Ілюстрація / REUTERS

Президент однієї з головних авіаційних компаній України каже, що нові інвестори з Китаю часто просять організувати «невеличкі зустрічі для розмови» з персоналом. Вони хочуть знати все про звітність і планування, налагодження виробничих ліній і про взаємодію між цехами.

«Вони говорять три години, а наступного дня повністю інша група людей проходить те саме», - сказав Washington Post В’ячеслав Богуслаєв, чия компанія «Мотор Січ» займається виробництвом передових двигунів для військових літаків.

«Вони задають ті ж запитання, що і вчора. Це триває тиждень», - розповів Богуслаєв.

Відео дня

В гонитві за оновленням своєї армії Китай звернув увагу на Україну. А Україна, чия економіка намагається пробитися через ворожість Росії, виявилася готовою прийняти китайські обійми.

«Якщо нам заборонять працювати з Китаєм, тоді першим ділом мені доведеться звільнити 10 тисяч людей», - сказав Богуслаєв виданню.

Читайте такожВ армії Китаю з'явився свій "Чорний яструб" (фото)

В китайських ЗМІ українську «Мотор Січ» називають «царем двигунів». У компанії є те, що потрібно Пекіну. Вона може постачати авіаційні двигуни. Крім того, у неї є власні розробки, на основі яких Китай зміг би одного дня збудувати власний аналог. У свою чергу, Пекін може запропонувати «Мотор Січ» те, що їй потрібно – надійних покупців.

Українська компанія втратила свій найбільший ринок через початок війни на Донбасі у 2014 році. Раніше вона постачала двигуни для військових гелікоптерів Росії. Зараз вона здебільшого продає свою продукцію Китаю.

Те, як тихо китайський уряд просувається в Україні, добре викриває пекінський голод до імпорту технологій і можливості доступу до них, особливо зважаючи на обмежений військовий експорт Заходу на китайський ринок. Київ з усіх сил намагається переорієнтувати свою економіку і позбутися залежності від Росії. Ситуація ставить Вашингтон в скрутне становище. Оскільки підтримка України з боку США у війні з Росією конфліктує з бажанням адміністрації Трампа змагатися з Китаєм.

«Місцеві люди спокійні, добре освічені й недорогі», - сказав радник посольства Китаю в Києві з торгово-економічних питань Лю Цзюнь.

«Я завжди вважав, що в України є великий технологічний і науковий потенціал», - додав він.

Читайте такожThe American Interest: Миру у світі більше немає

Українські заводи в минулому виробляли танки, військові кораблі й міжконтинентальні балістичні ракети для армії СРСР. Вони стали ключем до ланцюга поставок російської оборонної промисловості. Але у 2014 році все змінилося. Військова агресія Москви змусила Київ шукати ринки за межами РФ, яка була найбільшим торговельним партнером для України. Європейські й американські інвестори не поспішали починати активну співпрацю з країною, постраждалою від війни. Крім того, їх відлякувала застаріла інфраструктура і поширена корупція. В цей час Китай побачив можливість. Багато українських компаній на зразок «Мотор Січ» розташовані за 100 кілометрів від лінії фронту. Вони впали у відчай, коли доступ до російського ринку зник.

«Нас зараз цікавить наступне: Америка готова купувати наші товари? Ні. Все. Китай купує наші товари», - сказав президент Торгово-промислової палати України Геннадій Чижиков.

Видання пише, що наступного року Китай цілком може стати найбільшим торговельним партнером України, замінивши в цій ролі Росію. У 2018 році Київ продав на китайському ринку товарів на 9,8 мільярда доларів. Цей показник зріс на 51% за останні два роки. Тим часом, торгівля зі США може похвалитися лише вдвічі меншими об’ємами – 4 мільярди доларів.

Читайте такожМеркель: Європа повинна протистояти Китаю, Росії і США

Торік Китай неодноразово позитивно згадували в українських ЗМІ через низку подарунків: 50 машин швидкої допомоги, 50 рятувальних машин, 137 мільйонів доларів на медичне обладнання для регіональних лікарень. У квітні український уряд оголосив про те, що Китай виділить 340 мільйонів доларів на фінансування нових мостів через Дніпро.

«Коли хтось приходить з грошима, вони їх беруть. У них думати стратегічно на багато років вперед – це розкіш», - сказав політолог Андреас Умланд.

До прозахідної революції у 2014 році Китай вже збудував економічні й оборонні відносини з Україною.  Він купив недобудований радянський авіаносець в 1998 році й замовив чотири великих бойових судна на повітряній подушці у 2009-му. Західні країни не дуже цікавилися успадкованою від СРСР українською військовою промисловістю.

«Так чи інакше, Україні доведеться обирати. Вона не зможе нескінченно будувати інтеграцію з Китаєм і рухатися на Захід водночас», - сказав неназваний західний дипломат в Києві.

МЗС Україні відмовився давати коментар Washington Post. Адже відносини з Пекіном – це делікатне питання. З одного боку Київ хоче розвинути тісні відносини зі США, а з іншого – Китай розширює свою співпрацю з Росією. Однак, новий президент Володимир Зеленський зустрівся на початку місяця з китайським послом і запропонував вотум довіри.

«Китайський досвід й інвестиції важливі для України»,  - сказав він.

Читайте такожКитай розробляє зброю проти терористів

Китай агресивно розширює свій вплив по всьому пострадянському просторі. В Білорусі він фінансує новий промисловий парк, який може розмістити 100 тисяч працівників. Грузія тим часом стала ключовим вузлом для китайської торгівлі з Європою. Але Україна пропонує Пекіну унікальну можливість заповнити прогалини у знаннях в часи, коли він намагається збудувати армію світового класу.

Богуслаєв сказав Washington Post, що “Мотор Січ» будує двигуни лише для тих китайських літаків, які не можуть нести зброю. Власне, йдеться про тренувальний літак L-15. Однак, американський аналітик Рубен Джонсон сказав, що тісна співпраця «Мотор Січ» може допомогти Китаю почати масове виробництво бойових винищувачів.

«Китай, попри всі ресурси, які він вклав у свої зусилля, не здатен розробили надійні двигуни для бойових літаків, готових для масового виробництва. Отримавши інтелектуальну силу і досвід «Мотор Січ», він зможе перестрибнути через цю перешкоду», - вважає американський експерт.

Китайська компанія Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co намагалася купити контрольний пакет акцій «Мотор Січ» у 2017 році. Український уряд заморозив цю угоду з міркувань національної безпеки. Але Богуслаєв каже, що 100 мільйонів доларів з обіцяних китайською стороною 250 мільйонів все ж пройшли. Тому китайська компанія тепер володіє щонайменше 25% «Мотор Січ».

Читайте такожКитай обігнав США за загальною кількістю бойових кораблів

Він визнав, що уряд України неодноразово йому говорив, що США невдоволені співпрацею з Китаєм. На це він відповідає: «То може Держдепартамент дасть нам роботу?». На питання про «Мотор Січ» американське відомство повідомило, що «не протистоїть китайському економічному і технологічному розвитку».

«Однак, нас непокоїть те, що дії уряду Китаю не відповідають міжнародним нормам. США заохочують наших партнерів розглянути ризики у сфері національної безпеки, які можуть ховатися за іноземними інвестиційними перерахунками», - сказав прес-секретар Держдепартаменту.

У 2017 році «Мотор Січ» і Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co домовилися збудувати спільний завод у місті Чунцин на південному заході Китаю. Китайська сторона запропонувала збудувати невелике містечко для українських інженерів, в якому вони будуть почуватися як вдома.

«Вони сказали: дайте нам тисячу людей. Ми збудуємо для них церкву. Ми збудуємо дитячі садки», - сказав Богуслаєв, додавши, що завод вже частково збудований, але ще не запущений. Тим часом, представники Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co регулярно приїжджають в Запоріжжя, проводячи співбесіди з персоналом.

Українські й західні експерти кажуть, що Китай цікавлять українські технології за межами «Мотор Січ». Тому він наймає українських інженерів і перевозить їх до себе.

«Йдеться не лише про підряд. Вони забираються наших фахівців у ракетобудуванні й авіаційній сфері. Україна втрачає ціле покоління інженерів таким чином», - сказав колишній голова «Укрспецекспорт» Сергій Бондарчук.