МіГ-29 з ракетами" повітря-повітря " Р-27 та Р-73 / Фото-Командування Повітряних Сил ЗСУ

Україна у війні проти РФ доволі часто пише історію: вперше знищено ракетний крейсер та флагман флоту, вперше з ПТРК збито вертоліт у повітрі, а тепер інтегрувано західне озброєння до винищувачів радянського типу.

У Пентагоні після вперше офіційно оголошеної передачі протирадіолокаційних ракет AGM-88 HARM, повідомили, що українські фахівці знайшли спосіб їх інтеграції, він був оцінений спеціалістами з США, визнаний, як доцільний і було прийняте позитивне рішення. Більше того, навіть був названий і літак - "МіГ", а єдиний винищувач цього типу на озброєнні Повітряних Сил України - МіГ-29.

Можливості AGM-88 HARM

AGM-88 HARM - протирадіолокаційна ракета, яка була розроблена на початку 80-х років та постійно модернізовувалась. Особливістю цієї та інших протирадіолокаційних ракет у тому, що вони мають пасивний сенсор, який сприймає випромінювання ворожих радарів та наводить ракету саме на сигнал РЛС, без якої будь-який зенітний ракетний комплекс - безпорадний. 

Але особливість HARM у тому, що навіть коли ворог вимикає РЛС, ракета все одно летить у місце де в останній раз фіксувалась ціль. Більше того, у сучасній версії ракети пасивний сенсор може перемкнутися на активний і самостійно знайти ціль, яка намагається залишити позицію. Це вкрай важливо для ураження таких самохідних комплексів, як "Тор" або  "Панцирь".

Також вагомою перевагою HARM є дальність пуску ракети, яка здатна знищувати цілі на відстані до 150 км, тобто поза межами дії більшості зенітних ракетних комплексів РФ. Ракета, звісно має завадозахищену головку самонаведення та вже багаторазово доведену ефективність під час операції "Буря у пустелі" та бомбардувань Югославії.

Характеристики AGM - 88 HARM

  • Вага: 355 кг
  • Довжина: 4,1 м
  • Розмах крил 1,1 м
  • Бойова частина: 66 кг
  • Вартість: понад 0,9 млн доларів за AGM-88E

AGM-88 HARM на МіГ-29

Тобто отримання AGM-88 HARM Повітряними Силами України - вкрай важливий фактор, який дозволяє засліплювати всю систему протиповітряної оборони противника, що дозволяє "легше дихати" нашим пілотам.

Але як саме була проведена інтеграція західної ракети на МіГ-29 досі залишається невідомим. Єдине що можливо стверджувати з високою долею вірогідності - це не потребувало значних витрат та значного втручання у бортові радіоелектронні системи літака.

МіГ-29 з ракетами" повітря-повітря " Р-27 та Р-73 / Фото-Командування Повітряних Сил ЗСУ

Справа в тому, що питанням інтеграції західного озброєння на літаки радянських типів займались вже давно, наприклад відомий проект у Румунії під назвою МіГ-29 Sniper, який у підсумку опинився у музеї. Водночас МіГ-29, які знаходились чи і досі перебувають на озброєнні країн НАТО, наприклад Польщі та Словаччини, не мають можливостей використання західного озброєння.

А, для розуміння, ціна модернізації для використання всього арсеналу західного повітряного озброєння, якщо за взірець брати пропозиції від ізраїльських компаній, може легко становити декілька десятків мільйонів доларів за літак. Причина такої ціни - необхідність повного перероблення всієї електроніки літака, включно з радаром для того, щоб літак міг закладати дані щодо цілей у ракету у повітрі.

Але відносно AGM-88 HARM був знайдений простіший шлях, що потребувало від українських фахівців не тільки виключного знання всіх дійсних можливостей МіГ-29, але і HARM. Можливо в цій ситуації допомогло те, що AGM-88 має спеціальні режими роботи, коли інформацію щодо цілі, тобто тип РЛС, яка має бути уражена, закладається ще на землі. Або в алгоритми ракети закладена логіка самостійного пошуку та знищення найбільш пріоритетної цілі.

Підвіска AGM-88 HARM під крило F / A-18, крила і рулі зняті / Фото-US Navy

Таким чином задачею літака є лише доставлення ракети до місця пуску, після чого вона летить у заданий район і самостійно веде пошук ворога: або РЛС конкретного типу, або самостійно обираючи "найсмачнішу ціль", наприклад, надаючи перевагу РЛС С-400 над "Панцирем".

Єдине питання - забезпечення передстартової підготовки ракети вже у повітрі, але для цього цілком міг бути використаний додатковий перехідний пілон, в якому розміщуються акумулятори та інші системи живлення ракети для активації її систем перед пуском.  

Крилаті ракети для українських літаків

Якщо такий алгоритм інтеграції AGM-88 HARM і був використаний, то це "відчиняє двері" й для іншого далекобійного високоточного озброєння для українських літаків. В першу чергу тих, закладення даних до яких можливо здійснити на землі. А це, в першу чергу, високоточні крилаті далекобійні ракети "повітря-земля" з дальністю польоту близько 300 км, які придатні до використання з винищувачів.

Зокрема така американська ракета як AGM-84K SLAM-ER призначена для літаків F-15 та F/A-18. При вазі у 627 кг, вона має потужну 360-кг бойову частину та дальність пуску до 270 км.

Враховуючи те, що це крилата ракета, яка вже є складною ціллю, вона ще й виконана за технологією стелс. Тобто, скоріш за все, взагалі не помітна на рашиських РЛС.

Точність ракети навіть у США вважається "феноменальною", бо SLAM-ER перед ударом знаходить ціль тепловізійною головкою самонаведення і може знищувати навіть рухомі об’єкти.

Аналогом цієї ракети цілком можливо вважати турецьку SOM, яка при вазі у 620 кг має 230-кг бойову частину та дальність польоту понад 250 км. Вона також виконана за технологією стелс та має тепловізійне наведення перед ударом.

Крилата ракета som від Aselsan / Фото-Aselsan

А що найцікавіше, скоріш за все, її інтеграція з радянськими літаками вже проведена в Азербайджані, який закупив саме ці ракети, але на озброєнні має лише штурмовики Су-25 та винищувачі МіГ-29.

Вас також можуть зацікавити новини: