Частина Чумацького шляху може бути заселена або була заселена якийсь час / фото nasa.gov

Як всі знають, людство саме в цілому космосі. Є лише ми на блідо-блакитній цятці, яка служить «домом для всіх, кого ви любите, кого ви знаєте і про кого будь-коли чули», - як зауважив астроном Карл Саган.

Ніхто не дзвонив людям з космосу і не висаджувався. Однак, Всесвіт наповнений зірками. І майже біля кожної з них є планети. А деякі планети серед них, напевне, придатні для життя. То де всі? Італійський фізик Енріко Фермі вперше поставив це запитання в 1950 році, пише The Atlantic, додаючи, що багато вчених намагалися знайти рішення для цього парадоксу.

Читайте такожУ NASA допустили, що на Землі можуть бути сліди позаземних технологій

Одне з найбільш відомих з них запропонував, власне, Карл Саган разом з Вільямом Ньюманом. В науковій роботі від 1981 року вони стверджували, що просто потрібно потерпіти. Ніхто не відвідував Землю, тому що всі надто далеко. Крім того, розвиток досить розумних видів, здатних подорожувати космосом, вимагає чимало часу. До того ж, ці види мають побувати в стількох місцях у Всесвіті. І це теж не швидко. Тому ніхто не приходить. Поки що.

Інші дослідники стверджували, що позаземне життя може не бути таким космічним, як земляни. Деякі вчені допускали, що «просунуті» технічно цивілізації могли швидко занепасти. Інші ж міркували, що прибульці може й прилітали на Землю у минулому. Але вони уникали зустрічі з людьми, адже вони були досить розумними, щоб підозрювати всіх навколо. Напевне, найбільш песимістичну відповідь Фермі сформулював астрофізик Майкл Харт у 1975 році. Він допустив, що жодна позаземна цивілізація досі нас не провідувала тому, що в космосі крім нас дійсно нікого немає.

І от тепер з’явилася нова наукова робота, яка відкидає Сагана з Ньюманом разом з Хартом, пропонуючи нове рішення для парадокса Фермі, яке уникає спекуляцій навколо психології прибульців чи антропології. Дослідження, яке зараз розглядає The Astrophysical Journal, говорить, що технологічно «просунутій» цивілізації не потрібно так багато часу, щоб заселити галактику, як думали Ньюман і Саган. Тому що зірки, як тепер відомо, рухаються. І це може допомогти поширити життя з однієї планети на всі інші.

Читайте такожВчені пояснили, чому людству час припинити шукати інопланетян

«Сонце облетіло центр Чумацького шляху вже 50 разів», - зауважив астроном з Університету Рочестера Джонатан Керролл-Нелленбек.

«Сам лише зоряний рух міг би забезпечити поширення життя за коротший термін, ніж становить вік галактики», - додав він.

І попри те, галактики можна відносно швидко заселити, сам факт самотності людства не такий вже й парадоксальний. Симуляція, яку Керролл-Нелленбек і його колеги провели, виявила, що за деяких обставин галактики можуть бути заселені, але питання Фермі лишиться без рішення.

Питання, як легко можна заселити планети в межах галактики, грало центральну роль у спробах вирішити парадокс італійця. Харт й інші розрахували, що види, які освоїли космічні подорожі, могли б колонізувати планети за кілька мільйонів років, а може й за 650 тисяч років. Харт зауважував, що, зважаючи на відносну легкість процесу поширення свого виду, прибульці так і не з’явилися на Землі. А отже їх не існує.

Саган і Ньюман стверджували, що часу знадобиться більше частково тому, що довготривалі цивілізації, вірогідно, розвиваються довше. А короткочасні суспільства так і не змогли покинути свої планети. Співавтор нового дослідження з Державного університету Пенсильванії Джексон Райт запропонував інше припущення: а що як в космосі повно короткострокових цивілізацій, які швидко розвиваються  або ж кілька великих довгострокових цивілізацій, які повільно розвиваються і поки до нас не долетіли. Однак, Райт відкидає всі ці припущення, тому що вони обмежують розвиток позаземних цивілізацій суто земними спостереженнями й сценаріями.