чисельності та відповідно до визначеної президентом організаційної структури, а також заклади, підприємства, установи, організації; відкривати та використовувати рахунки в національній та іноземній валютах у банках та інших фінансових установах; використовувати співробітників під прикриттям; здійснювати конфіденційне співробітництво з особами; здійснювати спеціальну обробку інформації з відкритих джерел, автоматизованих інформаційних систем, обліків, реєстрів, баз даних.

Організаційну структуру розвідувального органу визначає президент. Загальна чисельність Служби зовнішньої розвідки України визначається законом.

Серед іншого, встановлюється, що Служба зовнішньої розвідки України здійснює розвідувальну діяльність у зовнішньополітичній, економічній, військово-технічній, науково-технічній, інформаційній, екологічній сферах, сфері кібербезпеки.

Розвідувальний орган Міністерства оборони України здійснює розвідувальну діяльність у воєнній сфері, сферах оборони, військового будівництва, військово-технічної політики та кібербезпеки.

Суб’єктами системи воєнної розвідки є розвідувальний орган МОУ, який є головним органом управління в системі воєнної розвідки і в межах повноважень та в порядку, визначених цим законом та актами президента, координує діяльність і залучає зазначені в абзацах третьому-четвертому цієї частини суб’єкти, а в особливий період – інші складові сил оборони до виконання покладених на нього завдань та здійснення визначених цим законом функцій; органи військового управління розвідки і військові частини розвідки Збройних сил України, які в межах визначених законодавством повноважень здійснюють діяльність із метою розвідувального забезпечення застосування Збройних сил України.

Також до цього переліку входять Сили спеціальних операцій ЗСУ, які в межах визначених законодавством повноважень здійснюють спеціальну розвідку в інтересах підготовки та проведення операцій військ (сил) оборони та спеціальних операцій.

Розвідувальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, здійснює розвідувальну діяльність у сфері безпеки державного кордону України та охорони суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні.

Крім того, визначається, що оперативні підрозділи Центрального управління Служби безпеки України відповідно до цього закону здійснюють повноваження розвідувальних органів для забезпечення контррозвідувального захисту державного суверенітету, конституційного ладу та територіальної цілісності, оборонного й науково-технічного потенціалу, кібербезпеки, економічної та інформаційної безпеки держави, об’єктів критичної інфраструктури.

Загальне керівництво розвідувальними органами здійснює президент України. Безпосереднє керівництво розвідувальними органами здійснюють їх керівники, які призначаються на посаду і звільняються з посади президентом.

Законопроектом, серед іншого, визначається порядок організації та здійснення розвідувальної діяльності; правовий статус співробітників розвідорганів; їхній соціальний і правовий захист; фінансування та матеріально-технічне забезпечення розвідки. Видатки на здійснення та забезпечення розвідувальної діяльності належать до таємних видатків державного бюджету.

Крім того, законопроектом встановлюється адміністративна відповідальність у вигляді штрафу за перешкоджання здійсненню розвідувальними органами визначених законом функцій або повноважень; декриміналізується вимушене заподіяння шкоди правоохоронюваним інтересам особою, яка виконувала розвідувальне (спеціальне) завдання в інтересах забезпечення національної безпеки і оборони держави, заздалегідь затверджене керівником розвідувального органу України.

Законопроект передбачає здійснення контролю за діяльністю розвідувальних органів України. Зокрема, контроль за суб’єктами розвідувального співтовариства здійснюють президент, Верховна Рада (парламентський контроль) та Рахункова палата (державний зовнішній фінансовий контроль).

Також президент вніс до парламенту проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування розвідувальної діяльності (№2413) і проект закону про внесення змін до Закону України «Про Службу зовнішньої розвідки» щодо діяльності Служби зовнішньої розвідки України (№2414).

Як раніше повідомляв УНІАН, Зеленський ветував закон про перевірки отримувачів соцвиплат.