Кремль кинув проти України вже майже все озброєння, яке є у нього в наявності та хоча б теоретично можливо використати у війні. Особливо показовим є використання бомбардувальників Ту-22М3, які досить віддалено пристосовані до ведення сучасних бойових дій.
Справа в тому, що це вкрай специфічний літак, який створювався під концепцію швидкісного прориву протиповітряної оборони та знищення авіаносців противника. Але вийшов настільки смертельно невдалим, що потребував кардинального перероблення, а потім ще низки модернізацій.
Але це не заває рашистам запускати з них абсолютно сліпі ракети Х-22 часі Хрущова, які призначені для ураження авіаносців, але знищують торгівельні центри.
"Людожер" Ту-22
Серед всіх літаків СРСР саме за Ту-22, серійне виробництво якого розпочали у 1959 році, закріпилась одна з найгірших репутацій. Причиною цього був цілий ворох проблем зі створенням першого надзвукового бомбардувальника помножений на технологічні проблеми та стислі строки розробки.
І краще за все за будь-який літак говорить його прізвище, який йому дають самі пілоти. У Ту-22 їх одразу два: "Шило" та "Людожер". Перше він отримав за об’ємний 380-літровий бак зі спиртовою рідиною - 30 градусним "коктейлем" з аналогічною назвою, яка була одночасно і валютою і головною відрадою для аеродромного персоналу віддалених літовищ.
А "Людожером" Ту-22 назвали за катастрофічну високу аварійність. Літак не тільки був складний при зльоті та посадці через високі швидкості та невдале розміщення двигунів, а й технологічно ненадійним. Якщо при зльоті один з двох двигунів виходив з ладу потужності іншого не вистачало і це гарантувало загибель. Окрему "любов" екіпажів заслуговувало катапультування вниз, що унеможливлювало аварійне покидання літака на висоті ниже 350 метрів. А всього з 311 серійних літаків було втрачено 70.
У 1967 році стартувала робота над модернізацією Ту-22, яка фактично була повним переробленням машини. І для того, щоб довести її до рівня, який міг задовольнити вимоги військових, фактично знадобилось чотири ітерації.
В результаті впізнати у Ту-22М3, що з’явився у 1977 році Ту-22 вкрай складно. Змінено планер, кабіну, кількість членів екіпажу доведено до чотирьох, а їх катапультування змінено на адекватне - вгору, впроваджено крило зі змінною геометрією, повністю перероблена силова установка з новими двигунами, замінено бортове радіоелектронне оснащення тощо. Тобто насправді Ту-22М3 це фактично нова машина, а для доведення її до прийняття на озброєння знадобилось цілих 12 років.
Ту-22М3 - літак без завдання
Випуск Ту-22М3 завершився у 1993 році і з цього часу у РФ залишилось близько 60 Ту-22М3, частина з яких не в льотній готовності. Спеціально для підтримання цих літаків РФ почала чергову модернізацію з індексом Ту-22М3М. За планом до 2020 року мали полетіти 30 бортів, але в результаті ще й досі йдуть випробування. А через технологічне ембарго заходу Кремль вже може їх згортати.
До речі, намагання підтримати вкрай не нові літаки у строю обертається регулярними катастрофами. Наприклад рік тому у Ту-22М3 під час підготовки до зльоту спрацювало катапультування трьох з чотирьох членів екіпажу. Все б нічого, але у Ту-22М3 вона не розрахована на порятунок з нульової висоти.
Загалом кожна машина створюється під певне завдання або адаптується до нього під час модернізацій. Для Ту-22 цією задачею було знищення авіаносців противника, для чого він ніс вкрай ракету Х-22. Чому вона абсолютно сліпа - у окремому матеріалі.
У іншому варіанті Ту-22М3 міг використовуватись лише як "бомбовоз" при цьому не високоточних, а звичайних, для знищення площинних цілей. Максимальне бомбове навантаження Ту-22М3 складає 24 тони, з яких до 12 тонн у внутрішньому бомбовому відсіку, а ще 12 тонн під крилами. Типове бомбове навантаження складає 69 ФАБ-250 або 8 ФАБ-1500.
Специфічне бомбове навантаження складається вже з ФАБ-3000, штатно до двох, або однієї ФАБ-9000. Саме ФАБ-3000 з Ту-22М3 рашисти у середині квітня кидали на Маріуполь. Для розуміння наскільки це потужні бомби: для 3-тонної ФАБ радіус летального ураження ударною хвилею складає 39 метрів, а виведення живої сили внаслідок контузії декларується на відстані до 158 метрів. Для 9-тонної - 57 та 225 метрів відповідно.
Характеристики Ту-22М3
- Екіпаж: 4 людини
- Довжина: 41,46 м
- Розмах крил: від 23,3 м до 34,28 м
- Максимальна злітна маса: 126000 кг
- Максимальна швидкість: 2300 км/год (у землі 1050 км / год)
- Бойовий радіус: 2410 км
- Практична стеля: 13 300 м
- Максимальне бомбове навантаження: 24 000 кг
- Максимальне ракетне навантаження х-22: 3