Юрій Чорнобривець, Директор Інституту споживчих експертиз.

Чому наливати спирт незабаром ми будемо не в склянку, а в бак? Кому це вигідно?

Біоетанол або зневоднений етанол виробляється з рослинної сировини і являє собою не що інше, як спирт С2Н5ОН. Законопроект №3356-Д від 5.11.2020, що останні місяці лобіюється в Україні, передбачає обов'язкове додавання біоетанолів в обсязі 5% починаючи з 2022 року.

Відео дня

В Євросоюзі ж, наприклад, етанол в невеликих кількостях вже 10 років, як додається в будь-який бензин. До 2020 року частка етанолу в європейському бензині повинна була досягнути 10%, проте більшість європейських країн так і не прийняли рішення про збільшення частки біоетанолу в пальному.

І на це є причини.

Чим же це загрожує нам з вами? Давайте розберемося.

Якщо щось робиться, причому в масштабах країни, значить це комусь вигідно. За словами лобістів біоетанольного закону, виробництво біоетанолу вигідно Україні з кількох сторін:

Як впливає біопаливо на роботу двигуна?

Виробники біопалива сміливо заявляють про переваги, від яких просто дух захоплює: "Додавання етилового спирту в звичайний бензин в кількості 5-20% перетворює "бодягу" на суперпальне. Октанове число підвищується від 3 до 8 од., бензин згоряє повністю, ККД мотора зростає...

На перший погляд може здатися, що рецепт щастя для автомобілістів знайдений. Проте, масової відмови від звичайного пального не спостерігається. І справа тут не в тому, що автомобілісти не вірять своєму щастю. Вони б і раді, але факти річ вперта, адже поряд із захопленнями про перевагу спиртового пального існують і повністю протилежні відгуки. Наприклад:

• Бензин із додаванням 5% біоетанолу буде коштувати, як мінімум на 70 копійок дорожче. Плюс істотно підвищується витрата пального, іноді на 15-20%, що зовсім не вигідно для споживача

• Знижується потужність двигуна

• Загоряється сигнал помилки "check engine" (перевірте двигун), що призводить до додаткових заїздів на станції техобслуговування.

Але ці недоліки - дрібниці, порівняно з тими проблемами, які з'являться пізніше і спричинять істотні витрати на експлуатацію автівки:

• Швидко виходять з ладу свічки

• Спирт роз'їдає гумові, пластикові та алюмінієві деталі паливної системи

• Знижується ресурс двигуна

Цікаво, що виробники відомих марок дуже не люблять питання про біоетанол і відповідають ухильно: "Дослідження впливу біопалива на ресурс автомобіля компанія не проводила, тому рекомендувати не можемо".

До речі, зверніть увагу, що ЄС протягом 10 років застосовувало пальне з додаванням 5% біоетанолу, але більшість країн ЄС так і не зважилися збільшити вміст етанолу в кожному бензині до 10%. До чого б це? Навіть у Німеччині кожен 10-й автомобіль не пристосований до бензину з вмістом 10% біоетанолу (що вже говорити про Український автопарк!).

Якою є ситуація в Україні?

В Україні не доступна офіційна інформація про кількість автівок, для яких  використання пального з вмістом біоетанолу є згубним.

Спиртові заводи в Україні - старі, 50% ринку спирту в країні - в тіні, відповідно, якість вітчизняного біоетанолу знаходиться під великим питанням. А виробництво біоетанолу другого покоління (з відходів) в Україні поки взагалі відсутня.

До речі, автівка, яка зійшла з конвеєра до 2008 року є абсолютно не пристосованою до використання пального з додаванням спирту. Тобто всі старі авто незабаром самоліквідуються через те, що біопаливо приведе їх в стан, що не піддається відновленню. Яка кількість авто, непринадних для використання бензинів з вмістом спирту, є в Україні взагалі не відомо.

Експерти нафтогазового ринку досить скептично ставляться до Законопроекту про обов'язкове додавання біоетанолів в моторні палива, і неодноразово закликали депутатів утриматися від його прийняття. Чому так категорично заявляють ті, хто десятки років працює на цьому ринку?

Перша причина - неготовність автомобілів, які їздять по нашим дорогам до біопалива. Якщо кожна 10-та автівка в Німеччині вийде з ладу при збільшенні вмісту біоетанолу до 10%, то уявіть собі, скільки авто занапастить додавання навіть 5%. Напевно, більше половини. І якщо в Німеччині враховують інтереси споживачів, тому що закони не дозволяють на них начхати, то у нас думати про людей і зовсім не звикли.

Друга причина песимізму експертів щодо біоетанолу в пальному полягає в тому, що "бадяжити" пальне у нас так само природньо, як красти з казни. Якість етанолу у нас залишає бажати кращого. Неякісний етанол погіршує ККД мотора. При заправці поганим спиртом суміш швидко розпадається. З'являються детонація і стукіт клапанів. Але і це ще не все.

Не чисті на руку виробники замість етанолу (C2H5OH), виробництво якого стоїть досить-таки дорого, ллють метанол (CH3OH), який в рази дешевший. Метанол сприяє швидкій корозії металу і за короткий час здатний вбити будь-який новий двигун. Навіть якщо він адаптований під роботу на спирту. Відрізнити етанол від метанолу можна тільки в спеціалізованій лабораторії. Тобто автомобіліст на заправці не може визначити, яке біопаливо заливають йому в бак. І якщо двигун "накаже довго жити", то це буде проблемою самого власника автівки.

Можливо, в майбутньому спирт стане чудовою альтернативою бензину. Але поки що, існуюче в Україні спиртове пальне - не є конкурентоспроможнім, так як переконатися в його безпеці для автомобіля просто неможливо.

У разі передчасного капремонту двигуна ніхто не компенсує автовласникові збитки, які він понесе через неякісне біопальне. Будь-яка страхова компанія відмовить у виплаті. А гарантія на авто виявиться недійсною.