Вчені часто ігнорують етичні норми під час досліджень / Frances Roberts/Alamy

Вчений Хе Цьзянькуй заявив, що використав генетичний інструмент CRISPR для редагування геному дівчат-двійнят. І це викликало шквал міжнародного осуду. Його дії вчергове поставили в центр уваги етику наукових досліджень і питання про наслідки для вчених, які «пускаються берега».

Китайська академія наук зараз вивчає справу Хе. А внутрішнє урядове розслідування вже виявило численні порушення законів Китаю. Вченого звільнили з університету, в якому він працював. Але за межами цього окремого випадку, що відбувається, коли вчені не виконують міжнародні вказівки щодо етики медичних досліджень?

Читайте такожУ Китаї знайшли другу жінку, вагітну генетично модифікованою дитиною

Про це на сторінках Newsweek пишуть професор клінічної етики Університету Маккуорі Венді Роджерс і докторант Австралійського національного університету Метью Робертсон.

Автори провели дослідження цієї проблеми, фокусуючись на опублікованих дослідженнях, в рамках яких у КНР проводилася трансплантація органів. Міжнародні професійні стандарти забороняють оприлюднення результатів досліджень, в яких використовувався біологічний матеріал страчених в’язнів, які не були схвалені комітетом з питань етики і в яких донори не давали згоди на вилучення біологічних матеріалів.

Але автори виявили, до ці вимоги постійно порушуються. І світові наукові видання постійно публікують результати таких досліджень. Оцінюючи методологію, вчені перевірили 445 матеріалів про дослідження в англомовних журналах за період з січня 2000 року до квітня 2017-го. В усіх цих статтях йшлося про експерименти у Китаї за участі отримувачів трансплантованих людських органів (сердець, нирок чи легень). Всього таких пересадок було проведено 85477. Як виявилося, у 92,5% публікацій не було заявлено, чи були органи вилучені з тіл страчених в’язнів. Майже всі матеріали (99%) не повідомляли, чи давали донори згоду на видалення органів. В цей час, у 73% випадків наголошувалося, що публікація про дослідження була схвалена інституційним комітетом з етики.