Українські морські порти необхідно розблокувати / фото УНІАН (Віталій Сало)

"Зернова угода" стала для України капканом, в який її загнала РФ, але завдяки українським спецслужбам в української сторони почали з'являтися переговорна позиція та шанс розблокувати порти для всіх вантажів.

Як розповів керівник Проектного офісу генерального директора групи "Метінвест" Олександр Водовіз в ефірі 24 каналу, це дуже важливо, адже альтернативи портам не існує – без них Україна не зможе відродити економіку навіть в тому виді, в якому вона була до війни. Тому саме на відновлення вільного судноплавства мають працювати всі міністерства, а не тільки Міністерство інфраструктури.

"Зернова угода – це капкан, в який нас загнали росіяни. Це була легітимізація терору, який вони робили, і ми дозволили їм бути піратами. Мені дуже важко оцінити, чому влада тоді прийняла таке рішення. Напевне, не було тоді іншого виходу. Але зараз ситуація інакша: ми нічого не можемо везти. І це хороший шанс для нас почати вивозити повністю всю продукцію", – переконаний Водовіз. 

Відео дня

Він підкреслив: завдяки успішним атакам на російські кораблі, які відбулися останніми днями (підбиття "Олєнєгорського горняка" та удар по танкеру СІГ – ред.), Україна показала силу у Чорному морі. Ці атаки обов’язково матимуть реакцію з боку компаній, які дають кораблі для вивозу російських товарів, та страхових компаній, які працюють з російськими судновласниками. 

"Що буде зі страховими компаніями, які страхують ці судна? Напевне, ми будемо чекати в найближчий тиждень-два відмову від страхування. Напевне, зростуть ставки для них. Напевне частина тих, хто володіє судами, відмовляться перевозити російський товар. І тоді у нас з’являється переговорна позиція. Тепер у нас є аргументи, і я б дуже не хотів, щоб ми пішли на переговори і знов домовилися про якусь частину експорту. Якщо росіяни везуть все – значить, і ми маємо везти все", – підкреслив Водовіз. 

Він також наголосив, що для України не існує альтернативи портам, і без них ми не зможемо відродити економіку навіть у довоєнному вигляді. 

"Блокада портів – дуже сильний удар як по податкам, так і в валютній виручці. Зараз ми цього не відчуваємо, тому що маємо допомогу західних партнерів. 51% бюджету у нас фінансується повністю донорами. Але що буде, коли це закінчиться? Якщо політика в Європі, у США поміняється? Саме тому треба думати зараз про те, як відкривати порти і як вивозити свою продукцію. Адже залізна дорога і автотранспорт не забезпечать наш експорт", – акцентував Водовіз. 

На його думку, зважаючи на серйозність питання, Україна має активізувати переговори з міжнародними партнерами, та залучити більше відомств всередині країни до його вирішення. 

"У нас розблокуванням портів чомусь займається тільки Міністерство інфраструктури. Немає широкого фронту в державі, де б займалося і МЗС, і Міністерство економіки, і військові відомства. А тут потрібен широкий фронт! Більший розголос, щоб кожне посольство в кожній країні знало, що тема розблокування портів – це №1 тема для України", – резюмував Водовіз. 

Нагадаємо, раніше Федерація роботодавців транспорту України опублікувала дослідження, у якому зазначила, що розблокування експорту через морські порти стане фундаментом для відновлення економіки нашої країни та безпеки у цілому регіоні. Це дасть Україні 10% до ВВП та 135 млрд грн податкових надходжень, а також дозволить відновити понад 500 тисяч робочих місць.