Ілюстрація / REUTERS

Багато учасників конференції ООН з клімату, що відбувається у Мадриді, прибули на неї на літаках, зокрема на приватних.

Про те, як елітні авіаперельоти впливають на навколишнє середовище, розповіли у матеріалі DW.

Північна Америка лідирує за кількістю приватних літаків - їхній парк там перевищує 13 600 машин. На другому місці з великим відставанням - Європа і Росія, де в сукупності налічується 2 879 таких літальних апаратів. Україна також не є винятком - приватні літаки є популярним видом транспорту також серед українських політиків та олігархів.

Відео дня

Подорожі літаком є не найкращою ідеєю з точки зору захисту навколишнього середовища. На пасажира, який летить з Берліна до Нью-Йорка і назад економічним класом, припадає 1,5-2 тонни викидів CO2. У 2016 році середньостатистичний житель Німеччини з урахуванням всіх джерел забруднення був відповідальним за емісію майже 8,9 тонни CO2 на рік - такі дані Міжнародного енергетичного агентства (МЕА). У США цей показник становить близько 15 тонн на людину.

Згідно з дослідженням Світового банку, на авіапасажирів, які подорожують першим класом, припадає приблизно втричі більше викидів CO2 в порівнянні з пасажирами економкласу - крісла в першому класі займають більше місця.

Читайте також"Перестаньте недооцінювати силу сердитих дітей": екоактивістка Тунберг дала людству нову пораду

Нещодавній аналіз, проведений британським аналітичним центром лівого спрямування Common Wealth, який вивчає польоти в межах Європи, показав, що пасажир, що подорожує на приватному літаку, відповідальний за емісію парникових газів, у 4-15 разів більшу за обсягом, ніж пасажир економ-класу, і в 75- 250 - ніж той, хто подорожує швидкісним потягом. І це лише в тому разі, якщо всі місця в літаку були зайняті. За оцінками Європейської асоціації бізнес-авіації (EBAA), щонайменше 40 відсотків рейсів на приватних літаках - перегінні, коли порожнє повітряне судно перелітає в інші аеропорти для зручності клієнта. Але критики, зокрема і EBAA, наголошують, що навіть якщо викиди CO2 від авіаперельотів до середини століття зростуть втричі, вони складуть лише два відсотки від загальносвітового обсягу емісії. А тому вплив приватних літаків на навколишнє середовище, відповідно, є зовсім незначним.

"Противники боротьби проти зміни клімату часто вказують на ці цифри як на причину нічого не робити", - заявив Лео Мюррей, засновник британської компанії A Free Ride, яка підтримує запровадження податку на пасажирів, які часто літають літаками. "Якщо викиди СО2 від приватних літаків - лише мала частка від загального обсягу, то нещодавній аналіз Університету Лунда показав, що люди, які здійснюють такі перельоти, залишають особистий "вуглецевий слід", який в сотні або навіть в тисячі разів перевищує середній", - вказує Мюррей.

На початку листопада організації A Free Ride і Common Wealth опублікували звіт, в якому пропонується до 2025 року заборонити в Великобританії приватні літаки, що використовують викопне паливо. Такі літаки - вершина "вуглецевої нерівності", йдеться у звіті, що описує екологічні недоліки приватної авіації: "Їхнє постійне використання на тлі загострення кліматичної кризи не може бути виправдано, особливо на тлі соціальних наслідків таких польотів".

Читайте такожУ Канаді успішно випробували перший у світі приватний електролітак (фото)

Лео Мюррей вірить, що заборона літальних апаратів, що працюють на викопних видах палива, змусить власників приватних літаків інвестувати в альтернативні способи пересування, зокрема в електричну авіацію.

"Літальні апарати з електродвигунами регулярно рекламуються керівниками авіакомпаній і членами урядів як технологічне рішення, яке дозволить мінімізувати збиток навколишньому середовищу від авіаперевезень. І зміни не за горами", - впевнений він. Його компанія пропонує найближчим часом призначити дату припинення використання приватних літаків, що працюють на викопному паливі, щоб допомогти просунути використання електротяги, додає Мюррей.

До середини 2020-х аерокосмічна промисловість зможе виробляти "літаки з новими, повністю електричними двигунами, здатними перевозити невелику кількість пасажирів на відстань до 1000 кілометрів", йдеться в спільному звіті A Free Ride і Common Wealth.

У ньому також стверджується, що Airbus і Siemens зможуть замінити електролітаками повітряні судна, що літають на викопному паливі, у восьми з десяти рейсів в межах Європи, які зараз виконують приватні літаки. Конкуренти - зокрема сервіс таксі Uber і компанія Volocopter в Німеччині - вже планують упродовж наступних кількох років представити власні електричні вертольоти в Дубаї, Шанхаї та Сінгапурі.