Фото УНІАН

Туреччина повинна докласти зусиль, щоб зберегти свою роль як ключового члена НАТО в Чорному морі, і вирішити більш серйозну проблему – зберегти свободу судноплавства, заблоковану Росією. Про це йдеться у дослідженні аналітичного центру Atlantic Council. 

Аналітики центру вказують: після того, як Росія вторглася в Україну, вона фактично наклала вето на вільне пересування суден у Чорному морі. Через це не вдається повною мірою реалізувати і можливості "зернової угоди", яка була укладена за допомогою ООН і Туреччини. 

"Росія блокує роботу зернових коридорів за посередництва Туреччини і перешкоджає судноплавству в Чорному морі – без будь-якої реакції з боку Анкари. Фактично Москва заблокувала свободу судноплавства у Чорному морі, перетворивши море в "російське озеро". Через рік після початку війни прийшов час звернутися до першопричини проблеми – а саме до російського контролю над морськими шляхами – замість того, щоб зосереджуватися на технічних деталях того, як зберегти зернову угоду", – вказують аналітики центру. 

Відео дня

Вони також підкреслюють, що Путін неодноразово грубо порушував домовленості з президентом Туреччини Ердоганом. Зокрема, Росія вдарила ракетами по Одеському морському порту, зірвавши зернову угоду, укладену напередодні в Стамбулі. Також Україна висловила стурбованість тим, що Росія використовує комерційні судна для перевезення зброї через протоку Босфор – що є явним порушенням Конвенції Монтре. 

"Туреччина ніколи не ухилялася від жорсткої гри, коли на карту поставлені її інтереси або поставлені під сумнів її регіональні амбіції. Російська окупація Чорного моря підриває не тільки зусилля Туреччини щодо пом'якшення глобальної продовольчої кризи, а й режим Монтре, що надає комерційним суднам необмежений доступ до турецьких проток", – вказують в Atlantic Council.

Експерти центру висловили впевненість, що світ повинен докласти дипломатичних зусиль, щоб припинити окупацію Росією Чорного моря. 

"Якщо Росія не відреагує на дипломатію, то НАТО час розмістити значущу військово-морську присутність у Чорному морі, щоб захистити торговельні перевезення, що йдуть в українські порти і з них. Це не тільки підкреслить роль Туреччини як ключового члена НАТО в Чорному морі, але і допоможе вирішити більш серйозну проблему: збереження свободи судноплавства і ослаблення продовольчої кризи на глобальному Півдні", – резюмують в Atlantic Council. 

Нагадаємо, раніше стало відомо, що Росія почала використовувати торгові судна для перевезення військових вантажів через протоки. Так, російський контейнеровоз "Sparta IV" привіз до Сирії вантаж гуманітарної допомоги для постраждалих від землетрусу, а звідти вивіз військовий вантаж з військово-морської бази РФ, який повинен вивантажити в Новоросійську. 

Раніше віце-прем'єр-міністр з відновлення України Олександр Кубраков і міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба звернулися до міжнародного співтовариства із закликом вплинути на Росію і розблокувати морське торговельне судноплавство для України. Або ж – запровадити для Росії дзеркальні заходи, які передбачають огляд всіх її суден, щоб попередити спроби перевезення зброї.