Тимчасовий повірений у справах США в Україні Крістіна Квін покине Київ 9 липня. Вона відбуває у відпустку і готувати візит президента України в США. І в ЗМІ вже обговорюють, що замість неї до Києва може приїхати заступник помічника держсекретаря США Джордж Кент. Щодо нього лунають різні думки: чи він буде очолювати посольство США в Україні на час відсутності Крістіни Квін, або ж пробуде в Києві до офіційного призначення нового надзвичайного і повноважного посла США в Україні, яке може статися восени поточного року.

Наразі все виглядає як технічна ротація. Якихось прямих застережень, заперечень щодо діяльності пані повіреної, на мій погляд, США не мало. Вона виконувала ті функції, які на неї покладали.

Тимчасовий повірений завжди має дуже обмежені повноваження

Нагадаю, тимчасовий повірений не може виконувати вищі політичні функції, як це виконує сам посол. Тимчасовий повірений завжди має дуже обмежені повноваження. По-перше, він не допущений до повного обсягу всієї секретної інформації, в тому числі щодо особливостей власної позиції США стосовно тієї чи іншої держави. Він має обмежений пакет інформації. По-друге, він не має того ресурсу контактів у Держдепі (це завжди нижчий рівень). По-третє, виконуючий обов'язки, тимчасовий повірений не може робити достатньо жорстких серйозних політичних заяв. В тому числі заяв від держави США. Це є напівформальний набір його повноважень та обмежень.

Інша справа – посол. Це вже особа дуже високого рангу. Наші посли в інших країнах часто призначаються за залишковим принципом і поводяться, на жаль, як їм диктує наша українська реальність і влада, їхня роль та вплив мізерні. Вплив посла США - просто колосальний.

Джордж Кент – трохи вища за пані Квін фігура

Втім, варто зауважити, що Джордж Кент – трохи вища за пані Квін фігура. Він має більший авторитет, безпосередньо більші контакти в самому Держдепі. Це людина з апарату Держдепу, з керівництва. І це підвищує його роль та можливості.

Крім того, наскільки я пригадую, він займався розробкою для України певних напрямків антикорупційної інфраструктури. Причому буквально писав тексти наших антикорупційних законів – був реальним учасником в робочих групах. Оскільки у нас зараз відбуваються постійні атаки на антикорупційні органи, спроби їх остаточно "приручити", думаю, ця тема буде для нього одним з пріоритетів. Але, повторюсь, він не матиме достатньо потужних політичних функцій. Ці функції опиняються тільки в руках посла.

Втім, ця ротація, навіть короткочасна, на мій погляд, може свідчити про те, що в США досі не визначилися з двома речами. По-перше, особисто з кандидатурою посла в Україні. По-друге, яку вести політику щодо України.

У США зараз серйозно переосмислюють ситуацію з Україною

Як на мій погляд, увага до України зберігається. Зацікавленість зберігається. Потреба якимось чином реагувати - теж зберігається. Але з рішенням, що робити і якого посла, під яку програму з Україною, призначати - в США досі не визначилися. Мені здається, в США зараз серйозно переосмислюють ситуацію з Україною, потребу візиту Зеленського до Вашингтону. І там є роздуми про можливе серйозне погіршення відносин з нинішньою українською владою. Під цю ситуацію можуть бути зовсім інші кадрові призначення.

Призначення послом кандидата, по якому був направлений агреман з США ще Дональдом Трампом, не заперечувалося при новій команді Джо Байдена. Але зараз ситуація динамічно змінюється.

Попередній кандидат на посаду посла США в Україні був менш політизований, він був більше військовий. Його б призначили, якби Україна мала отримати максимальну і повну підтримку від США. Зараз, на мою думку, вони будуть шукати кандидатуру політика і політика жорсткого.

Тому, очевидно, що процес буде затягуватися надовго. Можливо, понад рік. Для цього і відбувається призначення дещо вищої за рангом особи на посаду тимчасового повіреного. В інакшому випадку на тимчасового повіреного не ставили б людину з такими достатньо високими можливостями та високим владним ресурсом (все-таки ставлять людину з вищого апарату Держдепу). На мій погляд, це робиться через те, що Джордж Кент має на себе взяти більшу відповідальність, ніж належить тимчасовому повіреному. Як правило, людей з таким послужним списком призначають вже реальними послами США в тих чи інших країнах. В даному випадку немає такого призначення, тому що немає кінцевої позиції по Україні.

Тарас Чорновіл, політичний аналітик