Держаудитслужба виконала планову виїзну ревізію "Укрзалізниці" / фото УНІАН

Державна аудиторська служба виконала ревізію акціонерної компанії "Укрзалізниця" та її філій, в результаті якої виявила порушення фінансової дисципліни та недоліки у діяльності на суму 11,8 мільярда гривень.

Читайте також"Укрзалізниця" назвала суму збитків від пасажирських перевезень за 2019 рік

Про це повідомила прес-служба відомства.

Відео дня

"Держаудитслужба виконала планову виїзну ревізію фінансово-господарської діяльності акціонерного товариства "Укрзалізниця" та її 24 філій за період з 01 січня 2018 року по 30 вересня 2019 року", - йдеться в повідомленні.

Зазначається, що "Укрзалізниця" зі збиткового підприємства у 2016 році стала прибутковим й чистий прибуток від результатів діяльності щорічно зростає.

Водночас у 2018 році доходи компанії становили 85,6 мільярда гривень, що на 7,3 мільярда гривень менше, ніж передбачалося фінансовим планом, за 9 місяців 2019 року – 72,4 мільярда гривень, що менше на 5,6 мільярда гривень.

При цьому фінансові плани "Укрзалізниці" на 2018 і 2019 роки затверджувалися несвоєчасно, тобто не у строки, визначені частиною 2 статті 75 Господарського кодексу України.

"Укрзалізниця" несвоєчасно направляла проекти консолідованих фінансових планів на розгляд та погодження до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України", - йдеться в повідомленні.

Також ревізією встановлено, що "Укрзалізниця" до затвердження фінансового плану у встановленому порядку здійснила капітальні інвестиції на суму 943 мільйони гривень, чим порушила вимоги постанови Кабінету міністрів України від 3 жовтня 2012 року № 899.

Згідно з інформацією Держаудитслужби, державний бюджет України недоотримав кошти на суму 206,2 мільйона гривень через несплату "Укрзалізницею" до бюджету частини дивідендів за підсумками 2018 року.

Також наголошується, що зростання доходів від перевезень відбувається переважно шляхом збільшення тарифів (обсяг вантажних перевезень скоротився, пасажирські – зросли, але не суттєво).

"У структурі доходів "Укрзалізниці" вантажні перевезення займають найбільшу частку (88%), постійно зростають й за період, в якому проводилася ревізія, становили 121,5 мільярда гривень (2018 – 67,5 мільярда гривень, за 9 місяців 2019 - 54 мільярдів гривень), натомість пасажирські перевезення становили лише 16,1 мільярда гривень (2018 – 8,4 мільярда гривень, за 9 місяців 2019 – 7,7 мільярда гривень)", - йдеться в повідомленні.

Також у прес-службі зазначили, що дефіцит обігових коштів не дозволяє на належному рівні здійснювати оновлення основних коштів "Укрзалізниці": у 2018 році капітальні інвестиції становили 16,9 мільярда гривень, або 67,5% від показника, передбаченого фінансовим планом. Зокрема, фінансовий план з капітального будівництва виконано на 87%, придбання (виготовлення) основних засобів - на 59% і їх модернізація - на 54,3%. За 9 місяців 2019 року – 6,6 мільярда гривень (58,6%), в тому числі капітальне будівництво виконано на 31,8%, придбання (виготовлення) основних засобів - на 84,1% і їх модернізація - на 60,3%.

УЗ домовилася з Крюківським вагонзаводом про поставку вагонів, але не перерахувала кошти / фото УНІАН

Крім того, "Укрзалізниця" уклала з Крюківським вагонобудівним заводом чотири договори на постачання 54 вагонів на суму 1,5 мільярда гривень (останні вагони повинні були бути поставлені до 30 червня 2019 року), проте "Укрзалізниця" не виконала своїх зобов'язань щодо фінансування їх виготовлення, з-за чого у судовому порядку укладені мирові угоди й терміни постачання більшої частини вагонів перенесені на 2020 рік.

"Виходячи з викладеного, судами вже прийнято рішення стягнути з "Укрзалізниці" фінансові санкції на суму 11,3 мільйона гривень, а в разі невиконання світових угод - додатково стягнути 6,5 мільйона гривень, що в цілому призведе до втрати фінансових ресурсів у розмірі не менш 17,8 мільйона гривень", - йдеться в повідомленні.

Ревізією також встановлено, що "Укрзалізниця" через брак власних оборотних коштів має значну залежність від зовнішнього кредитування, станом на 30 вересня 2019 року заборгованість "Укрзалізниці" за кредитами, позиками, лізингових платежів та інше становила 32 мільярди гривень, і компанія несе додаткові витрати на їх обслуговування, які на момент ревізії становили 5,7 мільярда гривень (відсотки за користування, комісія тощо).

Також "Укрзалізниця" заплатила фірмі SHORTLINE PLC за користування позикою відсотки на загальну суму 2,4 мільярда гривень, комісії та інші платежі – 5,8 мільйона гривень.

"Загалом ревізією встановлено порушень фінансової дисципліни та недоліки у діяльності "Укрзалізниці", що впливають на фінансово-господарську діяльність, на суму 2,9 мільярда гривень", - йдеться в повідомленні.

Крім того, ревізією встановлено порушення у сфері проведення публічних закупівель на суму 8,9 мільярда гривень.

Зазначається, що матеріали ревізії "Укрзалізниці" направлені в Головне управління контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки Служби безпеки України для розгляду та прийняття відповідного рішення.

У структурі доходів "Укрзалізниці" вантажні перевезення займають 88% / фото УНІАН

"Також Держаудитслужба про зазначене поінформувала Кабінет Міністрів України та запропонувала: доручити Міністерству інфраструктури України та "Укрзалізниці" забезпечити усунення виявлених ревізією порушень, притягти винних до відповідальності; доручити Міністерству інфраструктури спільно з Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства розробити й подати на розгляд Кабінету Міністрів України відповідний акт зі сплати "Укрзалізницею" до бюджету частини дивідендів за 2018 рік на суму 206,2 мільйона гривень; звернутися до Офісу Генерального прокурора про взяття на контроль стану розслідування кримінального провадження", - йдеться в повідомленні.

Як повідомляв УНІАН, "Укрзалізниця" за підсумками 2019 року збільшила чистий прибуток майже в 15 разів - до 3 мільярдів гривень.

"Укрзалізниця" - акціонерне товариство, 100% акцій якого належать державі. Компанія входить в перелік держпідприємств, які не підлягають приватизації. Українська залізниця забезпечує понад 80% вантажних і близько 50% пасажирських перевезень, здійснюваних усіма видами транспорту. За обсягами вантажних перевезень українська залізниця займає четверте місце на Євразійському континенті, поступаючись тільки залізницям Китаю, Росії та Індії.