Україні потрібне вільне судноплавство / Фейсбук Олександр Кубраков

Про Зернову угоду говорять так багато, що може скластися хибне враження, що Україна в принципі не експортувала нічого, окрім зерна. В реальності ж зерно – це лише третина морського експорту. А відповідно, лише третина валютних надходжень, які отримувала Україна від морської торгівлі до війни. І навіть проходження опалювального сезону значною мірою залежить від розблокування портів для всіх видів продукції. Про це йдеться у матеріалі РБК Україна.

"Структура зовнішньої (експорт + імпорт) перевалки портами України ще у 2021 році була наступна: 42% – агропродукція, 38% – продукція ГМК, і 22% – інші вантажі. Таким чином, найбільше від блокування портів передбачувано постраждав гірничо-металургійний комплекс: до війни він поступався аграрній продукції у обсягах експорту на пару відсотків. Але під час війни, коли 90% експорту стало становити українське збіжжя, металурги зіткнулися з повною блокадою. Зараз завантаженість металургійних комбінатів складає близько 55% від довоєнних обсягів виробництва, а гірничо-збагачувальних комбінатів – лише 35%", - пише видання. 

Також, за даними РБК Україна, блокада портів серйозно вдарила по підприємствах кольорової металургії: експорт титанової та цирконієвої руди і концентрату у 2022 впав на 43%. Водночас, імпорт бокситів – алюмінієвої руди, яка необхідна для виробництва алюмінію, – у 2022 впав на 82%. Тобто, Україна не тільки втратила можливість експортувати продукцію: ми втрачаємо можливість цю продукцію виробляти. Крім того, мільйонні втрати несуть українська трубна промисловість, яка через блокаду скоротила випуск майже на -40%, хімічна промисловість та агрохімія, які не можуть експортувати міндобрива.

Відео дня

"Варто також пам’ятати, що морська блокада впливає на наш опалювальний сезон: Україна імпортує значну частину нафтопродуктів та вугілля, необхідного для наших ТЕС для проходження зими (яка, за прогнозами, може бути навіть важча, ніж попередня). Через відсутність моря, це вугілля їде сухопутним коридором, і це робить кожну тонну вугілля дорожчою мінімум вдвічі", - наголосили у виданні. 

Власне, кожен українець страждає від заблокування морських портів, навіть не усвідомлюючи, пише РБК - адже висока інфляція значною мірою спровокована саме блокадою портів. 

"Через падіння експорту впали валютні надходження, тож долару ніхто не заважає ледь не щомісяця встановлювати новий рекорд. А доставка до України імпортних товарів, левова частка яких виробляється у азійських країнах, тепер відбувається через Європу – через що кожен телефон, штани чи тарілка подорожчали мінімум на третину", - резюмує видання. 

Нагадаємо, раніше Федерація роботодавців транспорту України опублікувала дослідження, у якому зазначила, що розблокування експорту через морські порти стане фундаментом для відновлення економіки нашої країни та безпеки у цілому регіоні. Це дасть Україні 10% до ВВП та 135 млрд грн податкових надходжень, а також дозволить відновити понад 500 тисяч робочих місць.