Законопроект "Про внутрішній водний транспорт" має запровадити ефективну річкову логістику / УНІАН

Верховна Рада прийняла у першому читанні законопроект 1182-1-д «Про внутрішній водний транспорт», який дає старт реформі річкових перевезень в Україні. Законопроект має на меті перетворити Дніпро на потужну транспортну артерію та запровадити ефективну річкову логістику. Відповідне рішення підтримали 243 народних депутата.

Читайте такожРада схвалила реформу річкових перевезень: подробиці

«Ми приймаємо цей законопроект, щоб збільшити вантажоперевезення по українських річках до 30 мільйонів тонн на рік! Це сильно розвантажить автомобільні дороги та залізничні дороги України, адже дві річкові баржі з вантажами - це приблизно 250 вантажівок-фур! Річкові судна - найекологічніший, найдешевший та ефективний вид транспорту, який не міг розвиватися через відсутність базового закону. Саме тому законопроект про політичну реформу внутрішнього водного транспорту свого часу був визначений президентом Зеленським як один з першочергових. Новим законом ми запускаємо конкурентний ринок річкових перевезень, пускаючи на український ринок іноземні компанії. Через відсутність ринку і законодавчої бази протягом останніх десятиліть ми зараз маємо річкові шлюзи в досить жалюгідному стані та відсутність річкової інфраструктури. Така ситуація, природно, вкрай негативно позначилася і на українському суднобудуванні та індустрії судноремонту, де виявилися не потрібними десятки тисяч робочих місць. За допомогою нашого законопроекту ми створюємо ринок річкових вантажоперевезень в Україні, запускаємо українське суднобудування», - заявив УНІАН один зі співавторів законопроекту Артем Ковальов, голова підкомітету Верховної Ради з річкового транспорту.

«Річкові перевезення – найдешевший і найбільш екологічний спосіб доставки вантажів. Ми знаємо про пропозиції бізнесу щодо цього проекту та будемо спільно його доопрацьовувати під час підготовки до другого читання. Цей закон вкрай потрібен, адже без нього не відбудеться реформа річкових перевезень», - прокоментував схвалення законопроекту у першому читанні Міністр інфраструктури України Владислав Криклій.

Він підкреслив, що прийняття цього закону в цілому дозволить зробити Дніпро потужною транспортною артерією і запровадити ефективну річкову логістику в Україні.

Реформа річкових перевезень в Україні: що передбачено законопроектом

У разі ухвалення закону в другому читанні в Україні відбудеться лібералізація ринку річкових перевезень, і на нього будуть допущені судна під іноземним прапором. Крім того, буде запроваджене безкоштовне проходження шлюзів і часткове звільнення від портових зборів. Також відбудеться спрощення та скорочення строків адміністративних процедур при реєстрації суден і видачі кваліфікаційних документів. 

Важливою нормою законопроекту є розвиток водного шляху Е-40; передбачено збільшення обсягів транспортування вантажів по Дніпру на 7 мільйонів тонн на рік. 

Крім того, законопроектом імплементуються норми шести європейських директив та вимог Угоди про Асоціацію України з ЄС. Серед іншого, у разі ухвалення закону в другому читанні українські суднові документи та документи українських екіпажів будуть визнаватися країнами ЄС. 

Також законопроект стимулює залучення у вітчизняну галузь іноземних інвестицій. У разі ухвалення закон створить умови для приватного інвестування в об’єкти портової інфраструктури внутрішнього водного транспорту та механізми  стабільного фінансування експлуатаційних витрат для утримання та капітальних витрат на розвиток інфраструктури. Крім того, законопроектом передбачено необхідність прийняття Стратегії розвитку внутрішнього водного транспорту України.

Як фінансуватиметься інфраструктура внутрішніх водних шляхів

Законопроект передбачає створення в Україні Державного фонду внутрішніх водних шляхів (далі - ВВШ) та фінансування судноплавних шлюзів за рахунок виробників електроенергії. Крім того, передбачена можливість використання частини портових зборів у разі недостатнього фінансування спеціального фонду. З тексту законопроекту виключено положення щодо стягнення річкового збору, натомість запропоновано інноваційний підхід забезпечення підтримки габаритів суднового ходу. 

Значення ухвалення законопроекту для бізнесу та держави

Законопроект має на меті відновлення транспортного потенціалу України, адже до 1992 року річками перевозилось більше 60 млн.т. вантажів. Законопроект дозволить збільшити вантажопотік до 30 млн т на рік. Це дозволить значною мірою розвантажити автошляхи і зекономити на їх ремонті. Крім того, законопроект передбачає створення Державного фонду розвитку ВВШ для залучення коштів на ремонт, утримання і охорону шлюзів, адже сьогодні зношеність основних фондів ВВШ становить понад 75%. Також законопроект значно стимулює суднобудування в Україні, що є актуальним в умовах, коли середній вік вітчизняного річкового флоту - 30 років. 

Стимулювання суднобудівної галузі і вплив на економіку

Згідно з розрахунками, які проводилися під час підготовки законопроекту, для забезпечення потенційного попиту на річкові перевезення в Україні необхідно побудувати 250-300 суден, що потребує близько $1,7 млрд інвестицій. 1 тонна вантажопідйомності судна обійдеться у 1,3 млн інвестицій і створить 6 робочих місць, споживання у суміжних галузях складе $1,9 млн, виплата заробітних плат досягне $780 тис., а бюджетні надходження - $542 тис. Таким чином впродовж 10 років буде створено 8,3 тисячі робочих місць, зростання споживання у суміжних галузях зросте на $2,6 млрд, заробітні плати в галузі складуть $1053 млн, а відрахування до бюджету - $732 млн. Тобто крім збільшення обсягу річкових перевезень, розвиток річкового суднобудування дасть відчутний загальноекономічний ефект. 

Річкові перевезення VS автошляхи і залізниця: порівняння у цифрах

Річковий транспорт має низку переваг перед автомобільним та залізничним, що створює передумови зміни логістичних маршрутів на користь перевезень річковими шляхами. 

  • вантажопідйомність: 2 баржі та буксир замінюють 250 вантажівок, або 100 залізничних вагонів та 2 локомотиви; можливість перевезень великогабаритних вантажів;
  • економія на ремонті доріг: 1 млн. тон вантажів перевезених річкою (перенаправлених з наземного транспорту) зменшує витрати на ремонт доріг на суму до 1 млрд. грн. протягом 4 років; 
  • екологічність: сучасний річковий транспорт є найбільш екологічним нарівні із залізничним та автомобільним, що значно підвищує його конкурентоспроможність з огляду на останні тенденції екологізації ЄС та впровадження відповідних стандартів.

Читайте останні новини України та світу на каналі УНІАН в Telegram