AWACS / US Army

НАТО організувало постійне чергування розвідників поблизу кордонів України. Використовуючи такі системи як RQ-4 Global Hawk та AWACS вони можуть бачити цілі та збирати розвідувальні дані за сотні кілометрів.

А для повітряних сил Альянсу саме AWACS є ледь не основним фактором успішних дій всієї авіації, що він неодноразово доводив під час всіх останніх конфлітків.

Що таке AWACS і що він може

AWACS вже давно стало загальною назвою всіх літаків дальнього радіолокаційного виявлення та стеження. Їх головна перевага в тому, що піднявши радар у повітря можливо у декілька разів збільшити дальність виявлення цілей.

Відео дня

Але абревіатура AWACS розшифровується як бортова система попередження та управління. І саме слово "управління" -  ключове, бо задача AWACS бути не просто повітряною РЛС, а центром координації дій всіх союзників. І ці задачі у повітряних силах США та НАТО виконує літак Boeing E-3 Sentry.

AWACS / US Army

Цей літак був створений у 70-х роках, здійснив свій перший політ у 1976 році і досі знаходиться у строю після декількох модернізацій. А літати E-3 Sentry будуть, щонайменьше до 2035 року. Бо можливості цієї машини зараз залишаються найкращими у своєму класі.

А все завдяки найголовнішому інструменту - AN/APY-2 - багатофункціональній імпульсно-доплерівській радіолокаційній станції, з фазованою антеною решіткою сантиметрового діапазону. Це та сама "тарілка" над літаком, яка робить один оберт за 10 секунд та важить 3,6 тонни. Але насправді анетна в ній займає невелику, білу частину посередині, все інше - обтічник.  

Щодо дальності виявлення цілей, то, як і для будь-якої радіолокаційної системи, все залежить від їх висоти польоту і розмірів. Відомо, що E-3 Sentry здатний бачити великі висотні цілі типу бомбардувальник на відстані до 650 км. А маловисотні малорозмірні цілі на фоні землі з ефективною площею розсіювання у 1 кв. метр - на відстані до 425 км.

AWACS / US Army

Тобто приблизно на такій відстані AWACS бачить крилаті ракети, визначає їх координати та може приблизно оцінити куди саме вони націлені. 

Особливості Boeing E - 3 Sentry

На літаку одночасно працюють з два десятки фахівців, які забезпечують роботу РЛС, виявляють, класифікують та розподіляють інформацію про цілі. Мова йде не про передачу лише винищувачам, а їх завантаження у загальну інформаційну систему, в яку об’єднані абсолютно всі сили у повітрі, на землі та воді. І все це протягом багаточасових польотів, бо E-3 Sentry базуються на пасажирському Boeing 707, який додатково обладнаний системою заправлення у повітрі.

Цікаво, що радар для E-3 Sentry створювався у 70-х роках і для його керування був використаний 18-бітний компьютер, а софт був написаний на JOVIAL. Обчислювальних потужностей вже тоді виявилось достатнім для того, щоб одночасно супроводжувати до 100 цілей. Звісно впровадження нових процесорів дозволило розширити цей параметр до 400 чи навіть більше.

Та й взгалі більша частина всіх оновлень літака стосувались саме цифрової та апаратної частини. Але навіть вони не поспішали за розвитком цифрових технологій. Для розуміння, на рівні 2014 року США почали модернізацію літака шляхом заміни операційної системи з DOS 2.0 на Linux-подібну. І станом на зараз ще не всі літаки пройшли оновлення і тому на них можливо побачити ще доволі архаїчні комп’ютери.

AWACS / US Army

Загалом, окрім США, E-3 Sentry використовує Франція, Великобританія та Саудівська Аравія. А також НАТО, як міжнародна організація, яка спеціально придбала ці літаки для забезпечення боєготовності авіації членів Альянсу, які не можуть дозволити собі такі системи. Бо у цінах 1998 року E-3 Sentry оцінювався у 270 млн доларів, що дорівнює нинішнім 478 млн доларів.

Характеристики радара AWACS-AN/APY-2

  • Вага: 3630 кг
  • Розмір антенної решітки: еліпсоподібна 8х1, 7 метрів
  • Діапазон: 1550-5200 МГц
  • Дальність виявлення цілей: до 650 км