Вже п’ятий холодний місяць поспіль українці живуть у надзвичайно складних і водночас цікавих умовах – погодинних відключень електроенергії, про які ми будемо із гордістю за себе та країну, розповідати колись своїм онукам. Ці години у темряві нагадали багатьом з нас про радість від простих, але важливих речей, таких як спілкування з рідними та близькими або читання книжок, замість постійного залипання до екранів гаджетів.

За цей час ми отримали різноманітний досвід: від перебування без світла і тепла декілька важких діб до майже зовсім непомітних обмежень, як, наприклад, останні дні.

З 14 лютого в Україні почали працювати нові правила інформування громадян про відключення електроенергії, що мають зробити життя споживачів більш комфортним і прогнозованим, а також зменшити кількість скарг і роздратування населення щодо роботи місцевих обленерго.

Відео дня

Що-що, а мовчати невдоволені українці точно не будуть. Особливо, якщо зранку перед роботою світла ще не має, а ввечері після роботи світла вдома вже не має, а потрібно зробити купу хатніх справ. І нічого не буде дратувати більше, ніж будинок навпроти, який світиться мов новорічна ялинка.

Із листопада до Національної комісії, яка здійснює регулювання  в сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), надійшло понад 3,6 тисяч скарг громадян на нерівномірний розподіл електропостачання в усіх регіонах. Регулятор навіть оштрафував майже половину обленерго країни за погану комунікацію з населенням щодо відключень електроенергії.

Ще більш вражаючу статистику дає Державна інспекція енергетичного нагляду: за рік кількість звернень українців зросла у 14 разів, тільки у січні цього року регулятор отримав майже шість тисяч гнівних прохань від споживачів. Найбільше за все в Києві та столичній області.

Ситуація зі світлом в країні в цілому доволі швидко стабілізувалась

Наразі більшість скарг пов’язані з тим, що споживачі не можуть додзвонитися до колл-центрів, а на сайтах компаній відсутнє інформування стосовно чіткого часу початку та закінчення відключення світла.

Варто нагадати, що навіть після регулярних масованих обстрілів російськими терористами міст та сіл України, завдяки героїчним зусиллям енергетиків, ситуація зі світлом в країні в цілому доволі швидко стабілізувалась. Навіть із блекауту наприкінці листопада ми успішно вийшли менш ніж за 24 години.

Проте є окремі випадки, коли домогосподарства можуть бути знеструмлені десятки годин: мережеве обмеження через пошкодження трансформатора або місцеву аварію через перенапругу, снігопади, обледеніння дротів та інше.

Наприклад, наприкінці осені після попадання рашистської ракети в енергооб’єкт на Київщині у деяких домівках столиці та області світла не було більше 56 годин. А через аварію на підстанції Одещини на початку лютого попри достатність генеруючих потужностей, частина міста і області декілька днів отримували світло пару годин на добу. Сильніше за все страждають мешканці прифронтових території Херсонщини, Донеччини і Харківщини, де російські загарбники щоденно знищують ракетами все без розбору.

Зрозуміло, коли таке трапляється, роздратовані громадяни перш за все намагаються дізнатись, коли дадуть світло, "обриваючі" лінії кол-центрів обласних енергопостачальних компаній. Енергетики в свою чергу не можуть впоратись із таким напливом дзвінків, тому більшість людей в основному не можуть додзвонитись до енергокомпанії.

Ця вимога дасть споживачам більше інформації про відключення, але викликає сумніви зручність такого масиву даних для користування

Нові правила інформування населення, які затвердила НКРЕКП, мають, в тому числі, вирішити проблему подібних "дзвінків в нікуди" від споживачів і відсутності інформування про часи відключення.

Регулятор зобов’язав операторів системи розподілу розміщувати на власному офіційному вебсайті інформацію про час початку та закінчення перерви електроживлення об’єкта споживача із зазначенням назв населених пунктів, вулиць, будинків і корпусів, та про перерви у постачанні (планові чи аварійні). Обленерго мають оновлювати зазначену інформацію кожну годину.

Також впроваджується обов’язкове розміщення на вебсайті актуальних графіків погодинного відключення об’єктів споживачів із зазначенням черг, годин відсутності електроживлення, назв населених пунктів, вулиць, будинків, корпусів тощо, що включені до кожної із черг.

Ця вимога дасть споживачам більше інформації про відключення, але викликає сумніви зручність такого масиву даних для користування.

Зараз українці дізнаються про графіки відключень, вводячи свою точну адресу на сайті постачальника енергії. Але згідно з новини вимогами, звичний і доволі зручний інтерфейс компанії мають суттєво переробити. Після новацій на клієнта буквально буде вивалюватись великий список по всім адресам із зазначенням черг. Для того, щоб знайти своє домогосподарство, потрібно завантажити файл і відібрати конкретний будинок.

Очевидно, що не всі обленерго мають гроші на утримання команд професійних айтишників і дизайнерів, щоб зробити зручну для споживачів систему сповіщення. Крім того, кожна компанія може мати своє власне бачення оновлень, тож країні дуже потрібна уніфікована форма сповіщень про відключення світла.

До цього, наприклад, може бути долучена команда Міністерства цифрової трансформації, яка вже неодноразово приємно дивувала українців і європейців черговим розширенням функціоналу унікального додатку "Дія".

Вже майже п’ять днів в країні немає дефіциту електроенергії, а НЕК "Укренерго" не встановлює ліміти споживання

Будемо сподіватись, що регіональні енергокомпанії все ж знайдуть технічні можливості зробити інформацію про відключення на своїх сайтах більш зручними, ніж це здається зараз за новими правилами. В іншому випадку є сумніви, що ці спроби Нацкомісії по тарифам публічно муштрувати обленерго дійсно спрацюють на користь українцям і не стануть актом популізму регулятора.

Вже майже п’ять днів в країні немає дефіциту електроенергії, а НЕК "Укренерго" не встановлює ліміти споживання, і деякі оптимісти почали думати, що графіків відключень більше не буде.

Так, дійсно, із приходом весни ситуація буде ще кращою, проте глобальна проблема з національною енергосистемою після десятків масованих ракетних атак рашистів нікуди не дінеться. На відновлення зруйнованого варварами Україні потрібно буде декілька років і дуже багато мільярдів доларів.

У неофіційних розмовах представники уряду зазначають, що графікі відключень будуть актуальними для нас, можливо, мінімум наступні дві зими.

Тож ніколи не пізно знайти оптимальну модель комунікації енергетиків і населення, щоб відключення світла не були приводом для руйнування наших планів та тягарем штрафів на енергетичні компанії.

Наші громадяни із розумінням і великою вдячністю ставляться до роботи мужніх енергетиків, а тимчасові труднощі лише відкривають можливості для винахідливості - чим ми будемо дуже пишатися після Перемоги. Переплавимо ж наші страх та біль на корисний досвід та додаткове загартування українського національного характеру. 

Ганна Бредіхіна