Винищувач Rafale / Фото-Armée de l'air et de l'espace

Після того, як начальник штабу повітряних сил США Чарльз Браун повідомив, що у виборі винищувача для України розглядається не тільки американські машини, а й літаки від європейських союзників, кількість можливих варіантів значно збільшилось.

Серед потенційних кандидатів був названий шведський JAS 39 Gripen, французький Rafale та пан'європейський Eurofighter Typhoon. Водночас саме на Rafale можливо звернути увагу завдяки тому, що Франції вдається продавати цей літак попри величезну конкуренцію, як з американським бестселером F-16, так і зі шведським Saab.

Можливості Rafale

Французький винищувач 4+ покоління Rafale від Dassault бере своє коріння ще наприкінці 70-х років, коли у Європі замислились над єдиним літаком. Але Франція, через розбіжності навіть на концептуальному рівні, вийшла із цього проекту, який потім перетворився на Eurofighter. Таким чином Rafale є виключно французьким літаком, який здійснив свій перший політ у 1986 році.

Ще шість років літак боровся з недостатнім фінансуванням і технологічними викликами, який Франція мала вирішити самостійно, тому серійне виробництво Rafale повноцінно стартувало лише у 1997 році.

Загалом було виготовлено близько 240 літаків станом на 2022 рік, а загальна вартість програми орієнтовно оцінюється у 50 млрд євро, включно з усіма модернізаціями, останньою з яких є Rafale F3-R. За планом літак у французьких повітряних силах та ВМФ, бо була розроблена і його спеціальна версія для базування на авіаносцях, буде експлуатуватись до 2040-х років.

Причина такої довгої готовності тримати Rafale у небі в тому, що у нього одразу було закладені можливості, які дозволяють активно його модернізовувати. В першу чергу Rafale був створений, як цифровий літак, де всі системи об’єднані в одну мережу під управлінням комп’ютерів.

Також у нього були закладені елементи значного зменшення помітності на радарах противника. І хоча це не робить його стелс-літаком, але він на 70% створений з композитних матеріалів, а також має спеціально розраховану форму фюзеляжу та повітрозабірників, що дійсно робить його не таким помітним, як інші літаки 4+ покоління.

Rafale, попри концепцію дальнього повітряного бою, коли ракети по противнику випускаються за десятки кілометрів, ще створювався для умов маневрового двобою на надмалих відстанях. Він може вихвалятися доволі агресивним пілотуванням, завдяки швидкопідйомності у 305 м/с та аеродинамічній формі "качка" з переднім горизонтальним оперенням.

Вкрай важливим аспектом є і можливість надзвукового польоту на 1,4 Маха з бойовим навантаженням без використання форсажу. І це взагалі є вимогою вже до винищувача п’ятого покоління.

Винищувач Rafale / Фото-Armée de l'air et de l'espace

У літак інтегровані вся можлива сучасна електроніка, включно із радаром з активною антенною решіткою, електронно-оптичною системою, яка дозволяє фіксувати теплові сигнатури повітряних цілей за десятки кілометрів. А також вбудованою станцією РЕБ для придушення радарів противника, модулів розвідки та тепловізійною станцією з лазерним цілевказівником. Остання потрібна для завдання високоточних ударів по наземних цілях.

Rafale на 14 вузлах підвіски може нести до 9,5 тонн озброєння, включно з далекобійними ракетами "повітря-повітря", крилатими та протикорабельними ракетами, а також високоточними бомбами.  

Особливості Rafale

Завдяки тому, що Rafale це "цифровий борт" будь-яке оновлення машини, наприклад, додавання нової крилатої ракети чи бортової системи на кшталт голосового управління, реалізуються у рази легше та швидше.

Але Rafale є виключно французькою розробкою й абсолютна більшість цих оновлень зав’язана саме на можливості компаній Франції, або консорціумів зі значною французькою часткою. Це стосується, як всіх основних систем літака, від двигуна до радара, до озброєння та додаткового оснащення, яке може бути гіршим ніж, наприклад, розробки США.

Тобто Rafale - це літак, який існує у своїй екосистемі, зав’язану виключно на Францію. На противагу, наприклад, Gripen, який побудований за відкритою архітектурою та може застосовувати, якщо не всі, то після "апдейту" точно всі можливі варіанти озброєння та підвісного обладнання. 

Винищувач Rafale / Фото-Armée de l'air et de l'espace

Але одночасно це і є перевагою Rafale на міжнародному ринку озброєння. При його придбанні необхідно домовитись виключно з Парижем. І деякі країни обрали саме французьку машину для того, щоб не залежати від волі Вашингтону, або не складати всі "яйця в один кошик", закуповуючи все озброєння лише у США чи у РФ.

Саме цей фактор цілком міг стати основним для ОАЕ, Катару, Індонезії, Індії та Єгипту. Але у Франції є ще один козир - готовність передати машини з мінімальною затримкою, якщо клієнт погодиться отримати вживані літаки зі складу французьких повітряних сил, звісно, після ремонту та модернізації.

Характеристики Rafale

  • Екіпаж: 1 людина (2 людини у версії B)
  • Розмах крил: 10,9 м
  • Максимальна злітна вага: 24,5 т
  • Двигун: 2 х 5100 кгс
  • Максимальна швидкість: 1,912 км / год
  • Практична стеля: 15,8 км
  • Максимальна дальність польоту: 3700 км
  • Точок підвіски: 14 (13 в" морській " версії)
  • Максимальне бойове навантаження: 9,5 т

Вас також можуть зацікавити: