З 1 грудня набрав чинності новий порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, затверджений постановою Кабміну №953. І за місяць можна сказати, що в Україну ввозиться помітно менше гуманітарних вантажів.

Я був серед перших, хто ввозив автомобіль за новими правилами, й на свої очі бачив колапс з подачею митних декларацій через електронний кабінет: дані не оновлювалися, база "падала", волонтери готові були влаштувати мініреволюцію на кордоні.

Днями я знову завозив автомобіль, і цього разу все було набагато швидше та простіше. Проблему розв’язали так: "Якщо не працює онлайн, то повернімо стару офлайнову систему". До квітня можна завозити машини по-старому, не оформлюючи через електронний кабінет…

Відео дня

Я використав онлайн, все заздалегідь заповнив, залишалося лише роздрукувати декларацію, віддати митнику та дочекатися, коли він все заповнить… руками. База Мінсоцу вже працює, на кордоні бачать документи, які я подаю, але не використовують те, що є в електронному вигляді. Запровадження електронної системи нікому не скоротило час! Раніше я заповнював бланк від руки, тепер на комп'ютері та треба шукати, де його роздрукувати. Яке ж це покращення? До цього існувала база митниці та, схоже, що паралельно до неї, у Мінсоці зробили реєстр, в якому все ще раз фіксується. Контроль є, але що далі?

Запровадження електронної системи нікому не скоротило час!

За грудень, що минув, комунікація з Мінсоцем, на жаль, кращою не стала. Волонтери живуть чутками: "Сказали, що, начебто, ось так…". І величезна кількість чуток відверто шкодить. Зокрема, почали менше видавати дозволи на перетин кордону за системою "Шлях", бо й чиновники не розуміють, що і як наразі працює.

Тим часом кількість гуманітарки для фронту зменшується.  Всі чекають, що все зміниться, коли почне працювати ще один закон про спрощення порядку ввезення, обліку та розподілу гуманітарної допомоги. Номер законопроєкту №9111, виглядає, наче спеціально обрали "911" – порятунок. Тим часом…

Цього разу я стояв в одній черзі з "волонтером", який ввозив електромобіль BMW ціною десь у 120 тисяч доларів. Справжні волонтери трохи обличчя тому водію не начистили. Ну, яка "електрична беха" на фронті? Врешті, я особисто дивився на те BMW й на новенькі Toyota RAV4 Hybrid зі свого праворульного Ford Ranger, який смердить гноєм. Тобто, комусь війна, а хтось ввозить машини без митного збору, переоформлює, перепродає "в сіру". Що змінили нові правила?

Волонтери тримаються лише на розумінні того, що за нас ніхто не зробить. І треба не чекати, а продовжувати завозити машини бійцям на фронті. Автівки там – дуже потрібні. Вони, на жаль, "розхідник". За якими б правилами не відбувалося їх ввезення в Україну.

Костянтин Кравець, голова і один з засновників Фонду допомоги Захисникам України VIVAKOT