Відома міжнародна організація HundrED, що спеціалізується на питаннях ефективної сучасної освіти, щороку публікує добірку інновацій, яку радить імплементувати в школах, коледжах, вищих навчальних закладах по всьому світу. Разом з колегами ми вирішили, спираючись на власний досвід у мережі КМДШ ВСЕСВІТ, зробити огляд цих порад та розповісти наскільки реально впроваджувати їх в українську модель середньої школи.

Незважаючи на всю нинішню специфіку, українська освіта гармонійно вписується в глобальну освітню екосистему, оскільки наші діти не просто тяжіють до прогресу, розвитку і сучасних технологій, вони є синонімом цих слів і потребують відповідних знань. Ми з колегами виділили 5 ключових напрямків, які радять міжнародні організації та вже встигла застосувати на практиці наша мережа шкіл і садочків.

Цифровізація, штучний інтелект + хендмейд активності

Безумовно, цифрові технології мають бути інструментами сучасного вчителя. По-перше, ними цікавляться самі діти. Удавати, що диджитал не потрібен чи заважає здобувати певні навички, просто безглуздо. По-друге, ці інструменти дозволяють зробити навчання практичним і більш захопливим. До прикладу, розробники освітнього програмного забезпечення Anthology включили функції generative-AI у свою програму Blackboard Learn, що допомагає вчителям швидко генерувати плани курсів, спеціальні рубрики та тести.

Відео дня

Освітяни нашої мережі активно використовують ШІ для пошуку інформації, проведення інтерактивних уроків і проєктної діяльності.

Перетворити текст у захопливу казку чи комікс, виконати цікаві завдання за картинками чи ілюстраціями, записати відео про героя та озвучити його історію – все це завдяки штучному інтелекту можливо зробити легко тут і зараз.

Водночас наша академічна команда турбується про те, аби цифровий світ не заміщував живе спілкування та хендмейд активності. Оскільки в дітей є реальний голод і на те, щоб майструвати щось своїми руками. Саме тому ми використовуємо практикоорієнтоване навчання. Крім того додаємо курси, які дають можливість отримати практичні навички понад шкільну програму і попрацювати руками. Наприклад, не тільки зробити дослід, а й використати набуті знання з хімії та біології в приготуванні корисної їжі.

Михайло Альохін, директор КМDШ Осокорки, відзначає, що умежах кулінарної майстерні, наприклад, учні вчаться правильно обирати продукти, звертати увагу на їхню свіжість, на особливості термообробки, на природні та штучні барвники, на біохімічні процеси, які відбуваються в організмі людини під час споживання продуктів, а також самі готують страви за різними технологіями. Все, що пов’язане з їжею, користується попитом серед наших школярів.

Тож тут ми рекомендуємо дотримуватися балансу: не відмовлятися від цифровізації, бо це наше сучасне життя і майбутнє, але і не зводити все виключно до неї. Давати дітям можливість отримувати різний досвід – ось що дуже важливо.

Нетрадиційні освітні моделі

Світові експерти стверджують, що майбутнє за гібридною формою навчання — тобто поєднання онлайну та офлайну. Однак, висновок наших педагогів, які вже відтестували цей підхід, що для школярів, особливо молодших класів, такі формати менш ефективні, ніж навчання наживо.

У той же час добре зарекомендували себе гейміфіковані формати для дистанційного навчання на онлайн-платформі. З ними можна працювати у межах екстернату як із супроводом учителя, так і без нього.

Завдяки ігровому методу та продуманому міксу матеріалів школярі здатні впоратися із завданнями навіть при самостійному вивченні програми.

Окрім того, наші педагоги сфокусовані на індивідуальній роботі з учнями, аби допомогти вирішити саме їхні навчальні задачі та досягти цілі.

Зважаючи на те, що педагогічний досвід України сьогодні є унікальним, можна впевнено казати, що українські освітяни вже зараз готові ділитися ним із європейськими колегами. А найголовніше — аргументувати свою точку зору.

Турбота про фізичне та ментальне здоров’я

Війна підриває психологічний стан учнів, викликає безліч складнощів з концентрацією, мотивацією тощо. Наше завдання – враховувати особисту історію кожного школяра, допомогти йому впоратися з ситуацією, побороти стрес, забезпечити йому безпеку та підтримку.

Перш за все безперечно це вирішується завдяки потужному психологічному супроводу. Наші психологи працюють зі школярами як індивідуально, так і з кожним класом, як з групою/командою, крім того консультують батьків та вчителів, аби вчасно реагувати на певну ситуацію чи потребу.

Тішить те, що для приватних шкіл тьюторський і психологічний супровід вже є нормою. Крім того, ми додатково впровадили декілька дійсно актуальних рішень, якими із задоволенням ділимося з колегами.

В молодшій та середній школі наші учні відвідують уроки з соціально-емоційного та етичного навчання, які базуються на міжнародній програмі. Діти вчаться розпізнавати та розуміти власні стани і стани оточуючих, аналізувати емоції і давати собі раду, а далі комунікувати й шукати спільну мови з людьми попри відмінності характерів, настроїв, тощо.

В тренінговому форматі навчаються знаходити спільну мову, домовлятися, працювати в команді, розподіляти ролі та домовлятися про правила.

Ці навички в сучасному світі є надважливими і є базою для взаємодії в міжособистісній комунікації, в команді або в суспільстві в цілому.

Інклюзивність

Цей напрямок актуальний на всіх рівнях у світі і в садочках та школах особливо.

Сьогодні в КМДШ ми працюємо з певною кількістю дітей із особливими освітніми потребами в тому числі. Адже тільки так ми прийдемо до безбар’єрного суспільства.

Великою перемогою для нас стала довга, але, завдяки командній і комплексній роботі, можлива адаптація дітей з особливими освітніми потребами та їхня інтеграція у звичайний шкільний процес.

Наші викладачі регулярно навчаються, шукають і знаходять ефективні підходи та методи роботи з такими дітками, разом з тим, головне, що може зробити в цьому напрямку школа — це тісна співпраця з батьками, партнерська взаємодія з якими дає підсилення будь-яким зусиллям школи.

Другий важливий момент – це дебулінг. Кожна дитина має почувати себе повноцінно, де б вона не опинилася. У КМDШ – нульове толерування булінгу. Ми маємо чітку антибулінгову політику, де прописані процедура і кроки реагування на насильницьку поведінку зі сторони будь-кого з учасників навчального процесу.  Усі вчителі та тьютори проходять відповідне інструктування від психолога, аби попередити булінг на ранніх етапах. А для дітей проводяться заняття, метою яких є виховання толерантності і поваги.

Також уже зараз відомо, що Україна – країна протезування. Нехтувати цим не можна. Тож ми часто проводимо зустрічі з нашими захисниками, даємо можливість учням з ними поспілкуватися, поставити запитання чи зробити подарунок. Такий досвід дає дітям розуміння ситуації та причетності до допомоги ЗСУ.

Удосконалення професійної майстерності вчителя

Ми живемо у світі, де отримати одного разу освіту і користуватися цими знаннями все життя – не ефективно. Тож вчителі регулярно удосконалюють свої скіли, проходять підвищення кваліфікації, освоюють цифрові технології. Тільки так навчання у школах може бути якісним, актуальним, передовим і цікавим для сучасних школярів.

Наприклад, у листопаді 2023 року ми провели інтенсив "SOS: Sубота Oсвітніх Sенсів", до якого долучилося понад 100 викладачів, педагогів і дотичних до освітнього процесу людей із різних куточків країни.

Я був вражений, наскільки популярним є запит у освітян на поглиблення власних знань і адаптацію своїх умінь до умов сьогодення.

А в березні 2024 на базі школи в Голосієві ми приймаємо EdCamp, де наші та запрошені спікери поділяться досвідом та рішеннями в межах теми "Три Р в освіті: Ресурс, Розвиток, Рефлексія".

Сьогодні ми чітко бачимо сформовані вектори, за якими рухається сучасна освіта. Вони можуть доповнюватися новими трендами, серед яких будуть актуальні методики для певної країни, а будуть навпаки такі, що не підтвердили свою ефективність. Те, про що йдеться вище, – вже частина нашого життя. Впевнений, що згодом саме українська освіта стане трендсеттером актуальних і перевірених напрямків.

Володимир Козленко, засновник мережі приватних шкіл КМDШ