Андрій Бочковський, генеральний директор УНЛ

Кілька днів тому на сайті «Ліга» вийшла стаття, присвячена гральному бізнесу в Україні під назвою «Заборонений гральний бізнес вже більший $ 1 млрд. Як він влаштований?», де серед інших українських лотерейних операторів неодноразово згадувалася і компанія УНЛ.

Хочу одразу зазначити, що в матеріалі, підготовленому журналістами, міститься ціла низка прикрих неточностей, пов'язаних як з використанням неперевірених джерел інформації, так і з нерозумінням цілого ряду нюансів функціонування і обсягів лотерейного бізнесу в Україні.

Відео дня

Зокрема, в статті сказано, що УНЛ - компанія зі 100% іноземними інвестиціями, кінцевий бенефіціар - громадянин Великобританії Майкл Фогго, але також зазначається, що опціон на покупку УНЛ належить одному з українських народних депутатів. При цьому, що таке цей «опціон» і хто його видав ніхто не роз'яснює. Очевидно, що опціоном можна називати певний формальний юридичний документ, який містить договірні зобов'язання щодо права власності. Такого документу, об'єктивно, існувати не може, інакше, з такою підвищеною увагою до цього питання його б уже давно виявили. Та й як може йтися про будь-які опціони, якщо вже після відомої заяви депутата, діючий власник компанії придбав її відкрито, а попередній власник підписав всі необхідні юридичні документи, запевнення і гарантії.

Українська національна лотерея, і її власник Майкл Фогго неодноразово спростовували цю інформацію: «Перед придбанням компанії я замовляв аудит, як фінансовий, так і юридичний. Досвідчені юристи та фінансисти вивчили корпоративну історію та документи, можливі права третіх осіб або інші обмеження на перехід власності на компанію. Ніяких опціонів або інших прав третіх осіб на частку в компанії просто не існує і не може існувати».

Чергове поява подібної інформації наша компанія пов'язує з наближенням парламентських виборів, але ми категорично проти того, щоб бренд УНЛ пов'язували з ким-небудь з українських політиків, і дозволю собі ще раз на цьому акцентувати увагу: Українська національна лотерея не має ніяких взаємозв'язків ні з колишніми, ні з діючими українськими політиками та чиновниками.

У статті також сказано, що «в Україні досліджень по ігроманії ніхто не проводив». Смію вас запевнити, що це не зовсім об'єктивно, оскільки саме УНЛ в минулому році представила перше в країні спільне з Міжнародної антинаркотичної асоціацією дослідження саме з проблем ігрової залежності. Про його результати докладніше можна прочитати в моєму інтерв'ю.

Наша логіка досить проста: ми орієнтуємося на здорового і задоволеного гравця

У світі існує поширена практика серед операторів національних лотерей під назвою «Відповідальна гра». Вона розроблена як Всесвітньою асоціацією лотерей, так і Європейською асоціацією державних лотерей, і спрямована на виявлення, профілактику та запобігання проблем ігроманії. Ми сповідуємо принципи «відповідальної гри», саме тому вирішили провести таке дослідження.

Наше дослідження показало, що в Україні в зоні ризику опинився досить низький відсоток: більше одного разу на тиждень грають тільки 2% гравців - це середньоєвропейський рівень і є ціла низка країн з показниками набагато вищими. Наприклад, Угорщина, де кількість людей з ігровою залежністю становить цілих 7%. Але ми вживали і будемо вживати всіх необхідних заходів для того, щоб боротися з ігровою залежністю, оскільки бачимо в цьому частину нашої соціальної відповідальності.

Наша логіка досить проста: ми орієнтуємося на здорового і задоволеного гравця. Якщо людина буде грати все більше і більше, то з часом ми втратимо клієнта. Не кажучи вже про те, що рівень життя такої людини може сильно впасти: у залежних людей з'являються проблеми в сім'ї, на роботі, з мисленням і здоров'ям. Якщо говорити і про вигоду, і про безпеку, то наша мета - це не часта, але регулярна гра на дрібні суми. Лотерея повинна приносити радість і давати шанс здійснити мрію гравцеві, а не створювати для нього додаткові проблеми. Тільки в такому випадку лотерея буде приносити користь всім - і суспільству, і державі - у вигляді відрахувань на важливі соціальні та культурні проекти.

І, нарешті, головне. У статті наводиться набір цифр, які складно співвіднести з реальністю. Ці цифри наводяться різними авторами, але ніхто раніше не брався їх коментувати оскільки вони, по суті, взяті з нізвідки і перевірити їх просто не можливо. Але такі дані не витримують простої логіки.

Кількість лотерейних пунктів. У статті стверджується, що «в 2012 році в Україні було близько 5500 лотерейних пунктів. Сьогодні фахівці називають цифру в майже 40 000. З них 60% - «сірі» та «чорні» зали ігрових автоматів».

Почати можна з того, що 2012 року лотерейних пунктів було набагато більше, тому що за законом кожен оператор повинен був мати по 5 тисяч пунктів, і кожен оператор намагався дотримуватися закону. Потім їхня кількість зменшилася за рахунок втрати територій (Крим, частини Луганської та Донецької областей). На сьогоднішній, день УНЛ оперує понад 5 тисяч пунктів розповсюдження лотерей, можна також порахувати офіційну інформацію на сайтах інших операторів. Але, у будь-якому випадку пунктів розповсюдження лотерей набагато менше ніж заявлено автором.

Стверджується, що в Україні діє понад 24 000 незаконних гральних закладів. Сперечатися з цим, звичайно, складно, тому що ніхто не може достовірно підтвердити цю інформацію. Але, дозволю засумніватися в такій кількості. Спочатку автор наводить інформацію, що до заборони в 2009 році в Україні було 10 000 гральних закладів, а тепер ця кількість зросла до 40 000 з яких 25 000 нелегальних казино. Такі цифри викликають подив. Територія і населення країни, доходи людей значно зменшилися з того часу. І це в умовах повної заборони грального бізнесу. Кількість лотерейних пунктів розповсюдження з того часу не збільшилася, а в окупованих регіонах нашої країни і зовсім зникли. При цьому автор не розділяє продаж лотерей і лотерейні пункти з залами ігрових автоматів.

У цій колонці я не буду вдаватися в деталі чому лотерейні пункти не є гральними залами, але кардинальна різниця між ними є і всі податки з прийнятих ставок і виплачених призів УНЛ сплачує державі. Суть твердження в тому, що десятки тисяч нелегальних закладів - це з області фантастики, але можна вести мову про тисячі закладів, які маскуються під лотереї або діють відверто незаконно.

Обсяг тіньового ринку. Стверджується, що «в умовах повної заборони азартних ігор в Україні динамічно зростає гральний бізнес обсягом понад 1 млрд євро». Автори статті посилаються також на слова держуповноваженої АМКУ Агії Загребельської, що «в тіні щорічно крутяться суми, еквівалентні 1 млрд євро (30 млрд грн)», і голови громадської організації Підтримки легалізації грального бізнесу в Україні Олени Мочалова, яка називає цифру в 66 млрд грн «чорної готівки», яка проходить через «нелегалів».

Разом з тим, очевидно, що перед публікацією подібних оцінок нелегального ринку, авторам слід було б, як мінімум, поставити собі просте питання: наскільки ці цифри взагалі реальні в нинішній економічній ситуації в країні?

Виходячи з офіційної статистики Європейської асоціації державних лотерей («Звіт про лотерейний сектор в Європі 2017» / «Report on the lottery sector in Europe 2017 The European Lotteries») продаж лотерей в Україні є найнижчим серед усіх Європейських лотерей, як у тих країнах, які входять до Євросоюзу так і тих, які не входять. За валовим обсягом продажу лотерей, Україна може похвалитися тільки тим, що випереджає такі країни як Албанія і Косово. Навіть в таких маленьких країнах як Мальта, Люксембург, Кіпр, в трьох прибалтійських країнах продаж лотерей значно більший ніж в Україні. Тому ринок лотерей в Україні є абсолютно нерозвиненим і говорити про порівняно великі суми продажу ніколи не доводилося.

Згідно з цим дослідженням, у Німеччині з населенням 82,5 мільйона жителів загальні обсяги продажу лотерей за 2017 рік склали 7,4 млрд євро, у Великобританії з населенням 65,8 мільйонів - 7,7 млрд євро, у Франції з населенням 66,9 мільйонів - 15,1 млрд євро. Якщо взяти ближчі для нас країни, то в Польщі з населенням в 37 мільйонів - 1,4 млрд євро, стільки ж в Угорщині з населенням 9,7 мільйона. Всі ці цифри для розуміння реальних обсягів ринку в країнах Європи. Водночас, в Україні офіційна статистика показує продажі в 17 мільйонів євро в 2017 році. Навіть в Литві, населення якої не перевищує населення Києва, продажі лотерей склали 75 мільйонів євро.

Невідомо, які показники мали на увазі автори або джерела на які вони посилаються, але логічно припустити, що мались на увазі не валові суми продажів, а так званий «валовий ігровий дохід» (GGR - Gross Gaming Revenue), що показує суму виручки за вирахуванням сум, виплачених гравцям. Саме з валового ігрового доходу утримуються податки, перераховуються гроші на соціальні проекти, покриваються витрати оператора. Немає сенсу враховувати в доході оператора гроші гравця, тому що вони йому не належать, а виплачуються переможцям. За цим показником, з 12 млн. євро GGR за 2017 рік, Україна на найнижчому місці серед Європейських лотерей.

Це показники продажів за всіма видами лотерей разом узятими. Цифри по електронним моментальним лотереям або ВЛТ (відео лотерейні термінали), про які йдеться, ще менші. Так, середня частка продажів Електронних ігрових машин (EGM - загальна назва для терміналів розіграшу електронних лотерей) по Європі становить 10%, в Україні цей показник дещо вищий.

«Нелегальний ігровий ринок - зло. Тому потрібне ліцензування операторів»

Тобто показники продажів всіх видів лотерей в Україні обчислюються 1-2 десятками мільйонів євро, а продаж електронних ще менший. Логічне запитання, звідки може взятися цифра в 1 мільярд євро? Можна відповісти, що я привожу тільки офіційну статистику, а існує ще тіньовий ринок ігрових автоматів, які маскуються під лотереї. Але, всі спікери посилаються на те, що тіньовий обсяг незаконного ринку не більший 60% від лотерейного ринку. Я схильний вірити в те, що обсяг тіньового незаконного ринку азартних ігор в рази більший, ніж легальний лотерейний ринок. У такому випадку, все одно ми вийдемо на сто мільйонів євро на рік або більше, але далеко не на мільярд.

Озвучених експертами сум продажів і тіньового ринку в країні, з такими макропоказниками як в нашій, не може бути в принципі. Так, в Україні показники ВВП і ВВП на душу населення найнижчі у Європі і серед країн сусідів, рівень добробуту людей, місячного доходу і середньої заробітної плати теж найнижчі. Виникає питання, яким чином обсяг ринку лотерей (у тому числі електронних моментальних) може бути таким самим, як наприклад в Польщі або Угорщині -більше 1 мільярда євро на рік. Відповідь - це неможливо, оскільки у нас витрати на лотерею 0,5 євро на людину, а в Польщі, Угорщині, Чехії та інших країнах по 40 євро і більше. Якщо у нас в лотерею час від часу грають від сили кілька відсотків населення, то в інших країнах існує сформована культура регулярної гри в лотерею, 75% населення і більше залучені в гру в лотерею.

Населення

Продажі лотерей, Євро Міл, 2017

Продажі лотерей на душу насел, Євро, 2017

Валовий ігровий дохід**, Євро Міл, 2017

ВВП, дол США***, Млрд, 2017

ВВП на душу насел. дол США ****, 2017

Середн. міс. зарплата, нетто, Євро

Великобританія

65 808 573

7 784

118

3 390

2625

39734

2 488

Німеччина

82 521 653

7 404

90

2 805

3685

44549

2 838

Франція

66 989 083

15 145

226

5 022

2584

39869

2 570

Польща

37 972 964

1 407

37

736

468

13833

950

Словакія

5 435 343

272

50

125

95,9

17664

917

Угорщина

9 797 561

1 410

144

510

126

15531

838

Чехія

10 578 820

482

46

206

193

20152

1 111

Литва

2 847 904

75

26

34

54,4

16730

895

Румунія

19 644 350

87

4

70

187

10757

720

Болгарія

7 101 859

327

46

36

52,4

8064

523

Україна

42 414 905*

17

0,4*

12

119

2582

316

* Дані вказані згідно з офіційною статистикою. Але, за оцінками різних експертів, населення країни складає від 30 до 35 мільйонів. Якщо скоректувати продажі лотерей на більш реальні цифри кількості населення України, то отримаємо до 0,5 євро продаж лотерей на людину.

** Валовий ігровий дохід – загальні продажі мінус виплати гравцям ***

Список країн по ВВП(номінал)

****

Список країн по ВВП (номінал) на душу населення

Зазначена інформація і статистика також підтверджується торішнім дослідженням «Світовий ринок традиційних та онлайн-лотерей». Експерти стверджують, що в країнах ЄС в лотереї постійно грає близько 7 мільйонів чоловік. Значна частина населення (понад 75% дорослих) регулярно грає в лотереї.

Причому, лотерейний ринок України в 2017 році показав спад в 11,7% в порівнянні з 2016, в той час, коли всі європейські ринки показують зростання. Складно очікувати формування європейського ринку лотерей за відсутності належного регулювання з боку держави і боротьби з нелегальним ринком. В європейських країнах існує чітка тенденція на збільшення регулювання вимог до операторів, лотерейної системи, обладнання та посилення боротьби і відповідальності за надання нелегальних азартних послуг, оскільки останні позбавляють доходів бюджетів, не дають можливість інвестувати в легальний бізнес і шкодять споживачеві. Особливу увагу в Європі приділяється блокування незаконного пропозиції азартних ігор в Інтернеті.

Нелегальний ринок - зло. І все лотерейні оператори, включаючи УНЛ, неодноразово на цьому наголошували і закликали правоохоронців боротися з подібним явищем

Нелегальний ринок - зло. І все лотерейні оператори, включаючи УНЛ, неодноразово на цьому наголошували і закликали правоохоронців боротися з подібним явищем. Наша компанія входить в Європейську і Світову лотерейні асоціації, працює за європейськими стандартами, дорожить своєю репутацією, чесно платить податки до українського бюджету і спрямовує значні суми на соціальні і культурні проекти в країні. Зобов'язуюча частина нашого членства в асоціаціях полягає в тому, щоб відповідати цілій низці критеріїв, які існують серед європейських лотерей. Наша компанія вже більше двох десятиліть здійснює діяльність саме за цими принципами і стандартами.

Існування чорного ігрового ринку не тільки дискредитує наш бренд, а й позбавляє законного доходу, тому ми вкрай зацікавлені в тому, щоб держава справно виконувала свої функції і припиняла діяльність таких нелегальних гральних закладів.

Разом з тим, у появи дедалі більшої кількості нелегальних гральних закладів є проста і зрозуміла причина. Адже ситуація, коли в країні відсутній порядок ліцензування лотерейних операторів, насамперед вигідна тим, хто веде нелегальну діяльність в цьому виді бізнесу. З 2014 року оператори лотерей не можуть отримати ліцензії, тому що уряд досі не затвердив ліцензійні умови. Таким чином, лотерейний ринок в країні досі знаходиться в стані невизначеності.

Тобто вже більше 5 років лотерейний ринок працює без відповідного регулювання, а оператори без належним чином оформлених ліцензій.

Хтось може сказати, що можна працювати і так. Однак на практиці, жоден інвестор не може інвестувати в невпорядкований ринок, особливо якщо це стосується лотерей. Це призводить до того, що інвестори УНЛ не можуть інвестувати в переоснащення та реорганізацію компанії, а компанія не може розвиватися. Крім того, жодна міжнародна корпорація не може постачати обладнання на неврегульований ринок, оскільки політика тієї ж американської корпорації IGT, з якої ми давно та плідно співпрацюємо, передбачає поставку технологій тільки на регульовані ринки з метою уникнення будь-яких репутаційних скандалів. Репутація ж України в поєднанні з відсутністю ліцензійних умов лотерейної діяльності перекреслює залучення міжнародного постачальника.

Хочу підкреслити: наша мета - продовжувати бути надійним партнером і бути чесним корпоративним громадянином держави. УНЛ розвивається згідно зі світовими трендами і працює над збільшенням пропозиції яскравих ігор, над збільшенням платежів до державного бюджету та на фінансування соціальних програм. Але поки уряд не затвердить ліцензійні умови, поки ринок не буде врегульовано нам і далі доведеться борсатися в каламутній воді звинувачень, невлаштованості цього виду бізнесу і нарікати на засилля нелегальних гральних закладів.

Підсумовуючи, можна зазначити, що тіньовий ринок азартних ігор безперечно існує і він набагато більший за обсягами продажів ніж ринок лотерей, хоча і не такий об'ємний і всюдисущий, як його намагаються зобразити, користуючись відсутністю будь-яких вихідних даних. Рецепт боротьби з ним банально простий - адекватне регулювання, жорсткий контроль і невідворотність покарання. Почати можна з наведення порядку лотерейного регулювання відповідно до чинного закону. За умови прийняття ліцензійних умов провадження лотерей і припинення нелегальної діяльності, а також стабілізації економічної ситуації, побудова мільярдного ринку лотерей в євро, як, наприклад, у Польщі, буде реальністю, а це сотні мільйонів податків та відрахувань для фінансування бюджетів і соціальних цілей.