
Британська військова авіація в скруті. Майбутнє бойових літаків Королівських ВПС туманне, пише офіцер Королівського флоту у відставці, ексдиспетчер винищувача Том Шарп для The Telegraph.
Повітряні сили - одна з найскладніших складових збройних сил, і планування їх майбутнього - завдання не з легких. У Великій Британії ситуація у цій сфері виглядає особливо невизначеною: перехід від наявних винищувачів до тих, які реально потрібні країні, викликає чимало запитань.
Не те, що стримає Путіна
Сьогодні на озброєнні залишаються застарілі винищувачі Typhoon четвертого покоління, спільно створені Великою Британією, Німеччиною, Італією та Іспанією. Королівські ВПС наразі підтримують у належному стані понад 90 літаків, хоча загалом було отримано 160. З них 53 - у конфігурації Tranche 1, яка вважається морально застарілою та непридатною для сучасних бойових завдань. Деякі з "Тайфунів" можуть нести сучасну зброю, включно з ракетами "Метеор" та "Storm Shadow", хоча останні активно передавались Україні.
Основу сучасної бойової авіації країни становлять F-35B - єдиний винищувач п’ятого покоління у британському арсеналі, спільно експлуатований Королівськими ВПС та ВМС. Вибір моделі з вертикальним злетом був продиктований необхідністю сумісності з британськими авіаносцями. Проте, як зазначаєть автор, цей варіант має свої обмеження:
"Там, де ви хочете знайти зброю та паливо, ви натомість знаходите вентилятори та закрилки".
Це обмежує дальність і боєздатність, а його експлуатація дорожча за інші моделі.
Наразі Велика Британія має лише 34 F-35B, з яких чотири перебувають у США для випробувань. Загалом замовлено 48 одиниць, але цього явно недостатньо: "Дещо більше сотні реактивних літаків, лише 30 із них справді сучасні, - це не та авіація, яка стримає Володимира Путіна".
Єдина стратегія розвитку - це участь у Глобальній бойовій авіаційній програмі (GCAP), тристоронньому проєкті з Італією та Японією, метою якого є створення винищувача шостого покоління Tempest до середини 2030-х. Проєкт амбітний: розмах крил - 16,5 метрів, бойовий радіус - до 2000 км, що значно перевищує характеристики Typhoon. І хоча Канада, Саудівська Аравія й Австралія проявляють інтерес, проблем залишається чимало.
Серед них - три ключові питання:
1. Де саме цей літак має воювати? Якщо мова про Європу, його габарити можуть виявитися надмірними. Проєкт ніби орієнтується на Індо-Тихоокеанський регіон, але чи готова Британія туди втручатися?
2. Чи можливо здійснити технологічний стрибок із четвертого відразу на шосте покоління? Хоча всі три країни-учасниці користуються американськими F-35, жодна ще не створювала подібні літаки самостійно.
3. Що робити зараз? До 2045 року чекати не можна. Один із варіантів - закупівля додаткових Typhoon, але ці літаки безсилі проти сучасних російських засобів ППО.
Щодо розширення парку F-35, то хоча цей винищувач визнають ефективним, він викликає неоднозначні реакції у пілотів. Проте автор зауважує: "Майже всі країни західного світу, яким було дозволено купувати F-35, скористалися цією можливістю". Теорії про "вимикач" у американських літаках він вважає змовницькими.
Однак навіть у сімействі F-35 не все просто. Модель B має обмежений бойовий радіус і малу вантажопідйомність. F-35A більш ефективний, але не може використовуватись із британських авіаносців, бо потребує звичайної злітно-посадкової смуги.
Бойова авіація - чому світ стурбований через F-35
Нагадаємо, раніше в The Telegraph писали, що зараз винищувачі F-35 стикаються з руйнівним бойкотом у світі. Їхня доля перебуває під загрозою через одне нагальне питання - чи можуть союзники й надалі покладатися на Америку.
Основні союзники вже висловили сумніви щодо майбутніх замовлень F-35. Це відбувається через те, що вони стали побоюватися покладатися на США в питаннях поставок запасних частин і оновлень програмного забезпечення, необхідних для підтримки їхніх F-35 у небі.