Днями у столиці був підписаний меморандумом про співпрацю влади з операторами послуг прокату електросамокатів. Новину активно читали, адже за останні кілька місяців лихі гонщики неабияк пошарпали нерви пішоходам. Немає сенсу переказувати всі гріхи самокатчиків, набагато цікавіше питання - що змінить меморандум і про що насправді його пункти?

Момент перший - швидкість. Вона може регулюватися програмно, навіть зараз на прокатних самокатах є "режим новачка", який значно повільніший. Змінити її не складно, але "принадність" меморандуму в тому, що міняти практично нічого й не треба.

Цитую: "Зниження максимальної швидкості з 30-35 км/год до 20 км/год". Можна радіти: "Швидкість зменшили в півтора раза! Тепер-то ніхто не буде літати 35 км/год!". Ось тільки у великих гравців прокату заявлений максимум був і є - до 25 км/год. Швидкість розрядженого самоката ще менша, вона близька до тих самих 20 км/год. Створюється враження, що в питаннях обмеження максимуму пішоходів просто прокатали.

Відео дня

Можна радіти: "Тепер-то ніхто не буде літати 35 км/год!". Ось тільки у великих гравців прокату заявлений максимум був і є - до 25 км/год

Утім, в меморандумі є такий важливий момент: "У спеціально визначених (зелених, пішохідних та історичних) зонах швидкість повинна досягати не більше 14 км/год". Звучить чудово, але хотілося б дізнатися, хто і коли буде визначати зеленість, а особливо історичність зони? Визначити межі парку легко, але де в Києві закінчується історія? За Шулявкою, Дорогожичами, Либідською та на Лівому березі? (Далі більшу частину самокатів і не припаркуєш, там уже не працюють чимало операторів).

Ще одне питання: як довго триватимуть суперечки про те, які зони "спеціальні", а які - ні? І можна припустити, що триватимуть вони до кінця сезону - холодів. Затягувати будуть з багатьох причин, зокрема й через те, що обмеження швидкості може зменшити й потужність. Але є об'єктивна підозра, що на 14 км на годину ви просто не підніметеся київськими пагорбами. А якій з прокатних компаній захочеться так втрачати клієнтів?

І ще: а хто, власне, контролюватиме швидкість? Хто викриє тих, хто не обмежить її до 14 км/год?

Їдемо далі. На одному з пунктів меморандуму уважний читач однозначно загальмує: "Крім того, запроваджуються зони, де буде заборонено залишати самокати. Це історичний центр, зони навколо дипломатичних установ, окремих державних органів, правоохоронних органів, а також суб'єктів, які ведуть діяльність у сфері національної безпеки та оборони". Логіка вкрай туманна. Виходить, що проїхати центром від метро до роботи ви можете, але припаркуватися - ні?! Ви можете розштовхувати натовп на найжвавіших тротуарах, але зупинитися - не можна?

Проїхати центром від метро до роботи ви можете, але припаркуватися - ні?! Ви можете розштовхувати натовп на найжвавіших тротуарах, але зупинитися - не можна?

Отже, виходить, не можна паркуватися поруч із посольствами, поліцією, СБУ, мерією. Але залишити самокат біля школи, дитячого садка, на виході з підземного переходу, біля ступенів лікарні - начебто й можна. Вони ж не викличуть там дипломатичний скандал. Але тільки наступний пункт меморандуму показує всю глибину чиновницької думки. Ми нарешті підійшли до радикального "заборонити все". Тут мова йде про визначення "чутливих зон", в яких пересування заборонять зовсім: "кладовища, а також частина зон навколо органів державної влади". Але після уважного вивчення новини про меморандум ідея прирівняти чиновників до небіжчиків не здається занадто абсурдною - одна мертвонароджена ідея змінює іншу. Втім, марними всі ці "ідеї поліпшення" здаються тільки пішоходам.

Ще одна незрозуміла думка з меморандуму: "Ми впорядковуємо точки ранкового старту. 1025 точок будуть у всіх районах Києва на чітко затверджених паркомісцях". А чим так насолили "невпорядковані місця"? Операторів цікавить заробіток, вони ставлять самокати там, де їх зручно буде підхопити, там, де вони не створять штовханини. Тут можна припустити, що незатверджені парковки явно заважають одному - ідеї заробити на облаштуванні 1025 точок.

Також малокорисною здається й ідея оснастити самокати номерами для ідентифікації порушників. Вас штовхнули, обматюкали, поїхали далі, що треба робити в цей момент? Виглядати номер! Але, якщо ви не знали, і зараз всі переміщення самокатів фіксуються. Дізнатися, хто вас збив в точці "А" в період часу "В" можна і без спецномерів, було б бажання у правоохоронців це з'ясовувати.

Навіщо ж додаткові номери? За прогнозами, наприкінці року столицею колеситимуть до 7 тисяч самокатів. Це ж яке роздолля для чиновників - відрегулювати всіх!  

Після уважного вивчення новини про меморандум ідея прирівняти чиновників до небіжчиків не здається занадто абсурдною - одна мертвонароджена ідея змінює іншу

І, перш ніж фінішувати, поговоримо про страховку. Її наявність не гарантує жодних страхових виплат. Можна не сумніватися, що оператори перестрахуються і всю провину, при будь-якому зручному і незручному випадку, звалюватимуть з себе на самокатчиків, які звалилися на асфальт. Так, в угодах може з'явитися пункт: "Поліс покриває витрати на медичну допомогу і лікування, а також за шкоду, заподіяну майну третіх осіб, з покриттям від 100 тис. грн". Але за ним, без сумніву, підуть десятки пунктів, написаних горезвісним дрібним шрифтом. У меморандумі ж не йдеться про те, що цей документ потрібно узгодити з юрдепартаментом КМДА? Там же немає нічого про єдину форму страховки для всіх операторів? А без них турбота про постраждалих виглядає формальною...

У підсумку цей меморандум прекрасно показує, що влада рухається по накатаній, оскільки у звичній манері вирішила обмежити, заборонити, впорядкувати. У цьому формальному документі відбилося бажання догодити городянам, які вимагають розв'язання проблем з пересуванням самокатів (а вони, схоже, прийшли до нас надовго і попит на них лише зростатиме). Але меморандум про заборону пересування самокатами дітей і підлітків або про будівництво велодоріжок, які зняли б якщо не всі, то багато проблем, чомусь поки ніхто не підписував.

Влад Абрамов