этот материал доступен на русском

Associated Press: Президент України в непростому становищі після падіння літака в Ірані

18:51, 10 січня 2020
Світ
3214 0
Зеленський може здатися несміливим, але поки це йде на користь / УНІАН

Президент України Володимир Зеленський опинився затиснутим між вихором звинувачень і сутичкою заперечень щодо причин падіння українського авіалайнера в Ірані цього тижня. Сьогодні він звернувся до країн Заходу з проханням надати докази, які б підтвердили їхні заяви про те, що саме іранська ракета збила пасажирський літак, вбивши 176 людей на борту.

На перший погляд, таким Зеленський здавався непоінформованим на тлі жорстких тверджень з усіх сторін, - пише Associated Press. Але з іншого боку він слідує виваженій стратегії контролю ступеню завданої шкоди. Україна добре знає, як авіакатастрофи можуть спричинити шквал пліток й дезінформації.

Читайте такожThe Times: Військові Ірану могли збити український Boeing з переляку

Авіакатастрофа неподалік Тегерану була вже третьою за останні 20 років, яка поєднує Україну з умисним чи неумисним знищенням цивільного літака за допомогою військової ракети. У кожному випадку з'ясуванню правди заважали заперечення, безпідставні твердження й політичне позування.

Видання пише, що перший з цих випадків стався 4 жовтня 2001 року, коли російський авіалайнер раптово зник на Чорним морем, коли летів в Ізраїль з 78 людьми на борту. Катастрофа сталася через лічені тижні після терактів 11 вересня в США. Тож багато хто одразу запідозрив, що за ця катастрофа теж пов'язана з тероризмом. Через кілька днів чиновники США заявили, що літак, вірогідно, був випадково збитий українською ракетою ППО під час військових навчань. Україна й Росія заперечували це. При цьому, російський президент повторював заперечення українського лідера, який на той час був його союзником.

Читайте такожForbes: Якщо Іран справді збив літак МАУ, то тільки через свою некомпетентність

Інцидент, українські заперечення й неправдиві заяви стали великим приниженням для України, яка звільнила начальника протиповітряної оборони й заплатила понад 15 мільйонів доларів компенсації сім'ям жертв. Інша авіакатастрофа зі списку відібрала більше життів. Київ і Москва висовували протилежні твердження про те, хто відповідальний за неї. Йдеться про знищення малайзійського рейсу H17 над Донбасом 17 червня 2014 року. Всі 298 людей на борту лайнера загинули.

Слідча група на чолі з Нідерландами виявила, що літак був збитий з окупованої частини Донбасу. А ракета була запущена з установки ППО, яку Росія перекинула на українську територію в день атаки. Москва і її маріонетки продовжують заперечувати свою вину.

Авіакатастрофа в Ірані цього тижня сталася на тлі страхів про можливий початок війни між Вашингтоном і Тегераном після того, як американський безпілотник вбив іранського генерала Кассема Сулеймані. Цього разу Зеленському й Україні, вірогідно, доведеться знову мати справу з урядом країни, не менш впертої ніж Росія. Хоч українські слідчі вже в Ірані, вони досі не отримали доступ до місця падіння літака. Тегеран обіцяє співпрацю, але досі заперечує всі повідомлення, що одна з його ракет збила авіалайнер.

Авіакатастрофа в Ірані - складний випадок для Зеленського, який обійняв свою посаду менш ніж 8 місяців тому без будь-якого політичного досвіду. Його заклики надати докази, що літак збили, й уникання жорстких заяв можуть бути пов'язаними з нерішучістю новачка. Однак, поки що цей підхід допоміг не дозволити тліючій кризі перетворитися на повномасштабну пожежу.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter