Ілюстрація REUTERS

Затвердження нових тарифів на транспортування газу, які хоче встановити "Укртрансгаз", принесуть Україні більше мінусів, ніж плюсів. Вони відіб'ються на цінах продукції скляної галузі, вдарять по експорту і відкриють РФ дорогу на обмежений для неї зараз європейський ринок.

Таку думку в ході круглого столу, присвяченого запланованому підвищенню тарифів на газ, висловив генеральний директор асоціації "Скло України" Володимир Цвєтов.

Відео дня

"Підйом вартості транспортування газу призведе до того, що ми втратимо від 80 до 100 мільйонів. Це додаткові прямі витрати. Собівартість нашої продукції збільшиться в середньому на 5-6%. Практично ми вийдемо на рівень рентабельності хімічної промисловості, яка зараз в Україні працює на межі нульової рентабельності", - повідомив Цвєтов.

За його словами, скляна галузь щойно почала оправлятися від удару, якого зазнала у 2014 році, коли Росія окупувала Крим і відібрала єдине підприємство, яке на той момент постачало соду українським склярам – Кримський содовий завод. Тоді був високий ризик зупинки українських підприємств, що виробляють продукцію зі скла. Але галузі вдалося вистояти – і навіть почати нарощувати потужності.

Сьогодні українські скляні підприємства відправляють на експорт близько 40-60%. Але через прийдешнє підвищення собівартості продукції зовнішні ринки збуту скла Україна може втратити.

"Що втратить держава? Держава може втратити валютну виручку. Наша продукція при підвищенні цін може стати непрохідною. На внутрішньому ринку ми піднімемо ціни за рахунок споживача, у якого й так кишені порожні. Але ми будемо змушені це зробити. Тому що ми не можемо печі загасити. Підприємства працюватимуть. Але скоротяться обсяги виробництва, скоротяться робочі місця", - прогнозує Цвєтов.

Чекає він й удару по іміджу України за кордоном. Адже українським виробникам скла, які працюють з такими великими компаніями, як Coca-Cola або Carlsberg, доведеться переглядати вже підписані довгострокові контракти.

Крім того, на думку Цвєтова, наслідки підвищення тарифів на транспортування газу зіграють на руку Росії.

"Існує небезпека з боку РФ. На сьогоднішній день у них перевиробництво скляної продукції, зокрема, тари – банка, пляшка. І воно нікуди не зникло. Через санкції для Росії український ринок закритий. Але сьогодні вартість газу для російських заводів становить 130-150 дол/тис. куб. м. І у них вистачає запасу міцності транспортувати продукцію до Атлантичного океану та в іншому напрямку – до Кореї та Китаю. Якщо від нас на зовнішніх ринках відмовляться – цей потік піде туди", - пояснює Цвєтов.

Він переконаний: перш ніж приймати рішення про підвищення тарифу на транспортування з метою компенсувати недоотриманий прибуток минулих років і збільшити фонд оплати праці, "Укртрансгаз" зобов'язаний прорахувати також, чим подібне підвищення обернеться для держави.

"Аварійна зупинка підприємств, які зав'язані на газі в безперервному виробництві, зупинка печей спричинить за собою ремонти на мільйони доларів. У нас є приклади, коли підприємства зупинялися і більше не підіймалися. І це треба враховувати перш, ніж виносити це питання на розгляд незалежного регулятора", - резюмував Цвєтов.