Нарада-семінар / oda.te.gov.ua

27 квітня 2015 року Українською асоціацією районних та обласних рад в рамках діяльності Ресурсного центру зі сталого місцевого розвитку спільно з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України в сесійній залі Тернопільської обласної ради проведено нараду-семінар з питань впровадження реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади.

Про це повідомляється на сайті Української асоціації районних та обласних рад.

«В Україні потреба реалізації реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади не лише назріла, вона – життєво необхідна», - вважає голова обласної ради Василь Хомінець.

Відео дня

Про це очільник найвищого представницького органу краю заявив, вітаючи учасників наради-семінару з питань впровадження реформи.

Участь у заході взяли заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України В’ячеслав Негода, заступник керівника проекту ЄС «Підтримка політики регіонального розвитку в Україні» Юрій Третяк, директор Інституту розвитку територій Юрій Ганущак, голова ОДА Степан Барна, перший заступник голови облради Сергій Тарашевський, заступник голови облради Олег Боберський, представники рад різного рівня, ЗМІ.

«Оскільки нинішня система адміністративно-територіального устрою характеризується високим ступенем централізації влади по лінії уряд-область-район-сільрада, вона позбавила представницькі органи на місцях можливості проводити ефективну політику в інтересах людини, тобто надавати громадянам доступні якісні послуги. Саме це на сьогодні є основною перешкодою для проведення ефективних соціально-економічних перетворень і вносить дисбаланс у фінансову сферу. Окрім цього нинішня система організації влади не відповідає загальноприйнятим європейським принципам, закладеним в Європейській Хартії місцевого самоврядування. Саме децентралізація влади з сильними інститутами місцевого самоврядування сьогодні є провідною формою державної організації розвинутих країн, яка підтвердила свою економічну перевагу над централізованою формою державної організації (і наші сусіди – Польща – яскравий цьому приклад). Виходячи із зазначеного, проведення адміністративно-територіальної реформи передбачає утворення в рамках держави самостійних одиниць як носіїв місцевого самоврядування, а також надання таким самоврядним одиницям широкого кола прав та повноважень.Маємо добре зрозуміти, що питання реформування систем адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування нерозривно пов’язані. Ефективність вирішення одних питань неодмінно позначається на ефективності вирішення інших,» – переконаний Хомінець.

«Сьогодні ми маємо нагоду почути з перших уст, що для нас є територіальна реформа та реформа органів місцевого самоврядування, — наголосив голова Тернопільської ОДА Степан Барна. — Адже є багато спекуляцій, які не на користь тим людям, які намагаються передати європейський досвід самоорганізації населення на місцях. Ми маємо розуміти найважливіше: територіальна реформа має бути спрямоване не на бюрократів, а на людей. Люди мають відчути реальні зміни».

Степан Барна наголосив, що повномасштабна інформаційно-роз’яснювальна робота є запорукою успішного проведення реформи. Він подякував експертам, які приїхали на Тернопільщину.

Під час заходу голова облдержадміністрації підписав розпорядження про створення Робочої групи з питань сприяння реформуванню територіальних громад базового рівня на Тернопільщині.

Про забезпечення реалізації нової державної регіональної політики в Україні та основні завдання з впровадження децентралізації та реформи місцевого самоврядування в Україні, зокрема щодо реалізації Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад інформував В’ячеслав Негода.

Заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України – керівник апарату В’ячеслав Негода наголосив, що децентралізація влади сьогодні є першочерговим завданням у структурі реформ.

На думку В’ячеслава Негоди, важливо, щоб децентралізація, реформа місцевого самоврядування була правильно сприйнята більшістю суспільства, щоб люди розуміли, заради чого це робиться.

«Реформа не робиться заради реформи. У результаті децентралізації для людей дійсно будуть створені кращі умови, ніж вони мають зараз. Усі повинні це розуміти, — констатував В`ячеслав Андронович. - Якщо, наприклад, сьогодні жителю села аби отримати ту чи іншу послугу треба їхати в район або аж в область, то децентралізація дозволить максимально наблизити послуги до людини, надавати їх на рівні територіальної громади, яка буде сформована. І під це будуть відповідні ресурси. Зокрема, територіальна громада отримуватиме додаткові податкові надходження, ресурси у бюджет, отримає право розпоряджатися землями, як на території, так і за межами населених пунктів, що входять до її складу».

Заступник Міністра підкреслив, що основна мета реформи – створити умови, за яких села, селища, міста і держава в цілому матимуть стимул і дієві механізми для розвитку.

«Ми повинні дати можливість органам місцевого самоврядування значну частину питань вирішувати на місцях, а не чекати рішення згори. Віримо, що до чергових місцевих виборів нам вдасться чимало зробити в цьому напрямку», – підсумував В’ячеслав Негода.

Він зазначив, що підтримка розвитку територіальних громад – це найбільш актуальне питання на даному етапі в процесі реформування місцевого самоврядування.

«Ми повинні запропонувати якомога більше механізмів, які б стимулювали громади до мобілізації власних зусиль та ресурсів у вирішенні своїх пріоритетних завдань. Такими стимулами є не лише законодавчі зміни, що відбулися у напрямку бюджетної децентралізації, а й додаткова фінансова підтримка з Держбюджету, у тому числі, — кошти фонду регіонального розвитку», — констатував заступник Міністра.

За його словами, згідно зі змінами до Бюджетного кодексу, кошти держфонду спрямовуються на реалізацію розроблених регіонами стратегій розвитку, які відповідають пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку. При цьому, кошти між регіонами розподіляються не в ручному режимі, а з дотриманням таких критеріїв: 80 % коштів — між усіма регіонам відповідно до чисельності населення, 20 % — йдуть на підтримку регіонів, в яких показник валового регіонального продукту в розрахунку на одну особу складає менше 75 % середнього показника по країні.

За словами В`ячеслава Негоди, у процесі децентралізації  чимало завдань буде покладено на Робочі групи, які діятимуть у кожному регіоні. Зокрема, до складу робочих груп повинні увійти краєзнавці, історики, археологи – люди, які добре обізнані на особливостях тієї чи іншої місцевості і можуть розказати людям про необхідність об’єднуватись у громади.

Натомість Юрій Третяк розповів про систему стратегічного планування регіонального розвитку та умови участі місцевих органів влади у відборі інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку.

Юрій Ганущак поділився із учасниками наради своїм баченням щодо основних положень та практичного застосування Методики формування спроможних територіальних громад.

У ході наради-семінару учасники мали можливість подискутувати з експертами та почути відповіді на різні питання та висловити свої думки щодо проведення реформи. На завершення учасники заходу підбили підсумки щодо обговорених проблем

Нагадаємо, що Ресурсним центром зі сталого місцевого розвитку започатковано створення майданчиків для очного спілкування органів державної влади та місцевого самоврядування за участі експертного середовища з наради-семінар для представників районних та обласних рад, що відбулась 3 квітня 2015 року в м. Києві.