
Повітряні подорожі завжди супроводжувалися турбулентністю, однак нові дослідження свідчать, що сьогодні вона трапляється частіше і відчувається значно сильніше, ніж півстоліття тому. Про це пише Interesting Engineering.
Особливо це стосується так званої "турбулентності у чистому небі" — невидимого явища, яке виникає зненацька, навіть коли здається, що погодні умови спокійні.
Звичайна турбулентність виникає за певних погодних умов - підчас польотів у дощових умовах або за щільної хмарності. Але турбулентність у чистому небі має іншу природу. Вона формується на висоті близько 9–10 кілометрів, неподалік від струменевих повітряних течій.
Швидкі повітряні потоки зіштовхуються із повільнішими, створюючи потужні зсуви вітру, які розхитують атмосферу. І саме через відсутність хмарності його неможливо побачити на звичайному радарі. Це означає, що пілотам важко уникнути потраплання літака у зону турбулентності.
Саме ця "невидимість" робить явище особливо небезпечним: пасажири й екіпаж не встигають підготуватися, і відсутність пристебнутих пасків безпеки часто закінчується травмами.
Авіаційна індустрія шукає нові способи фіксувати такі збурення. За словами професора Північно-Східного університету США Ахмеда Буснайна, компанії на кшталт Boeing працюють над системами LIDAR (лазерне сканування атмосфери), які здатні виявляти турбулентність на відстані до 15 кілометрів попереду літака.
Зараз пілоти здебільшого покладаються на прогнози погоди та повідомлення від інших екіпажів. Удосконалені датчики могли б суттєво підвищити рівень безпеки.
Водночас самі літаки стали міцнішими: сучасні моделі отримують гнучкі крила, покращені системи аеродинамічного контролю та просунуті автопілоти, що допомагає краще переносити тряску. Але уникати зон турбулентності все одно краще, ніж пролітати крізь них.
Наслідки цього явища не лише теоретичні. У 2024 році рейс із Лондона до Сінгапуру потрапив у сильну турбулентність, що закінчилося смертю пасажира. За даними Федерального авіаційного управління США, у 2009–2021 роках від серйозних травм, спричинених турбулентністю, постраждали 30 пасажирів і 116 членів екіпажу.
Наразі вчені намагаються зрозуміти, чи якою є роль клімату у появі зон турбулентності в чистому небі. У 2023 році в одному з досліджень було встановлено, що кількість випадків "сильної та надсильної" турбулентності з 1979 року зросла майже на 55%.
Інші новини про туристичну галузь
Як писав УНІАН, північні моря Європи незабаром можуть стати непоганою альтернативою Середземному морю, де надто спекотно, надто людно і вже не надто гостинно. Вчені фіксують підвищення температури води в Північному та Балтійському морях.
Також ми розповідали, як жінки стрімко змінюють усю туристичну галузь, формуючи нові стандарти і нові формати відпочинку.