Законопроект дозволить захистити український паливний ринок від російської експансії / УНІАН

Прийняття парламентом законопроекту №4098 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо збалансованості ставок акцизного податку на паливо" дозволить зберегти українську нафтопереробну галузь, знизити ціни на бензин і захистити вітчизняний паливний ринок від російської експансії.

Читайте такожВітчизняні нафтопереробники вимагають під Радою встановити єдиний акциз на паливо

Про це в ході круглого столу на тему: "Ринок нафтопродуктів України, загрози та перспективи розвитку" заявила президент Української енергетичної асоціації Юлія Підкоморна.

"Завдяки законодавчій ініціативі народних депутатів галузь нафтопереробки, яка налічує 45 тисяч працівників, яка дає бюджету країни 70 мільярдів гривень на рік, може бути збережена. У Верховній Раді зареєстровано кілька законопроектів. Ми як Асоціація підтримуємо законопроект № 4098. На нашу думку, він є найбільш оптимальним для здешевлення палива, збереження робочих місць і посилення позицій України", - сказала

За її словами, за останні роки український паливний ринок істотно змінився - впала частка споживання бензину, який може повністю вироблятися в Україні, але зросла частка споживання автогазу, близько 80% якого наша країна змушена імпортувати переважно з Росії. Це сталося через незбалансовану податкову політику - акциз на бензин в 4 рази вищий, ніж на скраплений газ. Така тенденція поставила вітчизняну нафтопереробну галузь на межу виживання, а Україну зробила залежною від поставок великих об'ємів автогазу з Росії, яка вже 6 років веде проти нас війну.

"За десять років ми, українці, інвестували в іноземні НПЗ майже 50 мільярдів доларів. З них лише у 2019 році надійшло в Білорусь 2,5 мільярда, в Росію - 1,4 мільярда доларів. З експортної країни ми перетворилися на імпортозалежну. Впевнена, що тільки завдяки діям зі збереження власного виробництва ми зможемо захистити державу і споживача від можливих потрясінь. Ми не маємо права як держава втратити діючі нафтопереробні заводи", - сказала вона.

"Необхідно збалансувати ринок з урахуванням стану нашої економіки, купівельної спроможності та існуючого виробництва. Ми впевнені, що Україна має свій шлях у цьому напрямку. Потрібно думати, що краще для України, не на день вперед, а про те, що ми будемо мати в майбутньому. Все дешеве сьогодні може мати дуже високу ціну в майбутньому", - додала Підкоморна.

Своєю чергою, присутній на круглому столі один з авторів даного законопроекту парламентарій Олексій Мовчан зазначив, що головною метою законопроекту є досягнення Україною енергонезалежності та збереження промисловості.

"Даний законопроект - це локалізація нафтопереробної галузі. Вона сьогодні Україні дуже необхідна, оскільки це робочі місця, суттєва частка ВВП. Крім цього - це енергетична незалежність. Енергетична незалежність сьогодні, в умовах війни - це завдання, яке мало бути номером один, але, на жаль, це питання не підіймалося. Зараз ми його підняли й показуємо людям, що енергонезалежність у пріоритеті", - зазначив Мовчан.

Законопроект матиме позитивний економічний ефект для країни / REUTERS

Він повідомив, що прийняття законопроекту матиме позитивний економічний ефект для країни.

"Законопроект також враховує питання, які пов'язані з імпортозаміщенням, зі зміною торгового балансу, тобто Україна буде менше імпортувати, а більше виробляти, а значить, більше валюти буде залишатися в країні. Фіскальний ефект, згідно з даними Мінфіну, становитиме 3,6 мільярда, ми рахували – 4,5 мільярда гривень. Але, це не принципово. Принципово, що цей фіскальний ефект є і він позитивний", - зазначив він.

Присутній на круглому столі провідний експерт Центру Разумкова Максим Белявський висловив підтримку даному законопроекту і зазначив, що зараз найбільш вдалий момент для проведення реформ.

"Центр Разумкова поділяє вашу позицію, підтримує її та максимально буде її враховувати під час оптимізації енергетичної стратегії України до 2035 року... зараз найбільш вдалий момент для проведення змін і реформ, однак ці зміни та реформи мають бути обґрунтованими та конструктивними", - зазначив він.

Що цьому передувало

  • 16 вересня у Верховній Раді був зареєстрований законопроект № 4098 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо збалансованості ставок акцизного податку на паливо", який дозволить істотно знизити ціни на бензин.
  • Документом знижуються акцизи для бензину з 213 євро за тонну до 139,5 євро, для дизеля – так і залишається 139,5 євро за тонну, а для автомобільного газу акциз з 52 євро за тонну підвищується до 139,5 євро.
  • Цю законодавчу ініціативу підтримують всі вітчизняні нафтопереробники, включаючи Державний Шебелинський НПЗ "Укргазвидобування".
  • За даними Державної митної служби, Україна в січні-серпні 2020 року скоротила валютні витрати на імпорт нафтопродуктів на третину - до 2,19 мільярда доларів. Поставки нафтопродуктів з Росії становили 839 мільйонів доларів або 38,2% від витрат на імпорт нафтопродуктів, з Білорусі – 712,5 мільйона доларів (32,5%), з Литви – 268,8 мільйона доларів (12,3%).

Довідка УНІАН.

  • Згідно з рішенням Ради національної безпеки і оборони від 2 грудня 2019 року, до 1 липня 2020 року Кабінет Міністрів України повинен був забезпечити опрацювання питання і прийняти рішення про диверсифікацію джерел і маршрутів поставок нафти, нафтопродуктів, природного і скрапленого газу, вугілля антрацитових марок, передбачивши поставки з одного джерела не більше 30% від загальних обсягів поставок. Цього так і не сталося.

Читайте останні новини України та світу на каналі УНІАН в Telegram