Угорщина може подати на Україну до суду, мотивуючи це бажання начебто загрозою енергетичній безпеці після того, як Україна припинила транзит підсанкційної нафти російської компанії "Лукойл" нафтопроводом "Дружба". Міністр закордонних справ Угорщини Петер Сійярто поскаржився, що його країна нібито не може отримувати достатню кількість нафти без постачання з Росії, оскільки для цього не має відповідної інфраструктури. Він також заявив, що рішення України докорінно загрожує безпеці енергопостачання Угорщини та Словаччини.
Але це все брехня. Є у них можливості брати нафту з інших джерел. Питання хіба в тому, що вони хочуть саме російську нафту. Не виключено, що це частина якоїсь внутрішньої угоди з угорським керівництвом. Тобто, насправді проблема с російською нафтою в тому, що, скоріш за все, вона йде по якихось схемах, які дозволяють, в тому числі, "підживлювати" партійне керівництво "Фідеса", який там зараз при владі.
До речі, раніше прем'єр-міністр Словаччини Роберт Фіцо у телефонній розмові з нашим прем'єр-міністром також розкритикував санкції Києва проти російської нафтової компанії "Лукойл". Але відповідь проста: знаходьте в іншому місці. В чому проблема? Україна ж вам не перешкоджає це робити.
Є у них можливості брати нафту з інших джерел. Питання хіба в тому, що вони хочуть саме російську нафту
І тут питання: чи могла б Угорщина замінити російську іншою нафтою? Впевнений, що вона може це зробити. Але російську нафту вони можуть отримувати за заниженими цінами. І прем’єр Угорщини Віктор Орбан може говорити угорцям, мовляв, дивіться, у нас нижчі ціни, ніж по всій Європі.
Щодо суду, думаю, що наразі це поки що такий собі блеф, "лякалки". Але, теоретично, вони можуть до нього звернутись. Річ у тім, що, за словами угорського міністра, рішення Києва припинити транзит російської нафти нібито є "явним порушенням Угоди про асоціацію з ЄС". Але, думаю, це брехня. По-перше, немає ніяких відвертих порушень. По-друге, "Лукойл" - підсанкційна компанія.
Крім того, варто розуміти, що суд – це справа дуже довга (розгляд може тривати, як мінімум, рік, або й більше), і невідомо, чим може закінчитися. При цьому, не факт, що вони там зможуть щось довести. Тож наразі це – відкрите питання.
Щодо суду, думаю, що наразі це поки що такий собі блеф, "лякалки"
Врешті, поки триватиме судовий розгляд справи, Орбана можуть прибрати з влади. Адже, у нього вже всередині країни є дуже потужна опозиція. Крім того, він залишиться без однієї з переваг, якими він міг би "торгувати". Тобто, виростуть ціни, люди будуть незадоволені, а він же привчив їх до іншого.
Однак повністю виключати, що вони не вдадуться до кроку зі зверненням до суду, не варто.
Угорці будуть "викручувати" нам руки в будь-якому разі, будуть голосно шантажувати нас по всіх напрямках. Проте думаю, що в даному випадку Україна повинна триматися своєї позиції і теж показувати, що шантажувати нас не варто. Тому що може так статися, що і ціни на перекачку можуть піднятися в півтора рази, адже їх давно не переглядали; і взагалі саме в угорському напрямку може знайтися якийсь дефект, який неможливо швидко виправити, і для цього знадобиться, приблизно, рік-півтора (в залежності від позиції угорського уряду).
Україна повинна триматися своєї позиції і теж показувати, що шантажувати нас не варто
Угорщина також натякає, що може розпочати стосовно цього питання процедуру консультацій, під час яких Єврокомісія має представляти інтереси країни-члена ЄС. Ну, може. Але це також "накидування" з боку Будапешта. Враховуючи те, як Угорщина себе поводить з самим Євросоюзом, коли, наприклад, Орбан без узгодження їздить в Китай чи Москву, то виникає велике питання, чи будуть в ЄС так швидко розглядати питання, які хочуть угорці.
Бюрократи можуть, якщо потрібно, працювати чітко за правилами. І коли вони починають працювати чітко за правилами, це означає, що, в принципі, рішення ніколи не буде прийняте, або буде ухвалене, коли вже буде не потрібне. Зважаючи на репутацію Угорщини і їхню позицію стосовно багатьох питань в ЄС, не думаю, що все заявлене буде у них так гладко проходити, як вони говорять.
Тарас Загородній, керівний партнер Національної антикризової групи