REUTERS

Одне з головних завдань батареї протиповітряної оборони - це відрізняти дружні й ворожі літаки. Але попри стан високої бойової готовності після іранського обстрілу ракетами військової бази США в Іраку, сили ППО Ірану допустили трагічну помилку. І те, як вони це зробили, дивує військових експертів.

Про це пише Forbes, нагадуючи, що прем'єр-міністр Канади Джастін Трюдо заявив про наявність у його країни доказів, що український авіалайнер, який розбився неподалік Тегерану, насправді був збитий іранською ракетою класу "земля-повітря". Всі 176 людей на борту, серед яких було 63 громадян Канади, загинули. Публічні звинувачення Трюдо співзвучні з повідомленнями численних ЗМІ, які, посилаючись на анонімні джерела, писали про аналогічні висновки розвідки США. Уряд Ірану заперечує, що український літак був збитий.

Читайте такожBellingcat надала докази того, що український Boeing збила ракета (фото)

Відео дня

Чиновники західної розвідки переконані, що ракету запустили з системи Тор-М1. Це система короткої дальності дії, вироблена в Росії, яка може підтримувати загони піхоти, забезпечувати захист ключовим об'єктам інфраструктури або обороняти військові фортифікації від літаків на невеликій висоті, гелікоптерів чи крилатих ракет. Встановлена на вантажівці, вона може керувати однією або мережею пускових установок.

Тор-М1 стріляє ракетами з невеликими боєголовками, які містять 32 фунти вибухівки. Свої цілі вони розбивають металевими уламками. Експерти з питань оборони пояснили Forbes, що якщо іранська система працювала належним чином, у неї було багато способів розпізнати літак МАУ, який виконував рейс PS 752, як цивільний.

Читайте такожІран відкриє "чорні скриньки" у п’ятницю, але готовий передати їх іншим країнам

Одна з кількох загадок катастрофи полягає в тому, що радар системи Тор-М1 повинен був показати, що український Boeing 737-800 рухається по часто вживаному шляху на північний захід від аеропорту. За словами генерала ВПС США у відставці Девіда Дептули, якби лайнер рухався в Іран, а не з його території, його можна було б прийняти за ворожий літак. 

"Сьогодні лишається багато питань щодо того, чому і як все це сталося", - сказав експерт.

Boeing 737-800 компанії МАУ транслював свій унікальний ідентифікаційний код транспондера. Якби навіть система радіолокаційного розпізнавання Тора-М1 не працювала, як треба, оператори батареї повинні були б подивитися на графік авіаперельотів через зону на конкретний час. Рейс PS 752 затримався на майже годину, злетівши о 6:12 за місцевим часом. Оператори Тора-М1 також повинні були б оцінити траєкторію й швидкість літака на радарі.

Читайте такожForbes: Падіння українського Boeing в Ірані здається підозрілим

"Він що, летів низько з високою швидкістю в напрямку чутливої зони?" - здивований Дептула.

Рейс PS 752 набирав висоту до позначки в 2,4 тисячі метрів з відносно стабільною швидкістю, коли дані з його транспондера раптом перестали надходити. За словами Дептула, це нормальні характеристики саме для авіалайнера. 

"Він відлітає з зони, підвищується на середній висоті, не намагається приховати свої дані. Все має вигляд рутинної операції", - додав експерт.

Для солдатів, які керували батареєю, два фактори ускладнювали процес ухвалення рішень: час і стан високої бойової готовності. У ракет Тор-М1 відносно короткий радіус дії на рівні 10-12 кілометрів. При цьому система може виявити цілі в радіусі 17-20 кілометрів. Не відомо, чи інтегрував Іран батареї Тор-М1 зі своєю більш широкою мережею оборони. Якщо конкретна бойова одиниця діяла незалежно, враховуючи швидкість літака, у солдатів було від 30 секунд до 2,5 хвилин, щоб вирішити, чи запускати ракети-перехоплювачі. Так вважає співзасновник аналітичного центру Air Power Australia Карло Копп.

Читайте такожАвстралія також отримала розвіддані про можливе збиття літака МАУ ракетою

Зважаючи, що незадовго до того Іран обстріляв ракетами дві бази США на території Іраку у відповідь на ліквідацію генерала Кассема Сулеймані, іранські сили ППО, вірогідно, діяли в режимі ослаблених правил в очікуванні потенційного контрудару. Крім того, солдати могли бути під психологічним тиском й втомлені після п'яти днів в режимі підвищеної бойової готовності.

"Ваш баланс ініціативи опирається на підхід в дусі "спершу стріляй, тоді став питання"", - сказал старший науковий співробітник з питань ракетної оборони Міжнародного інституту стратегічних досліджень Майкл Еллемен.

Погіршує ситуацію ще й відсутність досвіду. Іранські системи ППО не випробовувалися з часів Ірано-іракської війни. Рівень підготовки іранських сил теж під питанням. За словами Коппа, зважаючи на численні способи виявлення й чіткі характеристики польоту авіалайнера, для фатальної помилки немає жодного виправдання.

"Єдине достойне пояснення - це некомпетентність", - сказав експерт.

Читайте такожВибух зсередини або зовні міг стати причиною катастрофи літака МАУ в Ірані - експерт

"Немає жодних доказів того, що Іран тренує своїх ракетників краще, ніж Росія", - додав він, вказуючи на знищений малайзійський рейс MH17 над окупованою російськими військами частиною Донбасу.

За словами Еллемена, зважаючи на високу швидкість й зжаті часові рамки сучасної повітряної оборони, не буде дивно, якщо український рейс PS 752 дійсно був збитий силами Ірану.

"Я дивуюся, що це не стається частіше", - сказав він.