
Договір дарування можна легко оформити, і завдяки цьому документу майно дуже швидко переходить від одного власника до іншого.
Нюанси щодо розірвання документа УНІАН пояснив адвокат Євген Буліменко. Експерт зазначив, що є кілька причин, з яких цей документ можна розірвати, одна з них - вчинення обдаровуваним кримінального правопорушення щодо дарувальника.
Коли договір дарування є дійсним?
Адвокат сказав, що договір дарування, який стосується нерухомості, вважається дійсним з того моменту, як сторони його уклали у письмовій формі та нотаріально посвідчили:
"Право власності переходить з моменту державної реєстрації права власності та відображення необхідної інформації у Державному реєстрі прав на нерухоме майно".
Юрист зазначив, що договір дарування рухомого майна, наприклад, автомобіля, не потрібно засвідчувати у нотаріуса. Співбесідник заявив, що такі документи укладаються у письмовій формі та вважаються дійсними з моменту передання майна обдаровуваному.
Що потрібно, щоб оформити договір дарування нерухомості?
Буліменко поділився, що для оформлення договору дарування нерухомості потрібно зробити такі кроки:
- Звіт про незалежну оцінку майна.
- Надати нотаріусу документи, які підтверджують право власності на нерухомість.
- Передати документи, які посвідчують особи дарувальника та обдаровуваного.
- Надати нотаріусу інші документи (наприклад, нотаріально посвідчену згоду іншого подружжя на укладання договору дарування нерухомого майна, яке є об’єктом права спільної власності подружжя).
Адвокат зазначив, що після цього нотаріус на підставі наданих документів та за відсутності підстав для відмови у вчиненні нотаріальних дій нотаріально посвідчує договір дарування. Буліменко підкреслив, що з моменту нотаріального посвідчення договір дарування вважається укладеним.
Експерт звернув увагу на те, що у разі укладення договору про дарування рухомого майна, обдаровуваному потрібно перевірити, чи справді дарувальник є власником того майна, яке хоче передати в дар (має бути документ на право власності):
"Якщо договір підписує представник дарувальника, то, крім документів, які посвідчують право власності, необхідна довіреність на укладання представником договору дарування".
Юрист зазначив, що договір дарування рухомого майна, наприклад, автомобіля, має довільну форму, до нього немає особливих вимог, головне, що там має бути - підписи сторін. Співбесідник підкреслив, що потім на підставі цього договору машину можна перереєстровувати сервісному центрі МВС.
Коли можна оскаржити договір дарування?
Адвокат сказав, що немає такого поняття, як анулювання договору дарування, але за деяких підстав документ можна розірвати у судовому порядку.
Співбесідник поділився, що є такі підстави для розірвання договору дарування:
- Коли обдарований вчинив відносно дарувальника чи членів його родини кримінальне правопорушення;
- Якщо для дарувальника майно мало високу цінність, а внаслідок недбалого ставлення обдаровуваного виникла загроза його знищення. "Наприклад, була садиба величезна. Вона для дарувальника мала особливу цінність, а обдаровуваний недбало до неї ставиться. І через це садиба може бути знищена", - сказав експерт.
Буліменко звернув увагу, що позовна давність за договором дарування - один рік з моменту того, як особа дізналася про порушення своїх прав.
Хто має право на подаровану квартиру?
За словами юриста, право власності на подаровану квартиру має безпосередньо та особа, якій її даровано згідно із договором дарування. Буліменко сказав, що ця особа може використовувати її так, як вважає за потрібне, зокрема, там можуть жити члени її родини - дружина/чоловік, діти.
"Якщо двоє обдаровуваних (отримали у дар по половині квартири) - тоді дві особи мають право власності", - пояснив співбесідник.
Яка різниця між договором дарування і заповітом, що краще і за яких обставин?
За словами адвоката, основна різниця між договором дарування та заповітом полягає у тому, коли наступає перехід права власності:
"У випадку із заповітом, право власності спадкоємцю перейде лише після смерті заповідача після низки процедур. Спочатку подається заява про вступ у спадщину, відкривається спадкова справа, нотаріусу надаються документи, у тому числі свідоцтво про смерть, і право власності перейде до спадкоємця після отримання свідоцтва про право на спадщину та реєстрації права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно".
Буліменко зазначив, що згідно з договором дарування перехід права власності відбувається майже відразу - уклав договір, нотаріально засвідчив, і обдаровуваний є власником майна, про яке йдеться у документі, після реєстрації права власності обдаровуваного у Державному реєстрі.
"Для обдаровуваного, мабуть, краще договір дарування, бо, якщо йдеться про заповіт, по-перше, він не вступить у право власності за життя заповідача, плюс, заповідач за життя може у будь-який момент скасувати документ чи внести до нього зміни, чи написати новий заповіт, який скасовує попередній", - вважає експерт.
На його думку, якщо йдеться про власника нерухомості, до прикладу, квартири, то для нього ліпше не дарча на квартиру, а заповіт, оскільки у разі укладення договору дарування обдаровуваний матиме право виселити з житла вже екс-власника наступного дня, як отримає право власності.
Чи можна застрахуватися, коли підписуєш договір дарування, чи одразу втрачаєш право на те, що ви подарували?
Експерт зазначив, що є договори дарування, в яких зазначається, що обдаровуваний отримає майно в дар при умові настання певної обставини.
"Є договори дарування, які укладаються на майбутнє. Наприклад, сторони уклали документ, що дарувальник бере на себе зобов’язання подарувати обдаровуваному квартиру через певний період часу або у випадку настання певної обставини", - поділився Буліменко.
Скільки коштує договір дарування у нотаріуса 2024 року?
Під час оформлення договору дарування у державного нотаріуса є один офіційний платіж - державне мито у розмірі 1% від вартості дарованого майна, поділилася з УНІАН інформацією адвокат юридичної компанії "Riyako&Partners" Катерина Аніщенко. Експерт підкреслила, що провести оцінку майна потрібно буде окремо до візиту в нотаріальну контору.
Юрист зазначила, що вартість нотаріального посвідчення договору у приватного спеціаліста становитиме не менше, аніж 1% від суми, в яку оцінили нерухомість. Співбесідниця додала, що у приватній нотаріальній конторі ціна за оформлення документу може сягнути й 1,5-2% від оціночної вартості. За її словами, деякі люди готові переплачувати, оскільки до приватного нотаріуса, на відміну від державного, не треба стояти у черзі.
Буліменко сказав, що інші витрати, зокрема, плата за нотаріальні бланки, за внесення відомостей у реєстр речових права на нерухоме майно, входять до суми, яку доведеться заплатити за нотаріальне посвідчення договору (тобто йдеться про той 1% від оціночної вартості, який треба сплатити у державного нотаріуса, чи більшу суму, яку може виставити приватний спеціаліст).
Яка вартість оцінки майна в Києві, і як вона проводиться?
Згідно із законом України про оцінку майна, кожна оцінка виконується з певною метою, яка зазначається у звіті. Наприклад, оцінювати майно можуть для здійснення нотаріальних дій або для суду. Про це УНІАН розповіли незалежні оцінювачі.
Залежно від того, з якою метою робиться оцінка, звіт може оформлюватися по-різному, і складність роботи з документами впливає на вартість оцінки. Також вплинути на те, скільки доведеться заплатити за послуги оцінювача, може вид самого майна, яке необхідно оцінити.
"Якщо йдеться про оцінку типових квартир у Києві, до прикладу, однокімнатної на Троєщині, схожих на яку продається дуже багато, тоді середня вартість оцінки становитиме 1000 - 1500 гривень, оскільки таку нерухомість легко оцінити, бо відома приблизна ціна квадратного метру. Тяжче оцінювати нетипові квартири", - зазначили експерти.
У тому разі, якщо потрібно зробити оцінку квартири для дарування, нерухомість обов’язково має бути внесена у Єдину база даних звітів про оцінку. По суті, реєстр є автоматичною програмою, яка може сама розрахувати вартість нерухомості після того, як ввести його параметри.
Цей реєстр розробили для того, щоб кожен громадянин України зміг продати свою нерухомість, просто взявши з нього безкоштовну довідку та далі йти до нотаріуса й не платити оцінювачам.
"Проблема у тому, що вартість нерухомості, яку видає цей реєстр, не завжди "адекватна", особливо, якщо йдеться про нетипове майно", - попередили оцінювачі.
Якщо продавець не погоджується з вартістю, яку сформовано автоматично, власник квартири може віднести до нотаріуса не довідку з реєстру, а оцінку, здійснену експертами. Здійснена оцінка теж має бути внесена у реєстр, інакше - її не прийме нотаріус. Реєстрація оцінки безплатна, але є нюанс - оцінювач може зареєструвати свою оціночну вартість, якщо вона знаходиться у межах плюс-мінус 25% від тої ціни на житло, яка була сформована автоматично.
"Якщо у вас квартира коштує 2 мільйони гривень, а реєстр її оцінив у 10 мільйонів, то оцінювач має право внести у базу даних мінімальну вартість у розмірі 7,5 млн. У такому разі є процедура рецензування звітів про оцінку майна, і саме у разі необхідності її проведення оцінки квартири може обійтися дорожче", - додали співбесідники.
За словами експертів, щоб внести правильну оцінку у реєстр, оцінювачам потрібно в електронному вигляді відправити фахівцям Фонду держмайна документи та фотографії, які можуть підтвердити обґрунтованість встановленої ними ціни на житло, і чиновники у ручному режимі розглядають надані відомості та мають внести дані у базу:
"У такому разі оцінка квартири в Києві може коштувати 5-6 тисяч гривень".
Варто зазначити, що думки оцінювачів та чиновників можуть не співпадати.
Новини України - що вже повідомлялося
Навесні цього року "Укравтопром" із посиланням на відомості Головного сервісного центру МВС повідомляв, що українці почали частіше "дарувати" свої машини.
Пізніше УНІАН дізнався, як правильно оформити спадщину в Україні. Варто зазначити, що є кілька черг спадковості, і до першої належать дитина, чоловік чи дружина померлої особи та її батьки.