Сусідні країни звертають увагу на українські реформи в газовій сфері / фото REUTERS

Впродовж багатьох років Східна Європу зазвичай виділяли як найскладніший регіон на континенті з точки зору лібералізації газового ринку й створення конкуренції. Також було важко говорити про побудову інтегрованого блоку країн, здатних торгувати один з одним на основі спільних для всіх правил.

Читайте такожТранзит газу через Україну до Угорщини зріс втричіЦьому заважала ціла низка проблем. Деякі з них були пов'язані з тим, що окремі країни не могли перейти з централізованої на дерегульовану економіку. Інші ж виникали через те, що енергетичні сектори були надто отруєні корупційними практиками, які часто підживлювала Росія. Про це в статті для Atlantic Council пише доктор Аура Сабадус з Independent Commodity Intelligence Services. Вона додає, що Москва часто підривала будь-які серйозні спроби провести зміни.

Процес реформ, запущений в газовому секторі України після Євромайдану в 2014 році, став виключенням. Він не лише змінив українську індустрію, а й також переконав сусідні країни піти стопами Києва. Цікавим прикладом автор називає Молдову, яка ще кілька років тому була повністю залежною від імпорту російського газу. У Кишиніва в розпорядженні немає жодних сховищ, які б могли забезпечити безперебійне постачання газу в періоди пікового попиту.

Відео дня

Читайте такожУкраїна починає опалювальний сезон з рекордними запасами газу і вугілля - президентМолдова і досі залежна від газу Росії. А її державна компанія "Молдовагаз" частково належить російському "Газпрому". Однак, країна все одно намагається скористатися прикладом України. Зокрема, вона перейняла деякі ключові європейські правила.

На початку жовтня 2020 року Молдова почала експортувати газ в Україну, бажаючи створити власні запаси в українських підземних сховищах. Також вона домовилася з Оператором ГТС України про об'єми імпорту через відкриту платформу, відповідно до правил ЄС.

Так само, які і Україна рік тому, Молдова намагається відібрати у "Молдовагазу" функції контролю над ГТС і створити окремого оператора - "Молдоватрансгаз". Компанія повинна з'явитися до кінця 2020 року. Кишинів намагається відновити свою транзитну роль в регіоні після того, як Росія перестала перекачувати через "Трансбалканський трубопровід" близько 30 мільярдів кубометрів газу. Ці об'єми "Газпром" скерував у новий "Турецький потік". Цього літа Молдова також підписала 12 контрактів про передачу газу й вже провела транзит об'ємів з України в Румунію і з Балканського регіону в Україну.

Читайте такожУкраїна вперше транспортувала газ з Греції через Болгарію та Румунію (карта)Молдовська влада тепер хоче переконати ще більше компаній підписувати довгострокові контракти про транзит через територію країни. При цьому зразком стала п'ятирічна угода між українським "Нафтогазом" і російським "Газпромом".

Реформа газового сектору Молдови далека від завершення. Країна ще повинна переглянути свої тарифи, щоб гарантувати справедливу і конкурентоспроможну ціну для всіх учасників ринку. Також Кишиніву потрібно позбутися подвійних стандартів, які дають привілеї "Газпрому". Генеральний директор "Оператора ГТС України" Сергій Макогон нещодавно висловлював занепокоїння такими подвійними стандартами. Він вказав на тарифний режим, ухвалений молдовським регулятором ANRE. Згідно з ним, компанії повинні платити приблизно 11 доларів за кожні 100 кілометрів транспортування тисячі кубометрів газу. В цей час, "Газпром" платить на 50% менше.

Читайте такожМолдова може купувати газ з ЄС через українську ГТС дешевше, ніж у «Газпрому» - МакогонНа відміну від України, яка успішно відкриває свій газовий ринок, Молдова досі не сприяє процвітанню конкуренції. А "Молдовагаз" лишається монополістом. Однак, українська здатність заохочувати внутрішні й закордонні компанії торгувати на українському ринку або біля українських кордонів, говорить, що модель працює. І вона приносить користь тим, хто нею користується. Приклад України тепер може заохотити країни Західних Балкан чи Каспійського регіону піти тим же шляхом.

Вас можуть також зацікавити новини: