Об'єкти, що знаходяться на тій же орбіті, що і планета, відомі як троянці / фото ALMA ESO / NAOJ / NRAO /BALSALOBRE-RUZA

У далекій Сонячній системі астрономи знайшли докази можливих планет-близнюків на одній орбіті. Для цього вони використовували великий міліметровий радіотелескоп (ALMA).

Дослідники виявили хмару уламків на тому ж орбітальному шляху, що і екзопланета, навколо зірки приблизно за 400 світлових років. Це змусило їх запідозрити, що це можуть бути залишки планети або планета, яка ще не сформувалася, пише Newsweek із посиланням на дослідження, опубліковане в журналі Astronomy and Astrophysics.

Об'єкти, що знаходяться на тій же орбіті, що й планета, відомі як троянці. У нашій Сонячній системі є тисячі таких об'єктів, багато з яких є астероїдами, що поділяють орбіту Юпітера, але досі жоден із них не був виявлений за межами нашої Сонячної системи.

"Ми вперше знайшли переконливі докази утворення троянців в іншій планетарній системі. Зокрема, використовуючи дані телескопа Atacama Large Millimeter Array (ALMA), ми виявили хмару уламків, що поділяють ту ж орбіту з гігантською планетою PDS 70B, що формується. Ця хмара пилу може утворити в майбутньому або вже містити молодий екзотроян", - сказали співавтори дослідження Ольга Бальсалобре-Руза та Іциар Де Грегоріо-Монсальво.

Астрономи зробили це відкриття в системі PDS 70, що розташована за 370 світлових років від нас, в якій знаходяться дві великі планети, схожі на Юпітер, котрі називаються PDS 70B і PDS 70c. Вони виявили хмару уламків у точці на орбіті PDS 70B, де очікується існування троянців, що називається зоною Лагранжа.

"Екзотрояни - це тіла, які можуть утворюватися природним чином всередині пилових хмар, що потрапили в так звані зони Лагранжа, де об'єднане гравітаційне тяжіння зірки і планети може затримувати матеріал... Ці об'єкти дуже цікаві, оскільки є "викопними" процесів формування планет, потенційно населеними світами і можуть втручатися у формування великих супутників", - кажуть автори.

Вважається, що маса хмари вдвічі перевищує масу земного Місяця, і вона знаходиться приблизно в 14 разів далі від PDS 70B, ніж Сонце від Землі. Хоча це відкриття не є остаточним трояном, це найближче свідчення астрономів на даний момент.

"Ми вперше шукаємо їх поблизу молодих планет (єдині підтверджені молоді планети знаходяться в цій системі, PDS 70B і c), де в даний час можуть формуватися їхні троянці. Ми знайшли докази скупчення пилу масою до двох мас нашого місяця в очікуваному місці, тобто всередині орбіти планети PDS 70B і в лагранжевій області L5, де очікується формування троянців", - сказали дослідники.

Троянці в Сонячній системі

У нашій власній Сонячній системі троянців можна знайти не тільки на орбіті Юпітера, але й на орбітах Марса, Урана, Нептуна і навіть Землі.

"У Сонячній системі дуже поширені троянські астероїди. У Землі (на даний момент виявлено два з них), Марса, Юпітера, Урана і Нептуна є коорбітальні супутники. Юпітер - це планета з переважною більшістю троянців, понад 12 тисяч з яких розподілені в L4 і L5. Однак усі вони дуже малі в порівнянні з тим, що ми шукаємо. Найбільший в Сонячній системі, Гектор, має розмір всього 220 км", - кажуть Бальсалобре-Руза і Де Грегоріо-Монсальво.

У нашій Сонячній системі немає троянців такого розміру, як ця екзопланета в системі PDS 70. Потрібні додаткові дослідження, щоб з'ясувати, чи справді ця хмара є троянцем і чи є вона результатом протопланети чи її залишків.

"На жаль, у нас немає можливості побачити такий рівень деталізації в наших спостереженнях, і єдине, що ми можемо сказати, це те, що є скупчення пилу, яке може бути будівельним блоком майбутньої нової планети або залишком вже сформованої коорбітальної планети", - сказали дослідники.

Вченим доведеться почекати до 2026 року, щоб підтвердити, що їхня знахідка дійсно є троянцем. Вони використовують ALMA, щоб побачити, чи планета PDS 70B і хмара сміття рухаються по одному орбітальному шляху.