Вчені випробували технології квантової безпечної передачі часу / фото Depositphotos

Китайські дослідники за допомогою супутника "Мо-цзі" першими у світі випробували технології квантової безпечної передачі часу.

Про це повідомляє агентство Xinhua з посиланням на Китайський науково-технологічний університет у м. Хефей.

"Високоточна синхронізація часу для годинників, розташованих у віддалених районах, відіграє важливу роль у фундаментальній науці і реальних додатках, зокрема у навігації і позиціонуванні. Втім, сучасні методи синхронізації часу уразливі для досвідчених супротивників. Існує нагальна потреба в принципово нових методах безпечного розподілу високоточної часової інформації", - зазначили науковці університету в статті, опублікованій в журналі Nature Physics.

Читайте такожNational Interest: Великі держави вступають в квантову космічну гонку

Безпрецедентне дослідження проведено науковою групою під керівництвом професора КНТУ Пань Цзяньвея.

Для вирішення проблеми професор з колегами запропонував супутникову схему квантової безпечної передачі часу QSTT.

"Теорема про заборону клонування стверджує неможливість створення ідентичної копії довільно невідомого квантового стану", - пояснив Пань Цзяньвей.

У цій схемі одиничний фотон використовується як носій для передачі часу і генерації ключа шифрування, що пропонує підвищену безпеку для передачі сигналу часу і інформації про час.

Вчені з використанням сигналів однофотонного рівня виконали синхронізацію між супутником і Землею. Точність передачі сигналу часу перевищила 30 пікосекунд.

"Мо-цзі" або QUESS (Quantum Experiments at Space Scale) - перший у світі супутник квантового зв'язку, який був виведений на навколоземну орбіту 16 серпня 2016 року. За його допомогою наукові співробітники провели цілу низку експериментів у галузі квантового зв'язку.

Довідка. Квантова телепортація - передавання квантового стану на відстань за допомогою роз'єднаної в просторі зчепленої (заплутаної) пари і класичного каналу зв'язку. При квантовій телепортації вихідний квантовий стан руйнується у місці проведення вимірювання та реалізується у місці прийому, що відповідає теоремі про заборону клонування.

Обладнання на супутнику "Мо-цзі" передбачає проведення кількох видів експериментів на основі технології квантової телепортації. Основним експериментом є передача з наземного каналу зашифрованого шифром Вернама повідомлення, паралельно через супутник буде здійснюватися прийом і передача заплутаних часток, квантові стани яких будуть в певний момент часу бути ключами для шифру.

У червні 2017 року китайські вчені здійснили квантову телепортацію на відстань понад 1200 кілометрів - між супутником і Землею.