Здатність до регенерації контролюється регулюванням відповідних генів

Тварини мають різні здібності щодо регенерації пошкоджених і втрачених тканин і кінцівок.

Міноги і костисті риби можуть відрощувати навіть фрагменти спинного мозку, що абсолютно недоступно для ссавців. Про це розповідається в статті, опублікованій в журналі Science.

Як працює здатність відрощувати кінцівки

Передбачається, що ці здібності контролюються регулюванням відповідних генів. Такі регуляторні елементи - ділянки ДНК, розташовані по сусідству з самими генам -  їх називають «підсилювачами регенеративної відповіді» (RRE, Regeneration-Responsive Enhancers).

Пошуки RRE провела група Алехандро Санчеса Альварадо (Alejandro Sánchez Alvarado) з Інституту медичних досліджень імені Стоуерса в Канзасі. Для цього вчені розглянули геноми двох видів риб, даніо-реріо (Danio rerio) і нотобранха Фурцера (Nothobranchius furzeri), які здатні відрощувати втрачені хвостові плавники.

Читайте такожВміраючі бактерії попереджають других про атаку Небезпечна антібіотіка - вчені

Автори відзначають, що цих риб розділяє близько 230 мільйонів років роздільної еволюції. Мабуть, в силу цього гени, які активувалися у них після ампутації, практично не збігалися. Однак ті рідкісні ділянки, які виявилися загальними, працювали не тільки у риб, але і у каїрських мишей (Acomys cahirinus) - після видалення частини вуха. Ці гризуни відомі досить високими для ссавців здібностями до регенерації. А ось у звичайній будинкової миші (Mus musculus), яка такими здібностями не відрізняється, нічого подібного виявлено не було.

Який саме ген відповідає за регенерацію

Найважливішим із генів, які проявляли активність при регенерації і у риб, і у мишей, виявився ген INHBA, що кодує регуляторний білок інгібін бета А. В свою чергу, активність INHBA контролювалася розташованою по сусідству некодованою послідовністю - RRE. У риб ці послідовності були практично однакові, але у людей виглядають зовсім інакше. Додаткові експерименти підтвердили їх роль. Видалення у риб RRE або заміна на людські порушувала їх здатності до відрощування ампутованих плавників.

Вас також можуть зацікавіти новини