Дарницький міст / фото УНІАН

Група компаній "Автострада" - спільне українсько-німецьке підприємство з автопарком із понад 2 500 одиниць сучасної автодорожньої техніки і командою з більш ніж 5 000 робітників. В групу компаній входить понад 50 власних виробництв – це асфальтні та бетонні заводи, щебневі кар’єри, виробництво металоконструкцій та бетонних виробів. На підприємствах  впроваджено суворий контроль якості кожного етапу виробництва.

У довоєнному 2021 році компанія відремонтувала понад 800 км доріг та 50 мостових переходів. Завдяки наявності власних мобільних асфальтобетонних заводів та пересувних лабораторій, компанія може запускати роботи на новому об'єкті менш ніж за 30 днів. У жовтні 2021 "Автострада" уклала контракт на спорудження двох з’їздів з мосту на Дніпровську набережну в Києві, а зараз засновник компанії Максим Шкіль впевнений, що до кінця липня 2023 року роботи на будівництві з’їздів з естакади Дарницького мосту в Києві до осені будуть завершені. Про підсумки складного 2022 року, про те, як і де працює компанія під час війни, які об’єкти будує та які плани має, ми поговорили із засновником ГК "Автострада" Максимом Шкілем.

Пане Максиме, скільки доріг ваша компанія вже збудувала / відремонтувала за 2022 рік?

Відео дня

Загалом йдеться про понад 2000 км доріг за період роботи компанії. У воєнному 2022 році ремонт дороги не здійснювався, лише робили ремонт картами та ямковий на тих дорогах, якими найчастіше курсують військові вантажі. А у 2021 році, нагадаю, компанія відремонтувала понад 800 км доріг та 50 мостових переходів.

Скільки з об’єктів, якими займалась компанія в 2022 році, було пошкоджено внаслідок війни? І де наразі тривають роботи?

Ми працювали на лівому березі в Херсоні. У нас там знаходиться велика виробнича база в Раденську. На базі були величезні запаси щебеневої продукції, багато техніки, механізмів. Загальні втрати компанії складають там близько 25 млн. доларів. Сьогодні складно говорити про стан дороги в тому регіоні, тому що ми не маємо до неї доступу. У всіх інших містах, де ми працювали, серйозного пошкодження доріг, які ми відновлювали раніше, немає.

До того ж, відновленими до повномасштабної війни дорогами зараз їде велика кількість гуманітарних та військових вантажів. Відповідно, гарний стан цих доріг суттєво скоротив час на логістику, і це стало великою перевагою. Якби дороги не були відремонтовані, логістика цих вантажів потребувала набагато більше часу.

Наразі "Автострада" працює у всіх регіонах, де йшли та продовжуються бойові дії. Ми займаємося винятково питанням відновлення і забезпечення проїздів.

фото прес-служби "Автостради"

Також ведемо роботи на військових об’єктах, про які не можемо говорити публічно. Робимо захисні споруди для об’єктів енергетичної інфраструктури – це ще один важливий сегмент роботи "Автостради".

Будь ласка, назвіть найскладніші об’єкти, які доводилося торік відновлювати? Можна не називати конкретні місця розташування, обмежитися регіоном.

Практично всі об’єкти, над яким ми працювали з 2022 року, пов’язані з відновленням після військових дій. За рік повномасштабного вторгнення відновлено десятки об’єктів. Компанія забезпечила повноцінний рух в регіонах, де точилися бойові дії, прокладала дороги життя, ризикуючи власним, адже наші працівники заходили на ці території одразу після саперів. На багатьох об’єктах роботи продовжуються досі.

Всього за кілька місяців відновили стратегічний міст через річку Ірша на "Варшавській" трасі (Житомирщина). "Варшавка"  - міжнародна магістраль, що з'єднує п’ять областей України та веде до пункту пропуску на кордоні з Польщею. Забезпечення повноцінного руху на цьому напрямку було пріоритетною задачею національного рівня,  яку необхідно було виконати у найкоротші терміни.  Це перший відбудований міст на Житомирщині. У березні 2022 його атакувала ворожа авіація. Як наслідок - полотно моста над річкою Ірша було практично знищене. А найскладнішим і найбільшим залишається об’єкт на півночі країни.

Уточніть, будь ласка, йдеться про "Київський міст" через Десну на Чернігівщині?

Так, рік тому, в квітні 2022 року, одразу після звільнення Чернігівщини, "Автострада" почала відновлювати інфраструктуру області. За цей рік компанія розчистила сотні кілометрів доріг, забезпечила проїзди основними трасами, зокрема М01, М02 та Р69. На багатьох ділянках, де є зруйновані мости, облаштували тимчасові проїзди.

фото прес-служби "Автостради"

Зараз триває будівництво нового сучасного мосту, який є основним сполученням міста Чернігів з Києвом. "Автострада" зводить новий шляхопровід поряд із мостом, зруйнованим внаслідок бойових дій навесні 2022. Це будівництво плануємо завершити влітку 2024 року. А 3 квітня Президент України Володимир Зеленський разом із Віце-канцлером, міністром економіки та захисту клімату Німеччини Робертом Габеком відвідали цей наш об’єкт у Чернігівській області.

Коли розпочалися ці роботи? В чому складність проєкту? Розкажіть про унікальний винахід ваших інженерів – в чому була проблема і як саме вдалося її вирішити?

Відновлювальні роботи на цьому проєкті почалися у липні 2022 року. Ускладнює роботу нашій команді зруйнована внаслідок бойових дій ціла 400-тонна конструкція старого мосту, яка  лежить на 11-метровій глибині річки. Щоб дістати її, наші інженери залучили спецгрупу водолазів, які розрізають уламки металу та залізобетону на шматки. У місці, де затонув цей величезний уламок конструкції, дуже сильна течія, тому водолази постійно працюють на страховці у складних умовах. Через повінь та замуленість, дуже погана видимість під водою. Інколи навіть їхні спеціальні далекобійні ліхтарі не допомагають. Також ми залучали військових і проводили підриви цієї конструкції під водою, щоб розколоти її на дрібніші шматки і таким чином витягнути. Ми проводили багато консультацій з різними фахівцями. Адже досі в Україні таких операцій ніхто не проводив! І зрештою наші інженери, які мають великий досвід роботи, зокрема і за кордоном, знайшли спосіб вирішення цієї проблеми. Вони винайшли та сконструювали унікальний тяговий пристрій, який під певним кутом (щоб не чіпляти мул) витягує з дна річки шматки цієї конструкції та стягує їх ближче до берега. Наразі вже витягнуто  більше 70% знищених уламків. Рівень води у річці, який піднявся через небувалу повінь, вже спадає, тож ми впродовж декількох тижнів квітня дістанемо решту шматків та завершимо влаштування тимчасового проїзду на цьому об’єкті.

Чи змінилися норми будівництва з урахуванням поточної ситуації? Наприклад, враховується тоннаж техніки (з урахування важкої військової), яку буде здатен пропускати мостовий перехід? Або якість покриття доріг, знову  таки, з урахуванням пересування тих же танків?

Дороги, якими пересуваються танки,  мають пошкоджене асфальтне покриття. Напевно, не існує такого дорожнього покриття, яке б витримало рух танків. Але це відбувається переважно в зоні бойових дій. До зони бойових дій танки везуть тралами. Якщо дорога не буде мати сильних пошкоджень і не буде потребувати капітального ремонту, тоді можна робити тільки заміну верхнього шару. Якщо дорога потребуватиме капітального ремонту, якщо вона раніше не відновлювалась, тоді такі дороги будуть повністю ремонтуватися.

фото прес-служби "Автостради"

Є фактори, які ускладнюють відбудову зруйнованого?

Мости, на яких ми працюємо, можуть використовуватись військовими ППО для відстеження та знищення повітряних загроз. Коли починається тривога, заборонені будь-які роботи на дільницях.  Адже групи ППО мають чути, як летять дрони і ракети. Це суттєво скорочує робочий день. Також роботу з відбудови мостів ускладнює весняна повінь на річках. 

Як змінилися ціни на матеріали за останній час? Як це вплинуло на собівартість робіт?

Ціни на матеріали зросли на понад 50% порівняно з довоєнним періодом. Проблема з сировиною, зокрема з металом. Зруйнована і окупована "Азовсталь", яка постачала метал для реалізації масштабних українських та іноземних проектів. Зупинена робота ДП "Артемсіль". Тож, цього року технічна сіль для зимового утримання доріг була, як кажуть, на вагу золота. Адже довелося купувати її в країнах Євросоюзу. У 2022 році з великими перебоями працювали щебеневі заводи. В рази подорожчало паливо. Ускладнилася логістика через кардинальну перебудову маршрутів та комендантську годину.  Все це, звичайно, впливає на собівартість робіт. Але увесь 2022 рік компанія "Автострада" фактично працювала за власні обігові кошти, виконуючи усі зобов’язання, підтримувала країну, де триває виснажлива боротьба з агресією. Незважаючи на борг держави близько 3 млрд грн за виконані роботи в 2021 році, протягом 2022-го компанія працювала за власний рахунок.

Чи розглядає компанія, як варіант, при будівництві доріг використання залишків руйнації?

Залишки руйнації часто використовують місцеві ОТГ на підсипку місцевих доріг. На тих чи інших об’єктах, які постраждали внаслідок бойових дій, проводиться ретельне обстеження, перевіряється несуча здатність конструкції, тобто, її здатність витримувати встановлені навантаження. За умови позитивних результатів такі конструкції можуть використовуватися надалі.

Що відбувається зараз з кадрами для ремонтів доріг та мостів? Чи є заброньовані співробітники, чи вдалося забронювати всіх, кого потребували?

Дорожники практично не мають роботи на даний час. Понад 1000 наших працівників пішли до лав ЗСУ: частина залишилися в штаті, частина написала заяви на звільнення, і зараз люди працюють в Збройних Силах, сподіваючись, що повернуться в компанію, коли закінчиться війна. Ми додатково набрали на роботу мостовиків, оскільки всі роботи з відбудови зараз пов’язані саме з мостовим будівництвом, а будівництва нових доріг зараз в країні практично немає.

фото прес-служби "Автостради"

Які об’єкти в планах "Автостради" на цей рік?

Підкреслю ще раз, поки що дорожнє будівництво практично не працює у військовий час. Ми продовжуємо роботи з відбудови зруйнованих війною мостів, також починаємо роботи з капітального ремонту мостів на Рівненщині та у Чернівецькій області. Влітку плануємо запустити рух на лівобережній автомобільній розв’язці Дарницького мосту у Києві. Враховуючи, що рух Південним мостом обмежений, запуск двох з’їздів Дарницького мосту суттєво розвантажить рух між лівим та правим берегом столиці. Ми у жовтні 2021 року уклали контракт на спорудження двох з’їздів з мосту на Дніпровську набережну, і одразу в листопаді 2021 року розпочали будівництво, яке планували завершити до кінця 2022 року, але цього не сталося через війну. Незважаючи на перебої з постачанням матеріалів, ускладнену логістику, втрату персоналу, у травні 2022 року ми відновили будівельні роботи двох з'їздів Дарницького мосту. Фактично, через затримку фінансування з боку держави, компанія виконує роботи за власні кошти, працюємо цілодобово, і на будівництві щоденно задіяно близько 100 працівників та спеціалізована будівельна техніка. Вже зведені усі потрібні 36 опор та три залізобетонні конструкції підпірних стін з’їздів з мосту, і тепер ведуться роботи з монтажу та зварювання металоконструкцій прогонових будов з’їздів з мосту. Загалом вже змонтовано 692 т металоконструкцій прогонових будов. До середини травня 2023 року компанія планує завершити монтаж всіх металоконструкцій та розпочати роботи з влаштування асфальтобетонного покриття. А далі "Автострада" обов’язково буде долучатись до усіх дорожніх та мостових проєктів в Україні, де будуть потрібні наша експертиза, технологічні можливості та величезний досвід.