Загалом мова йде про 45 вертольотів, які виведені з експлуатації / фото ua.depositphotos.com

Міноборони Австралії продовжує утилізацію вертольотів MRH-90 Taipan, яка була розпочата ще наприкінці 2023 року й не була оголошена офіційно. Раніше про їх передачу просила Україна.

Як пише "Діфенс Експрес", загалом мова йде про 45 вертольотів, які виведені з експлуатації через низьку надійність й поступово замінюються на UH-60M Black Hawk.

Зазначає, що все це проходить попри критику рішення уряду Австралії та демонстрації за участю української діаспори, яка закликає передати ці вертольоти до України. Представник міноборони країни підтвердив, що утилізація вертольотів буде продовжена.

Відео дня

Зазначається, що причини ж такої непохитності Австралії можливо пояснити цілим рядом аспектів. 

Відомо, що машини прийшлось доопрацьовувати, також існували проблеми з двигунами. У 2021 році експлуатація вертольотів була призупинена через брак запасних частин, а згодом оголошено рішення щодо їх заміни на UH-60M Black Hawk й вивід машин з експлуатації на 10 років раніше запланованого. У 2022 році всі вертольоти знову були "поставлені на землю". 

Експерти зробили декілька припущень, чому Австралія вперто та без жодних додаткових коментарів утилізує вертольоти MRH-90 Taipan.

"Рішення щодо утилізації було прийнято ще до запиту, що означає укладання угоди зі вказаними Airbus Australia Pacific та NATO Helicopter Industries, у порушенні якої мало хто зацікавлений. На це може накладатися юридичні обмеження контракту на локалізоване виробництво, за яким експорт цих машин міг бути заборонений. Але важливим аспектом є те, що Австралія вимушена утримувати частину MRH-90 Taipan поки не замінить їх на UH-60M Black Hawk. Поки країна отримала лише декілька цих вертольотів, а процес утилізації навряд передбачає одночасну утилізацію всіх MRH-90 Taipan", - зазначають аналітики.

На їхню думку, другий аспект - брак запасних частин до цих машин. Бо окрім передачі будь-якого озброєння та військової техніки країна-донор бере на себе зобов'язання щодо її обслуговування. Але брак запасних частин прямо вказує, що з цим можуть бути проблеми.

"Третій аспект - репутаційні ризики. Як це не дивно, але вони існують для Airbus, яка з вертольотом NH90 вже неодноразово потрапляла у скандал. Зокрема Норвегія у черні 2022 року також прийняла рішення не просто відмовитись від цієї машини, а повернути їх виробнику та витребувати з нього компенсацію у розмірі 490 млн євро, бо NH90 так й не досягли операційної готовності. У цьому ж році плани щодо відмови від NH90 оголосила Швеція, також через проблеми з їх операційною готовністю. Й в цій ситуації значно інтенсивніша експлуатація NH90 у реальних бойових умовах може продемонструвати значно більші недоліки, які будуть коштувати не лише репутації Airbus, а й життя українських військових", - додали експерти.

На думку видання, ці аспекти складають реальну картину, за якою значно більше "проти" ніж "за" передачу об'єктивно проблемних машин без запасних частин для участі у реальних бойових діях.

Запит України щодо передачі вертольотів MRH-90 Taipan

Ще в кінці минулого року уряд Австралії отримав запит від України на отримання списаних 45 армійських багатоцільових вертольотів Taipan.

Австралія планує утилізувати списані австралійські вертольоти MRH-90 Taipan, незважаючи на прохання України про їх передачу, повідомляє телеканал ABC.

Вас також можуть зацікавити новини: