Ілюстрація / REUTERS

Перший політ, виконаний братами Райт над вітряним пляжем в місті Кітті Хок, штат Північна Кароліна, відбувся в 1903 році й здолав 36 метрів. Цей історичний політ можна було б повністю повторити в вантажному відділенні АН-225 "Мрія" - найбільшого у світі літака.

Оснащений шістьма турбовентиляторними двигунами й розмахом крил завбільшки з футбольне поле, цей "ніжний гігант небес" може нести на борту більший і важчий вантаж, ніж будь-який інший літак на Землі. Він унікальний для світу авіації й лише один в своєму роді, - пише CNN. Улюбленець "мисливців на літаки" АН-225 збирає натовпи кожен раз, коли прибуває в аеропорти.

Читайте такожКонкурент "Мрії": оприлюднено відео випробувань нового найбільшого літака

Відео дня

"Він розкішний, коли злітає і приземляється. Здається, він дуже повільно здіймається в повітря через свої велетенські розміри", - сказав експерт радянської авіації й професор інженерної справи в Державному університеті Буффало Ілля Грінберг.

"Його можна легко сфотографувати будь-якою камерою. Літак має неймовірний вигляд з будь-якого ракурсу. Гадаю, це справді інженерне чудо", - додав він.

Останнім часом літак використовували для боротьби з пандемією COVID-19, транспортуючи рекордні вантажі захисного обладнання. Але спочатку літак будували для іншої мети. Народжений в часи Холодної війни, АН-225 був розроблений як частина космічної програми СРСР.

В квітні 1981 року почалася нова ера дослідження космосу, коли перший Space Shuttle був запущений інженерами NASA на орбіту з Космічного центру Джона Кеннеді у Флориді. Його великий вантажний відсік став інженерною новинкою, яку вимагав Пентагон. Міністерство оборони США використовувало Space Shuttle в низці таємних місій, доставляючи військові супутники на орбіту. СРСР розглядав ці можливості як загрозу і хотів мати в розпорядженні щось, за допомогою чого можна було б зробити те ж саме.

Читайте такожУкраїнський гігант “Мрія” доставив до Канади медичний вантаж для боротьби з COVID19 (фото, відео)

В результаті з'явився "Буран", радянська версія Space Shuttle, яка була дуже схожою на свого американського колегу. Але не зважаючи на те, чи був радянський космічний корабель копією американської розробки, чи його вигляд все ж був продиктований законами аеродинаміки, "Буран" і ракета "Енергія" зіштовхнулися з логістичною проблемою. Як доставити корабель з виробничого цеху неподалік Москви на космодром в Байконурі, Казахстан? Адже відстань між точками складала більше 2 тисяч кілометрів.

Замість того, щоб будувати нову трасу через річки й гори, радянські інженери попросили "Конструкторське бюро Антонова" в Києві створити новий транспортний літак, здатний підняти в небо "Буран" і ракету для нього. Цей літак також повинен був доставляти космічний корабель в Байконур у випадку, якщо він приземлиться не на космодромі, а в іншому місці. "Антонов" взяв за основу нового літака модель АН-124 "Руслан", яка вже існувала і була дуже великою. Цей літак був більший, ніж Boeing-747-400.

В цілому, розмір машини був сильно збільшений, щоб подвоїти вантажопідйомність. Серед видимих змін стала додаткова пара двигунів і довше шасі, яке збільшило кількість коліс до 32. Новий подвійних хвіст з велетенський вертикальним стабілізатором теж був доданий до конструкції, щоб можна було розмістити "Буран" зверху на літаку. Машина була настільки велетенською, що застрягла в ангарі під час презентаційної церемонії. Велетень отримав ім'я АН-225 "Мрія".

Читайте такожВ Польщі спалахнув скандал навколо масок, які привезла з Китаю українська "Мрія"

"Це був перший радянський літак, який отримав українське ім'я", - сказав Грінберг.

"Конструкторське бюро Антонова" працювало дуже швидко, щоб закінчити літак всього за 3,5 роки. Але воно все одно відстало від розробки "Бурану". Тож керівництво вирішило скористатися запасним рішенням: адаптувати флот старих бомбардувальників 3М-Т, щоб на них зверху можна було чіпляти космічний корабель.

Коли АН-225 був завершений, сталася історія, до якої він не був готовий. Перший політ "Мрії" і "Бурана" відбувся в кінці 1988 року, за рік до падіння Берлінської стіни, яке стало вісником розпаду СРСР. В результаті програма "Буран" була закрита після однієї офіційної місії. АН-225 носив його "на спині" лише під час десятка випробувальних польотів.

Тандем справив враження, коли з'явився на Паризькому авіаційному шоу в 1989 році. Але первинна місія обох машин зникла. Дивна пропозиція перетворити літак на летючий готель з басейнами й апартаментами для 1500 гостей так і не була втілена. АН-225 опинився в ангарі, де він лишався ржавіти впродовж 7 років.

Читайте такожЛітак-гігант “Мрія” вперше полетів після модернізації (відео)

В 2001 році з нього все ж стерли пил, ретельно оновили сучасним обладнанням й повернули на службу. Того ж року він побив 124 світових рекорди. 

"Це сталося в один з день з трагедією 11 вересня 2001 року. Тому всі ці рекорди лишилися без уваги", - пояснив Грінберг.

"Того дня п'ять бойових танків, кожен з яких важив 50 тон, послужили контрольним вантажем. І вони самі заїхали у вантажний відсік", - додав він.