Ілюстрація / REUTERS

Дослідники аналітичного центру у Вашингтоні помітили, що дивні речі відбуваються кожного разу, як президент Росії Володимир Путін наближається до гавані. GPS-системи пришвартованих там кораблів раптом перекидають судна на багато миль від їхнього фактичного положення. Таким чином кораблі опиняються на злітних смугах аеропорту неподалік.

Як пише Foreign Policy, експерти групи C4ADS бачать лише одне пояснення цьому трюку. Путіну подорожує з мобільним пристроєм, який дурить GPS. А в ширшому плані, на думку експертів, маніпуляції Росії глобальними навігаційними системами більш масштабні, ніж вважалося до цього часу.

«Росія продовжує діяти як першовідкривач у цьому просторі, викриваючи своє бажання не лише розгортати можливості з метою захисту своїх VIP-ів і стратегічно важливих об’єктів, а й використовувати ці техніки з метою просування своїх цілей на передовій у Сирії й біля російських європейських кордонів», - йдеться у звіті C4ADS.

Відео дня

Читайте такожФінляндія підозрює Росію у втручанні в роботу GPS на навчаннях НАТО

В рамках кремлівських спроб підірвати перевагу Заходу у високоточній зброї, російські військові багато інвестували в розвиток електронних засобів війни, значно покращивши свої можливості у блокуванні систем зв’язку ворога, на яких базується американська ідея «мережево-центричної» стратегії бою.

«Розумна зброя потребує розумних людей, які б говорили їй розумні речі. Їй потрібні координати позицій. Їй потрібні системи навігації», - сказав експерт з російських Збройних сил Майкл Кофман.

«Темп операцій вимагає постійного доступу до даних в реальному часі. І російська армія думає, що електронні засоби війни можуть бути відповіддю на домінування США у високоточній зброї й атаках з повітря», - додав він.

Видання пише, Росія вперше використала свої технології в Україні й Сирії, блокуючи радіосигнали, GPS і сигнали радарів. У Сирії американські командири скаржилися на «агресивне середовище електронної війни». Тож армія США тепер робить кроки в напрямку оновлення своїх власних систем.

Російська ставка на електронну війну поширюється і на особисту безпеку Путіна. І пристрій для викривлення сигналів GPS використовується для захисту російського автократа від атак безпілотників. Але використання таких технологій також можна відстежити, що дає безпрецедентну можливість вивчити ефективність і масштаби російських можливостей.

Читайте такожForeign Policy: Росія влаштовує електронні атаки проти військ США в Сирії

Охоронці Путіна використовують те, що на перший погляд здається контрінтуїтивним підходом для запобігання замахів за допомогою дронів. Прилад для обману GPS, який Путін возить з собою, видає себе за цивільний GPS-сигнал і передає приймачу фальшиві координати локальних аеропортів. Він обирає саме аеропорти, тому що комерційні безпілотники зазвичай мають вбудований захисний механізм, який змушує їх автоматично приземлятися чи вимикатися, коли вони потрапляють на територію аеропорту.

Теоретично безпілотники, які працюють поруч з Путіним, повинні вимикатися чи приземлятися. Страх перед замахом, скоєним у такий спосіб, цілком реалістичний. Минулого року диктатор Венесуели Ніколас Мадуро пережив таку спробу його вбити, коли безпілотний апарат атакував його вибухівкою.

Але російське використання систем обману GPS мають несподівану побічну дію. У вересні 2016 року Путін подорожував в окупований український Крим. Разом з прем’єром Дмитром Медведєвим вони хотіли перевірити особисто прогрес побудови горезвісного мосту через Керченську протоку, на який Москва витратила 4 мільярди доларів. Коли вони прибули на місце, системи ідентифікації кораблів неподалік, які покладаються на GPS, почали показувати, що ці судна стоять в аеропорту Сімферополя за 125 миль від свого фізичного розташування.

Через два роки після того Путін повернувся в Керч, щоб проїхатися на вантажівці по мосту. І знову всі кораблі в районі миттєво перемістилися в аеропорт в Анапі. Оцінивши такі дивні зміни в даних геолокації кораблів, дослідники C4ADS змогли вперше оцінити масштаби того, як Росія маніпулює GPS. Між лютим 2016 року і листопадом 2018-го таких випадків було 9883. Це вказує на те, що російські спроби обдурити GPS більш масштабні й поширені, ніж вважалося раніше.