Зв'язок бізнесу та науки — найважливіший фактор зростання прогресу й інновацій. Науковий потенціал України, як і раніше, великий. Однак академічне середовище — це усе ще закрите співтовариство, що найчастіше  живе за власними правилами, які не встигають за запитами світу, що стрімко змінюється. У результаті перспективні наукові розробки часто не полишають стін лабораторій.

Пивоварна компанія Carlsberg інвестує в розвиток науки в усьому світі, і Україна не виняток. PJSC Carlsberg Ukraine системно створює та популяризує майданчики, на яких кращі наукові розробки отримують фінансову підтримку та можливість реалізації на практиці. Цього року науковий конкурс Science Battle, що пройшов за підтримки пивоварів, сфокусувався на завданнях підвищення ефективності виробництва і зниження шкоди навколишньому середовищу.

54 проєкти, що надійшли на розгляд, були присвячені темам агропрому, водних ресурсів, ефективної енергетики, біотехнологій і зниження викидів CO2. Лише 10 з них були відібрані авторитетним журі з числа провідних українських вчених і досягли фіналу. Протягом тижня десятка кращих готувалася до батлу, відточуючи свої презентації під керівництвом бізнес-менторів. Основи маркетингу, фінансового планування, майстерності публічного виступу та бізнес-мислення стали потужною підмогою для всіх конкурсантів.

Відео дня

Євген Шевченко, генеральний директор PJSC Carlsberg Ukraine:

«Компанія Carlsberg і наука пов'язані ще з XIX століття завдяки нашому засновнику Якобу Крістіану Якобсону. Одним з перших у світі він відкрив при пивоварні лабораторію контролю якості. Згодом лабораторія вийшла за ці рамки та зайнялася фундаментальними дослідженнями. Завдяки її роботі людство отримало чисту культуру пивних дріжджів, ензими, шкалу кислотно-лужного балансу pH. Згодом на основі лабораторії був створений Фонд Carlsberg, який є нашим найбільшим акціонером та інвестує отримані дивіденди в розвиток наукового прогресу. В Україні другий рік поспіль ми виділяємо гранти на розробки в областях, що відносяться до eco-science — охорони та захисту навколишнього середовища».

Переможцями Science Battle і володарями чека на 500 000 гривень кожен стали:

H2Reduction, що працює над проблемою знешкодження стійких органічних забруднювачів, у тому числі пестицидів, високотемпературним відновленням у середовищі синтез-газу. Сьогодні українська економіка витрачає мільйони гривень на складування небезпечних для життєдіяльності відходів і їх утилізацію за кордоном. Впровадження технології оптимізує витрати і поліпшить екологічну обстановку в країні. У найближчих планах створення мобільної установки, яка буде переміщатися полігонами України й ефективно виконувати завдання, на які сьогодні перевитрачаються бюджетні кошти.

Druid Drone, що вирішує проблеми поширення напівпаразитичної рослини омели на деревах у містах, лісах і лісосмугах. Проєкт покликаний спростити та покращити роботу арбористів при обрізанні й обробці омели на складнодоступних гілках дерев. Розробка підвищить якість контролю над поширенням омели в зелених зонах, що потенційно подовжить деревам життя на кілька десятків років. Як наслідок, у найближчій перспективі інновація сприятливо позначиться на екології урбанізованих районів. Технічне оснащення дронів прямо зараз проходить тестування в польових умовах у Бразилії і в Україні.

Серед проєктів-фіналістів, які боролися за гранти, були:

RE-leaf PAPER — технологія екологічно чистої переробки опалого листя.

BIODrum — концепція вирощування мікроводоростей хлорела.

Monair — низьковитратна мережа станцій моніторингу якості атмосферного повітря.

Eco Green Plates — виготовлення одноразового посуду, пакувальних листів, плівок з відходів кукурудзи.

Carbominer — модулі для виробництва CO2, які ефективно вловлюють його з відкритого повітря і поставляють у теплиці.

Triolet — біокосметика на основі відходів пивоваріння.

SoilSave — захист ґрунтів від ерозії шляхом стабілізації гідрогелями.

Magnet-BIO вийшли у фінал, але вирішили не брати участь у захисті. Робота проєкту була присвячена біосорбенту для очищення води на основі управління магнітним полем.

Члени журі залишилися задоволені складом фіналістів і їхніми презентаціями. Вибір переможців виявився не з простих.

Антон Сененко, старший науковий співробітник Інституту фізики НАН України, кандидат фізико-математичних наук, голова журі:

«Головне, чого вдалося досягти, — це продемонструвати абсолютно всім вченим в Україні, у тому числі представникам фундаментальних наук: бізнес може фінансувати наукові дослідження, які не обіцяють швидкої вигоди. Тому варто на подібні конкурси подаватися, вчитися презентувати свої роботи та відстоювати свої позиції в полеміці із журі».

Сергій Колотилов, доктор хімічних наук, завідувач відділу пористих речовин і матеріалів Інституту фізичної хімії ім. Л.В. Пісаржевського НАН України:

«Приємно, що конкурс викликав широкий інтерес і було подано багато робіт з різних тем. Я хочу підкреслити: не треба боятися брати участь у конкурсах, не треба боятися презентувати свою роботу з дещо іншого ракурсу, ніж той, до якого ми звикли в наших наукових і навчальних закладах».

Інна Гоч, експертка в біології та іхтіології, координаторка проєктів WWF в Україні, менторка STEM-програм, кандидатка біологічних наук:

«Science Battle — це цінний новий досвід. Для Carlsberg — вже дворічний досвід підтримки наукових стартапів, для журі — досвід порівняння й оцінки в багатьох випадках дуже різнопланових робіт, для учасників — драйв змагання та можливість підняти свою ідею на новий рівень. У природоохороні, області, де я працюю, є ще величезна кількість невирішених проблем, і вікно можливостей відкрите. Головне — не зупинятися на досягнутому!»

Руслана Радчук, наукова співробітниця відділу молекулярної генетики Leibniz Institute of Plant Genetics and Crop Plant Research, Gatersleben (Німеччина):

«Важлива, на мій погляд, нинішня тенденція — заохочення не великих інститутських відділів або готових стартапів, а саме невеликих команд: талановитих вчених-ентузіастів, які раніше не мали досвіду яскравих презентацій і реклами себе. Carlsberg надав їм можливість набратися бойових навичок у конкурентній боротьбі. Мені здається, це вдала інвестиція не тільки в конкретний проєкт, а й в майбутнє країни».

Science Battle обіцяє стати щорічним заходом. І в наступному році організатори планують залучити до участі в конкурсі ще більшу кількість наукових проєктів.

Довідка:

PJSC Carlsberg Ukraine є частиною Carlsberg Group, однієї із провідних пивоварних груп у світі з великим портфелем брендів пива та інших напоїв. З моменту заснування в 1847 році Carlsberg Group стабільно працює і робить позитивний внесок у розвиток суспільства на всіх своїх ринках. Компанія протягом своєї історії активно підтримує розвиток науки у всьому світі.

Додаткова інформація на сайті carlsbergukraine.com.