Чесно? Я у захваті, хоч не є геймером

Тому що подія, про яку тут мова, свідчить про дуже важливі речі. Я маю на увазі такий ось український технологічний реванш - перемогу гри S.T.A.L.K.E.R. 2 на CEEGA (Central & Eastern European Game Awards). CEEGA вважається найважливішою нагородою для розробників ігор у Центральній та Східній Європі. Той факт, що S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl отримав саме Best Technology на цьому конкурсі у 2025 році – знакова подія. Українська гра у цій категорії випередила Kingdom Come: Deliverance II, Farming Simulator 25 та The House of Da Vinci VR. І це є публічним визнанням технологічної спроможності команди GSC, як є творцем S.T.A.L.K.E.R.. Що особливо важливо, технологічне лідерство було доведено у масштабному проєкті, який був створений під час повномасштабної війни.

Ця подія має сенс значно ширший за ще одну перемогу на вкрай конкурентному ринку геймдеву.

Це свідчення, що в Україні зберігається та розвивається сильна IT-екосистема. Це явище, яким мало хто з сусідніх країн може похвалитись.

І воно дуже на часі – бо сучасні події вимагають технологічного лідерства.

Відео дня

Що саме відзначили на CEEGA

Та і якщо подивитись власне на внутрішню кухню цього поважного ринку, також можна побачити багато вражаючого.

Категорія Technology — це про фундамент гри: про її рушій, пайплайни, стабільність, оптимізацію, інструменти. Офіційний список переможців і номінантів підтверджує підсумок: технологічне золото за GSC, категорія Best Game – за Warhorse із Kingdom Come II, інші ключові нагороди – у Bloober та 11 bit. Ті, хто уважно спостерігають за ринком, згодні: це є чесною картою сил регіону й сигнал, що Україна – це передусім про складні інженерні рішення, а не лише про атмосферу. 

Технічна спроможність – це про довгу хвилю життя гри. Сьогодні сила S.T.A.L.K.E.R. 2 - не лише власне, у самому продукті, а й у пострелізній інженерії: виходять регулярні патчі, відбувається робота з продуктивністю, підтримується екосистема моддингу. Офіційні нотатки оновлення 1.6 ("Night of the Hunter") підтверджують системні зміни: NVG, нова аномалія, геймплейні й технічні поліпшення – усе це підтримує "живість" гри. 

Моди, або зміни можливостей гри – окремий важіль утримання аудиторії. Після патчу 1.5 на консолях з’явилась інтеграція mod.io, а офіційний мод-хаб уже наповнюється – це додає UGC-хвилю (контент, що генерується самими користувачами) без прямої участі розробника. 

У дорожній карті на третій та четвертий квартали компанія GSC задекларувала оновлення рушія до Unreal Engine 5.5.4 як "головну місію" заради стабільності та продуктивності. Вважається, що це сміливий крок, який знімає "стелю" для подальших оптимізацій. 

Технології попри війну

Для індустрії геймдеву Центральної та Східної Європи ця перемога – сигнал про надійність процесів у надскладних умовах. CEEGA – "дзеркало" спроможності регіону, і цьогорічне журі чітко розклало акценти: Warhorse бере "Гру року", Bloober – Visual/Audio, 11 bit - Narrative/Design, а технічний фундамент року – за компанією GSC, яка представляє країну, що захищає себе у найбільшій війни 21 сторіччя. 

Що це означає для гравців і ринку, мабуть, досить очевидно. Спроможність до розвитку, безперервність процесів, передусім.

Користувачі отримують гладший досвід: послідовні апдейти + оновлення рушія = менше фризів, краща стабільність на всіх платформах. Більше контенту: моддинг та інструменти підтримують довгий "UGC-хвіст". Ну і висока планка: нагорода "Technology" - про дисципліну, пайплайни й пострелізну витривалість, а не лише про яскраві трейлери. 

PS5 – на фінішній прямій

Нагадаю, що 20 листопада 2025 року S.T.A.L.K.E.R. 2 виходить на PlayStation 5 (і на PS5 Pro). Вже відомо, що PS5-версія матиме повну підтримку DualSense (адаптивні тригери, тактильний зворотний зв’язок, динамік, жести тачпада й підсвічування), а також окремі енхансменти (або ж покращання) для PS5 Pro. Техпродюсер Євгеній Кулик пояснював, що "найкрасивіше" можна буде відчути у Quality Mode на Pro, але сам він обирає 60 FPS у Performance. Дату релізу S.T.A.L.K.E.R.2 підтверджено на сторінці гри в PlayStation Store та у PS5-трейлерах GSC. 

Для нових гравців важливо, що консольна версія прийде вже з накопиченими апдейтами, зокрема змінами оновлення 1.6. І це - як мінімум. Бо неофіційні фанатські пабліки пишуть про велике оновлення 1.7, яке є у тестах - імовірно як "передстартовий" апдейт до PS5-релізу 20 листопада. Що ж, побачимо. 

Чому PS5-старт – ще й сигнал про бізнес

Запуск на PS5 – безумовний індикатор зрілості продукту: нова велика платформа, паритет фіч, посилений цикл підтримки (патчинг + моддинг). Для інвесторів і партнерів це означає розширення аудиторії (додається консольний сегмент) і зниження ризиків завдяки стабільнішому технічному фундаменту. 

Одночасно в Україні йде ко-кампанія Samsung×GSC : купуєш OLED-телевізор — отримуєш PS5 Slim Digital Edition і промокод на S.T.A.L.K.E.R. 2. Це класичний приклад ко-інвестицій у маркетинг, що підсилює продажі на фінішній прямій до релізу PS5-версії.

Тобто доведеним фактом є те, що український продукт - у вищій світовий лізі.

Окремо – контекст власника/інвестора. Після угоди 2020 року Максим Кріппа повністю профінансував розробку S.T.A.L.K.E.R. 2 власними коштами. За цей час студія виросла майже у 7 разів – з приблизно 65 до приблизно 470 людей, з яких біля 270 працюють саме в Україні. Через війну частину команди релоковали до Праги, проте ядро залишилось в Києві — це теж про стабільність процесів, які оплачує інвестор. 

Саме цей фінансовий фундамент і масштабування команди дозволили втримати темп виробництва під час війни та дотягнути гру до нинішньої фази – під вихід на PS5. 

Як наполягають в компанії, стратегічний фокус був на продукті, а не на маркетингу: мінімальні рекламні витрати й максимально жорстка інженерія. Сам Кріппа публічно підтверджував цей курс і анонсував щонайменше два DLC та мультиплеєр на базі вже створеного фундаменту. Одночасно студія вже після приходу нинішнього власника відмовилась від російської локалізації та продажів, зберігши українську ідентичність IP. 

Підхід себе виправдав. S.T.A.L.K.E.R. 2 став кейсом "як робити складні ігри під час війни", і водночас продуктом, який індустрія визнає технологічно. Нагорода CEEGA, курс на UE 5.5.4, PS5-реліз із глибокою інтеграцією DualSense та великі комерційні колаборації – це нові контури, які створюють базу для зростання. 

Для капіталу – урок про довгі гроші в людях і процесах: інвестувати не в шум маркетингу, а в ядро продукту, захищати IP, будувати безпеку процесів і незалежність від токсичних ринків. Для держави – маяк індустріальної політики: освіта, інструменти, дані, екосистема моддингу й партнерства з глобальними брендами як елементи національної безпеки у часи невизначеності.

Якщо підсумувати, то це технологічна перемога України: адже ми експортуємо не лише сталь і зерно, а й процеси, дизайн і надійність. І саме це найкраща відповідь на питання, чи може український продукт бути глобальним гравцем.

Тексти, опубліковані у розділі «Думки», не обов’язково відображають позицію редакційної колегії УНІАН. Докладніше з нашою редакційною політикою ви можете ознайомитись за посиланням