
Росія почала експортувати винищувачі Су-57 "Фелон". Схоже, Алжир став першою країною, що приєдналася до цієї програми, створюючи при цьому низку викликів. Про це у статті для 19FortyFive пише американський журналіст Калеб Ларсон.
Основні виклики:
1. Затримки у виробництві та війна в Україні викликають сумніви щодо здатності Москви виконати свої зобов'язання. Експортна версія Су-57Е може мати обмежені можливості, а Росія навіть запропонувала Індії повну передачу технологій як додатковий стимул.
2. Незважаючи на заявлені стелс-технології, експерти вказують на конструктивні недоліки, що можуть зменшити ефективність літака в складних бойових умовах. Попри надії Росії зробити Су-57 популярним на міжнародному ринку, майбутнє цієї програми залишається невизначеним через конкуренцію за оборонні ресурси.
Чи готовий до експорту Су-57 "Фелон"?
На папері Су-57 є найсучаснішим винищувачем Росії, спроектованим для змагання з літаками п’ятого покоління, такими як F-35 та F-22. Завдяки передовій авіониці, високій маневреності та деяким малопомітним характеристикам, цей літак представляє найбільш амбітну спробу Росії створити винищувач-невидимку. Проте існує низка проблем, що можуть ускладнити його продаж на міжнародному ринку.
Хоча Росія позиціонує Су-57 як малопомітний винищувач, його конструкція має ряд особливостей, що відрізняють його від більш розвинених аналогів. Він має внутрішні відсіки для зброї та, ймовірно, використовує матеріали, що поглинають радіохвилі для зменшення радіолокаційної помітності. Проте помітними слабкими місцями залишаються двигуни та окремі елементи корпусу, що роблять його менш ефективним у порівнянні з американськими чи китайськими аналогами. Це може суттєво знизити його ефективність у бойових умовах, особливо проти сучасних систем ППО.
Незважаючи на труднощі у виробництві та обмежені поставки для власних Повітряно-космічних сил, Росія продовжує активно просувати Су-57 на експортний ринок. Нещодавно російські ЗМІ повідомили про зацікавленість неназваної країни в експлуатації Су-57, а пізніше стало відомо, що це Алжир.
За словами генерального директора "Рособоронекспорту" Олександра Міхєєва, Алжир отримає перші Су-57Е у 2025 році. Водночас експортна версія, ймовірно, матиме обмежені можливості порівняно з російською версією, особливо щодо авіоніки та електронної боротьби, щоб зберегти технологічну перевагу.
Росія також запропонувала Індії Су-57 у межах угоди з повною передачею технологій, що може бути спробою обійти виробничі обмеження в самій Росії.
Чи є у Су-57 майбутнє на світовому ринку?
Перспективи масштабного експорту Су-57 залишаються невизначеними. Війна в Україні змусила Росію зосередитися на потребах військового часу, а не на довгострокових проєктах. Незважаючи на історично високий оборонний бюджет, більшість ресурсів спрямовується на виробництво безпілотників, ракет та артилерійських боєприпасів, залишаючи мало можливостей для авіаційних програм.
Ларсон пише, що програма Су-57 як для російських ВПС, так і для експорту не є першочерговою. Кількість літаків, доступних для продажу, та строки їхньої поставки залишаються невідомими. Навіть якщо контракт з Алжиром буде виконаний, забезпечення подальших поставок може бути проблематичним.
Перший закордонний покупець Су-57
Нещодавно американський F-35 і російський Су-57 вперше "зустрілися" на авіашоу Aero India 2025, яке почалось в місті Бенгалуру.
Пізніше стало відомо, що Алжир став першим іноземним покупцем нового російського літака.
За інформацією російських джерел, Су-57 передадуть покупцю вже у цьому році – навчати алжирських пілотів вже почали. Загальну кількість проданих літаків, а також вартість контракту не розголошують.