Хакан Йюде / Фото-Oleg Petrasiuk, Kyiv Post

Шведський виробник вантажівок Scania, який працює на українському ринку з 1993 року, може втратити $10 млн через корумповану і несправедливу систему правосуддя в Україні. Про це повідомив керуючий директор Scania Ukraine Хокан Йюде, пише Kyiv Post

Scania - одна з перших західних корпорацій, які ризикнули увійти в незалежну Україну. За всі ці роки компанія пройшла цілий ряд судових процесів. Зараз Scania Ukraine змушена відбиватися від двох позовів, які в разі програшу коштуватимуть компанії близько $10 млн. Такий результат стане серйозним ударом по інвестиційній привабливості України.

"Повинна бути надійна судова система, щоб іноземні компанії не відчували ризику інвестувати в Україну. Це перше, друге і третє, про що ми просимо цю країну. Ми отримуємо необґрунтовані рішення, які на нашу думку є завідомо незаконними і неправомірними. Це головна причина, чому ми вважаємо наші інвестиції незахищеними. (Ось чому — ред.) суми іноземних інвестицій низькі для країни з таким потенціалом", - сказав Хокан Йюде.

Зокрема, два колишніх дилерських центри - "Проскан" і "Журавлина" - практично одночасно подали позови проти Scania Ukraine з вимогою виплатити компенсацію за передбачувану втрачену вигоду.

У 2017 році Київський дилер "Проскан" позбувся приміщень через борги по кредитах і по ньому почалися процедури банкрутства. Компанія не могла виконувати взяті на себе зобов'язання і хотіла виконувати контракт як того вимагала Scania, що і послужило причиною розірвання договору. В даний час "Проскан" вимагає $6,1 млн або 164,4 млн грн в якості компенсації за передбачувану упущену вигоду. Дивно, але перша інстанція задовольнила вимоги колишнього дилера, а перше слухання в апеляції, яке мало відбутися 9 вересня, було відкладено на невизначений термін.

Контракт з сарнинським дилером "Журавлина" був розірваний після того, як Scania викрила компанію у продажу дешевих старих запчастин клієнтам, замість оригінальної продукції шведського виробника. Згідно з документом, Scania Ukraine могла розірвати контракт без згоди дилера, якщо більша частина його активів була продана. Це сталося ще в 2008 році: один із співвласників продав 50% акцій "Журавлина" нинішньому єдиному власнику Олегу Політило.

Судовий спір між Scania Ukraine і "Журавлиною" триває більше дев'яти років. Незважаючи на те, що Scania Ukraine виграла справу про законність розірвання контракту в 2017 році, "Журавлина" продовжує вимагати $4,6 млн або 124 млн грн компенсації. Після абсурдного рішення судді першої інстанції з російським громадянством на користь колишнього діллера, Сканії все ж вдалося домогтися справедливості в Апеляційному суді. Тепер компанія очікує вердикту Верховного суду 22 вересня.

Беззаконня і відсутність судової реформи безумовно буде і далі відлякувати іноземних інвесторів від України, і приклад Scania це тільки в черговий раз підтверджує.