фото ua.depositphotos.com

Громадська організація Рада інституційних реформ (РІР) назвала відпискою офіційну відповідь представників Кабміну на свої пропозиції щодо відновлення вітчизняної економіки, хоча раніше урядовці самі запропонували експертам до обговорення програму порятунку економіки України.

За словами фахівців, таким чином в уряді дають зрозуміти, що роблять достатньо для підтримки бізнесу в умовах кризи і не потребують додаткових порад.

Як зазначають в РІР, свої ініціативи вони надіслала Кабінету міністрів ще в червні 2020 року після того, як уряд презентував проект Програми стимулювання економіки для подолання наслідків COVID-1 «Економічне відновлення» й закликав усі зацікавлені сторони до її обговорення. У РІР тоді дійшли до висновку, що програмі не вистачає конкретики, і підготували в рамках проекту #Бізнес_Реанімація власні пропозиції.

Відео дня

Через 2 місяці РІР отримала лист-відповідь від Міністерства фінансів та Міністерства економічного розвитку. Експерти РІР детально проаналізували кожен пункт цього документу.

Щодо ідеї збільшення ліміту для ФОП І-ІІІ груп та звільнення підприємців від податку на нерухоме майно

У Мінфіні вважають, що попереднє збільшення граничного ліміту доходу для цієї категорії підприємців є цілком достатнім. Нагадаємо, для І групи ЄП ця межа становить сьогодні 1 млн грн замість 300 тис. грн, для фізосіб-«єдинників» ІІ групи – 5 млн грн замість 1,5 млн грн, для фізосіб-«єдинників» та юрособ-«єдинників» ІІІ групи – 7 млн грн замість 5 млн грн. Зауваження, що ці розрахунки не враховують темпів девальвації гривні залишилося без відповіді.

Також в Уряді не сприймають ідею тимчасового (на час карантину) звільнення усіх категорій малого й середнього бізнесу від сплати податку на нерухоме господарське майно, яке цей бізнес використовує. В якості контраргументу там наводять норму Податкового кодексу, за якою від податку звільняються малі та середні підприємства, котрі використовують тимчасові споруди, МАФи чи ті, хто працює на ринках.

Щодо зменшення упродовж 5 років ставки ПДВ з 20% до 15%

В Раді інституціоних реформ переконані, що це дозволить знизити ціни на товари й послуги, стимулюватиме внутрішнє виробництво та оборотний капітал підприємців, сприятиме виведенню економіки з тіні. Водночас поступовість зменшення податку мінімізує бюджетні втрати.

В Уряді ж вважають, що втілення цієї ініціативи призведе до катастрофічного провалу з бюджетними надходженнями. Зокрема, скорочення ставки ПДВ лише на 1% в умовах 2020 року завдасть бюджету втрат на 18,6 млрд грн. Більш того, це збільшить об’єми бюджетного відшкодування. Експерти РІР зазначають, що останній аргумент урядовців їм абсолютно не зрозумілий й висловлюють жаль з приводу відсутності на рівні Кабміну стратегічного бачення розвитку економіки і орієнтації на авральне подолання поточних проблем.

Щодо створення прозорої системи адміністрування бізнесу

На думку фахівців Ради інституційних реформ, в цьому питання теж бракує стратегічного підходу. Міністерство фінансів лише планує створити веб-майданчик для обговорення цього питання з бізнесом. Тобто, поки що ніякої конкретики. Аналогічний вихід урядовці пропонують і до вирішення проблеми безпідставного блокування реєстрації податкових накладних. У РІР нагадують, що ця проблема актуалізувалася на початку 2020 року. Саме тоді до громадської організації по допомогу почали масово звертатися підприємці з різних куточків України.

Щодо звільнення підприємців від сплати ЄСВ за створені протягом 2020-2021 років робочих місць

У РІР зазначають, що цю ініціативу експертів Мінфін також відхилив, посилаючись на ризики недоотримання податкових надходжень. За словами аналітиків, головний фінансовий орган України вкрай негативно ставиться до ініціатив, реалізація яких, попри сьогоденні ризики, матиме у майбутньому позитивний ефект для економіки.

Щодо фінансової підтримки малих та середніх підприємств (пільгових кредитів)

На думку експертів РІР, автори листа-відповіді вирішили не коментувати ініціативи фахівців, а відповіли в своєму стилі: навели вже чинні норми і правила, що стосуються пільгового кредитування малого й середнього бізнесу. Зокрема, Мінфін згадав про програму «Доступні кредити 5-7-9%» і відзвітував про те, які пункти її вже працюють. Наприклад: збільшено до 3 млн. грн максимальну суму кредиту, до 100 млн грн зріс поріг річного доходу для підприємств, що дає право на подання заявки на отримання кредиту.

В Уряді планують також пом`якшити вимоги щодо обов’язкової прибутковості підприємств, зняти обмеження щодо напрямків використання кредитів та максимальної суми кредиту. Фахівці Ради інституційних реоформ віддають належне державній програмі й водночас розраховують, що найближчим часом запрацюють усі її пункти.

Аналізуючи листа представників Кабміну, експерти констатують, що значну частину їхніх пропозицій урядовці проігнорували, не згадавши про них жодним словом.

Окрім наведених вище ініціатив у Раді інституційних реформ пропонували:

·         Тимчасово прибрати податкові різниці, що збільшують фінансовий результат. Ідеться про пункт 2.1.1 додатку РІ до декларації з податку на прибуток «Сума витрат на створення забезпечень (резервів) для відшкодування наступних (майбутніх) витрат» та пункт 2.1.3 додатку РІ до декларації з податку на прибуток «Сума витрат від списання дебіторської заборгованості понад суму резерву сумнівних боргів»

·         Легалізувати (амністувати) тіньовий капітал – шляхом купівлі бізнесом облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП);

·         Створити на базі пяти органів - Державної податкової служби, Державної фіскальної служби, Державної митної служби, Державної аудиторської служби й Державної служби фінансового моніторингу - єдиний орган, який би опікувався сплатою податків та інших платежів, контролював використання бюджетних коштів і виконував функції боротьби з корупцією;

·         Дозволити ФОПам, які обрали спрощену систему оподаткування, не нараховувати ЄСВ «за себе» в разі відсутності діяльності. Задля цього внести відповідні зміни до закону 592-IX від 13 травня 2020 року;

·         Об’єднати для ФОП І-ІІІ груп звітність із єдиного податку/загальної системи із звітом по ЄСВ (1-ДФ);

·         Внести зміни до Господарського кодексу, за яким ФОП відповідатиме за своїми зобов’язаннями лише майном, що зареєстроване на ФОП, як суб’єкта господарської діяльності, а не всім належним йому майном (житлом, особистим авто тощо);

·         Зобов’язати діючі бюро кредитних історій не враховувати прострочення по кредитних платежах у період дії карантинних обмежень. Відповідні зміни слід внести до закону №2704-IV від 23 червня 2005 року;

·         Запровадити мораторій на проведення планових перевірок суб’єктів МСП до кінця 2021 року;

·         Автоматично продовжити дію ліцензій, патентів та інших дозвільних документів до кінця 2021 року.