
Юридично це не заборонено, але потрібні дипломатичні зусилля, щоб американські пілоти-ветерани змогли долучитися до українського війська і допомогли відбивати російську агресію. Про те, що саме треба зробити, відставний генерал-лейтенант Військово-повітряних сил США Девід Дептула розповів у інтерв'ю українсько-американській письменниці та ветерану ВПС США Елізі Карлайл для NV.ua.
Вона запитала у нього, чи існують юридичні чи практичні перепоні для американських ветеранів-пілотів, які хотіли долучитися до ЗСУ. При цьому відзначається, що у Міжнародному легіоні вже служать американські ветерани. Він відповів, що юридичних заборон для цього не існує.
"Немає жодної прямої юридичної заборони, яка б не дозволяла американським пілотам — тим, хто вже не перебуває на активній службі — допомагати Україні. Те саме ми вже бачимо з багатьма американськими ветеранами сухопутних військ", - сказав він.
Проте, за словами Девіда Дептула, існують практичні й політичні перешкоди. Він пояснив, що для бойових польотів на F-16 пілотам потрібно повністю інтегруватися в систему командування і управління, у правила відкриття вогню, в загальний план повітряної кампанії. Для цього потрібно створити відповідні дипломатичні канали і угоди.
"Досвідчені американські пілоти можуть допомагати Україні, зокрема в ролі інструкторів або радників, а також безпосередньо в бойових місіях, якщо вони діятимуть під українським командуванням. Але для цього потрібна політична воля з обох боків", - сказав він.
Також генерал наголосив, що українська протиповітряна оборона значною мірою залежить від західних систем, а американські пілоти мають унікальний досвід максимально ефективного їх використання. Тому їхній внесок може бути негайним і суттєвим.
Він пояснив, що для підвищення ефективності F-16 Україні необхідно надати повний комплекс спроможностей, які і забезпечують перевагу західним повітряним силам. Йдеться про сучасні радіолокаційні станції, ракети класу "повітря-повітря" на кшталт AIM-120D чи Meteor для боротьби з російськими винищувачами на дистанції, обладнання для радіоелектронної боротьби тощо. Найголовніше у цьому - інтеграція в мережу командування, управління та розвідки.
"Наразі виклик для України — це не просто літати, а виживати й перемагати в одному з найнебезпечніших повітряних просторів у світі. За належної модернізації та підтримки, F-16 зможуть забезпечити перевагу в повітрі, підтримку сухопутних військ і перехоплення крилатих і балістичних ракет", - сказав він.
Генерал додав, що для цього потрібні сталі інвестиції й партнерство, а не просто постачання. А також - більша кількість F-16.
Використання F-16 у системі ППО
Нагадаємо, що під час відбиття масованої російської атаки в ніч на 27 червня Україна втратила літак F-16, який пілотував льотчик 1-го класу, підполковник Максим Устименко. Пілот загинув. Він зміг відвести літак від населеного пункту, але не встиг катапультуватися.
У Повітряних Силах наголосили, що за час бойового вильоту Максим Устименко збив сім повітряних цілей, застосувавши увесь комплекс бортового озброєння. Експерти припускають, що літак використовувався для збиття як ракет і "Шахедів". Причиною пошкодження літака стали уламки від розльоту останньої враженої цілі.
І хоча деякі експерти порівнюють застосування цінного реактивного винищувача для збиття "Шахедів" із забиванням цвяхів мікроскопом, у США проводилися й експерименти з розширення функціоналу F-16. У рамках одної з дослідницьких програм, там збили з винищувача балістичну ракету. Але у серійне використання цю технологію не пустили через особливості траєкторії балістики.